Iemand op N-VA moet gedacht hebben: die telefoneren met hun achtergebleven gezin |
Die fout laat zich echter niet
gemakkelijk onder woorden brengen. Neem nu de tekst van de advertenties. Die
begint zes keer met “VN-migratiepact’ en gaat verder met
1. = focus op behoud van eigen cultuur van de migrant2. = verbod op terugsturen van illegale gezinnen
3. = opsluiten van illegalen moeilijker maken
4. = toegang tot sociale rechten, ook voor illegalen.
5. = versoepeling procedures gezinshereniging
6. = illegaal verblijf niet langer strafbaar.
Dat zijn
inderdaad allemaal dingen die zo ongeveer in dat pact staan. 2°, 4° en 6° zijn
te stellig geformuleerd, 1°, 3° en 5° zijn te knullig geformuleerd*, en bij
alle punten kun je het voorbehoud maken dat het pact ‘niet-wettelijk bindend’
is. Maar de zes slagzinnen geven aardig de algemene richting van het pact aan,
evenals de redenen waarom N-VA er zoveel bezwaren tegen heeft.
Het gaat echter allemaal niet zozeer om de
teksten, maar om de beelden bij die teksten. Iedereen is het erover eens dat
daar van alles fout mee was, maar wát er precies fout was, heb ik nergens
gehoord of gelezen. Ja, Dirk Vandermaelen (SP.a) … Die vond dat de N-VA-beelden
geleken op de campagnes van de nazi’s tegen de Joden … En grote woorden over ‘angst zaaien’
en ‘haat aanwakkeren’ … Maar eventjes ernstig, wát was er fout met die beelden? De beelden
bestonden uit:
In De Morgen verscheen een ‘Fact check’-artikel waarin professor Coolsaet
van Gent beweert dat vijf van de zes stellingen ‘onwaar’ zijn. Dat was een bedenkelijk
stuk. Er bestaat inderdaad discussie over de interpretatie van al die punten
tussen migratie-voorstanders en migratie-tegenstanders. We konden in de kranten
discussies volgen tussen analisten en experts die het niet met elkaar eens
waren. Tussen Mark Elchardus en Bogdan Vanden Berghe. Tussen Paul Scheffer en
Leo Lucassen. Maar één expert ondervragen – Coolsaet dan nog! – en die zijn
interpretatie als ‘feit’ voorstellen, is een ontwaarding van het nobele woord factchecking. Op de Amerikaanse site
PolitiFact hebben ze zes beoordelingen voor politieke uitspraken: True, Mostly
True, Half True, Mostly False, Full Flop en Pants on Fire. Met die labels zou
ik de N-VA-simplificaties ‘Mostly true’ noemen en de Coolsaet-simplificaties ‘Mostly
False’.* Iemand die het Marrakesh-pact kan lezen – zoals professor Coolsaet – en
niet ziet dat het immigratie makkelijker maakt, zo iemand noem ik blind aan
zijn twee bevooroordeelde ogen. Maar ik zal mijn oordeel hierover niet als factchecking verkopen.
1. vier vrouwen met niqaabs op straat
2. een vliegtuig op een militair aandoend vliegveld
3. een nachtelijke samenscholing van jonge (wellicht illegale) vreemdelingen
4. een rij wachtende jongeren waarin een jonge vreemdeling duidelijk in beeld is
5. drie jonge vreemdelingen die op een bankje met hun gsm bezig zijn
6. een rubberboot met jonge vreemdelingen op de Middellandse Zee.
Die beelden geven
allemaal een stukje Europese werkelijkheid weer. Niqaabs zie je niet zo vaak
meer sinds men in veel landen wetten goedkeurde die ze verbieden, maar het is niet denkbeeldig dat die wetten in de toekomst worden
aangevochten op grond van het VN-migratiepact. En die militaire vliegtuigen,
samenscholingen, wachtrijen, zitbankjes, gsm’s en rubberboten bestaan ook
allemaal echt.
Er is één foto
waar de beeld-tekstcombinatie helemaal absurd is, die van de drie jongens op
een bankje met hun gsm. De tekst keert zich tegen de versoepeling van
gezinshereniging, maar op de foto zie je … ja, dus, drie jongens op een bankje
met hun gsm. Ze doen wat alle jongens doen als ze op een bankje zitten, niet
dagdromen, niet mediteren, geen boek lezen, maar naar hun gsm-scherm staren,
naar hun gsm-muziek luisteren, op hun gsm-klavier tokkelen. Wie het beeld ziet,
in het kader van een campagne tégen iets, denkt: Wat doen die jongens nu fout?
Is het misschien omdat het Marokkanen zijn? Als dat geen racisme is!
Beelden van immigranten, samen met een tekst tegen de immigratie, zorgt echter onvermijdelijk voor een giftig mengsel. De boodschap van de tekst geeft een kleur af op het beeld dat erbij hoort, en op
wie en wat er op dat beeld staat afgebeeld. Protest tegen immigratie wordt zo
vanzelf een boodschap van ‘wrok tegenover immigranten’, zoals De Wever het
verwoordde. En N-VA mag daar niet aan meedoen, vond hij.
Eén probleem met beelden is dat ze
veralgemenen. Vier vrouwen met niqaabs geven de indruk dat álle moslimvrouwen
ongeduldig staan te wachten om zo’n ding aan te trekken. Eén allochtone jongere
die op een of andere uitkering wacht, geeft de indruk dat álle jonge
allochtonen van uitkeringen leven. Maar een groter probleem met beelden is dat
ze emotioneel suggestief zijn. Een vliegtuig op een grimmig plein omringd door
prikkeldraad doet aan oorlog denken. Een groepje vreemdelingen dat ’s nachts
samendromt, geeft de indruk dat er op criminele daden wordt gebroed. En zo’n rubberboot
op de Middellandse Zee zorgt voor emotionele polarisatie. Een goede ziel denkt ‘Och
arme’ en een harde tante denkt: ‘Zelf gezocht’.
Bij politieke tegenstanders in de
politieke wereld en in de pers lees je dat de campagne het ‘ware gelaat’ van
N-VA getoond heeft. De Maskers Zijn Afgevallen. Ik vraag me af hoe ik mij dat
moet voorstellen. Een vergadering waar Bart De Wever zijn vertrouwelingen aldus
toespreekt: ‘Vrienden! Vlamingen! Gij allen weet dat wij hier de enige échte
racisten zijn. We hebben dat altijd verborgen moeten houden, maar het is nu of
nooit. Met het Marrakesh-pact gooien we de kaarten op tafel. Wij zullen die
flauweriken van Vlaams Belang een keer laten zien hoe men een échte
extreemrechtse campagne voert.’ En als er dan tegen alle verwachting in reactie
komt van de andere partijen en, stel je voor, van de pers, dan is er een nieuwe
vergadering, waarop De Wever alweer het woord neemt: ‘Vrienden! Vlamingen! Wij
hebben ons misrekend. We hadden nooit verwacht dat we van alle kanten zouden
worden aangevallen. De pers is ons niet gevolgd. Iedereen zet zijn masker weer
op. Klaar?’
Ik denk niet dat het zo gegaan is. En
misschien was het ook niet één vergadering, en één leider, maar een reeks
vergaderingen, gesprekken in de wandelgang, e-mails en telefoontjes, waarin zinnen
vielen waren als deze:
- Mannekens, we zijn nu al een week aan het inpraten op onze regeringspartners en ze luisteren niet. Zouden we niet eens uitleggen aan de bevolking waarover het gaat?
- Mannekens, we zijn nu al een week aan het inpraten op onze regeringspartners en ze luisteren niet. Zouden we niet eens uitleggen aan de bevolking waarover het gaat?
- Wie heeft er een plaatje over de gezinshereniging? Nee, we kunnen geen cartoons gebruiken. Misschien iets met vreemdelingen die aan het telefoneren zijn met hun achtergebleven gezin.
- Ge vindt geen foto’s met boerka’s? Zoek eens op Duitse sites. Daar is dat langer toegelaten geweest. Google eens op ‘die Burka, b-u-r-k-a’ of misschien ‘der Nikab, n-i-k-a-b.’
- Aha, dat zijn ze … mja … mja … ’t is niet ideaal, maar zet ze er maar op. Beter iets dan niets.***
En ten slotte:
- Wááát? Zijt ge daar allemaal zot geworden? Ziet ge dan niet dat dat een Vlaams Blok-campagne is?
Dat laatste
is in elk geval wat een klein kind van op afstand kon ruiken en zien. Maar de
communicatiemedewerkers en -verantwoordelijken wáren geen kleine kinderen, en,
veel erger, ze roken of keken niet vanop afstand, ze zaten er met hun neus op.
Ze waren gehaast. Ze waren zo gefocust op de boodschap die ze wílden
overbrengen, dat ze vergaten wélke boodschap er nu ook echt overkwám.**** Mijn
zoon Jan begrijpt niet hoe specialisten die dag en nacht met iets bezig zijn,
fouten maken waar de eerste de beste leek voor zou passen. Hij begrijpt niet
dat dat komt juist omdát die specialisten dag en nacht ergens mee bezig zijn en dat ze juist daardoor gevangen raken in hun eigen kronkels en redeneringen.
Wat zullen de gevolgen zijn van de
afgevoerde campagne? Voorstanders van soepeler immigratie zullen de blunder aangrijpen
om immigratie-critici te jennen. Hoe zou ik zelf zijn? Genuanceerde
N-VA-kiezers zullen met argwaan kijken naar de verdere communicatie van de
partij. Ze hebben gelijk. Radicalen zullen boos zijn omdat de campagne weer werd
ingetrokken. Radicalen zijn snel boos. En binnen de partij zal er wat geduw en
getrek zijn. Dat hoort erbij. Voor verkiezingscijfers zal dat allemaal niet
veel verschil maken.Het belangrijkste in de hele affaire is of N-VA er iets uit zal leren. Er zijn een paar eenvoudige regels. Slaap er een nachtje over voor je een campagne lanceert. Probeer geen analyse te brengen in slagzinnen. Gebruik geen prentjes van migranten, behalve als rolmodel – jonge moslima’s zónder hoofddoek bijvoorbeeld. Dat is allemaal eenvoudig. Een moeilijker regel is deze: hoe meer je aandringt op het stopzetten van ongewenste immigratie, hoe meer je nadruk moet leggen op de integratie van hen die al geïmmigreerd zijn. Dát is allesbehalve eenvoudig. Het is een dubbele boodschap en een dubbele boodschap is moeilijk om overtuigend over te brengen. Brutus probeerde het na de moord op Caesar. ‘Caesar was slecht want hij wou koning worden, maar hij was ook goed want hij heeft veel voor Rome gedaan.’ Brutus heeft het met die boodschap moeten afleggen tegen de populist Antonius. Die had een veel eenvoudiger boodschap: ‘Brutus is een rijke stinkerd en we gaan hier alles kapotslaan.’
Zó ‘laagdrempelig’ mag de boodschap van een fatsoenlijke partij nooit worden. Dan maar een dubbele. Maar hóe je dat moet doen, dat moet je aan specialisten vragen. En je moet hen daar enkele nachtjes over laten slapen.*****
* Slagzinnen zijn geschikt om eisen te stellen, maar zijn een onhandige manier om feiten of analyses weer te geven. Lenin heeft zijn revolutie niet gewonnen met slagzinnen als ‘Regering schiet te kort in de broodvoorziening’ of ‘Nieuw besluit schuift landbouwhervorming op lange baan’ of ‘Buitenlandse beleid laat kansen op vrede onbenut’. Zo werkt het niet. ‘Brood’, ‘Land’, ‘Vrede’, zo werk het. Enkele woorden, geen zinnen.
** Op Doorbraak verscheen een uitgebreid
artikel over die bedenkelijke
factchecking.
*** In dit
scenario kan nog altijd sprake zijn van onbewust racisme – een racisme dat
ervoor zorgt dat de racist het racisme van zijn fotokeuze niet opmerkt.
Allemaal mogelijk hoor. Maar dat dat de foto van de drie jongens met hun gsm uitlegt, dat geloof ik niet.
**** Uit Mad Men heb ik geleerd dat reclamebureaus
hun campagne eerst uittesten bij een steekproef uit de doelgroep. Dat is een
manier om het verschil te zien tussen wat je wíl dat er overkomt en wat er écht overkomt.
***** Ik heb
ondertussen de nieuwe campagne van N-VA gezien. Ze hebben op mijn goede raad
niet gewacht. Geen prentjes van migranten. Enkele woorden, geen zinnen. Net wat
ik zei.
Coolsaet suste de VS over de Rwandese genocide toen hij op kabinet Claes zat en die toen de terugtrekking vroeg van de blauwhelmen en de massaslachting kon beginnen!!! Vrijgekomen documenten USA.
BeantwoordenVerwijderendie jongens met hun GSM kunnen toch gewoon naar huis aan het telefoneren of skypen zijn? Meer zocht ik niet achter die foto. Je ziet trouwens hetzelfde bij net opgepikte Afrikanen die het "gehaald" hebben en het thuisfront verwittigen.
BeantwoordenVerwijderenDaar móet u wellicht niet meer achter zoeken. Maar het effect van de combinatie tekst-foto is heel anders bij mensen die die zien, ook bij mensen die heel neutraal staan tegenover de kwestie.
VerwijderenHet spijtige is dat een negatieve campagne altijd controverse wekt en heftige negatieve emoties opwekt. Bij een positieve campagne kan je je al dan niet aansluiten of vinden dat het nog beter kan. De zes tegenwerpingen tegen het migratiepact hadden makkelijk kunnen vertaald worden in wat N-VA wél wil. Op het einde kon dan de boodschap staan dat het migratiepact daar onvoldoende toe bijdraagt.
BeantwoordenVerwijderenbvb. bij punt:
1. foto van moslims die kerstgeschenken geven of aanwezig zijn op een winterfeest.
Tekst: Samen vieren... samen leven.
Helemaal akkoord. Maar soms moet je ook iets negatiefs uitleggen en dan moet je dubbel opletten. De nieuwe vormgeving van de campagne vind ik al véél beter.
VerwijderenKlopt!
Verwijderen