Traditioneel lees ik bij
het einde van het schooljaar een afscheidsbrief voor, maar dat is dit jaar door
omstandigheden iedereen welbekend, in de meeste klassen niet gelukt. Maar dankzij
Smartschool kon ik wel aan al mijn leerlingen een afscheidsmail sturen. Die
ging als volgt:
“Beste leerlingen
Bij het einde van dit
schooljaar, en bij het einde van mijn carrière, wil ik jullie hartelijk
bedanken. Op café of thuis moet ik niet beginnen over middeleeuwse literatuur
of over de geschiedenis van het theater, ook al zou ik dat graag doen. Bij jullie
kon het wel. Jullie luisterden, noteerden, keken geïnteresseerd, volgden
instructies op, en onderdrukten een neiging tot geeuwen, ook als je te weinig
geslapen had. Jullie gingen soms zo ver om beleefd te lachen – zonder dat je
daarvoor betaald werd – met de flauwe mopjes die ik elk jaar opnieuw vertel.
Mijn dankbaarheid is grenzeloos.
Mijn dankbaarheid is grenzeloos.
Voortaan zal ik zonder
leerlingen door het leven moeten gaan; zoals jullie weten ga ik op pensioen.
Ja, ik ben ouder dan ik eruit zie.
Jullie kennen zeker de ‘Leefregel’ van onze school. Daar staat een hoofdstukje in over ‘nieuwsgierigheid en
leergierigheid’. Sommigen van jullie hebben dat hoofdstukje, of een ander,
misschien nog moeten overschrijven tijdens een strafstudie. Welnu, dat
hoofdstukje bevat de mooie en ware gedachte, dat jonge kinderen erg leergierig
zijn. Die leergierigheid, zeggen geleerde pedagogen, wordt uitgehold door ons
schoolsysteem. Ik hoop dat dat bij jullie niet is gebeurd, dat ik daar niet heb toe bijgedragen, en dat
de pedagogen zich, zoals zo vaak, hebben vergist.
‘Leren is nooit af; we
kunnen altijd bijleren,’ zegt de leefregel nog. Bijleren … nooit af … dat
klinkt vermoeiend, zeker als het in taai, vreugdeloos proza wordt verwoord.
Laten we het daarom eens anders verwoorden. Je móet van mij niet noodzakelijk
voor de rest van je leven boeken lezen over taalkunde. Het mag maar het moet
niet. Je móet van mij niet alle grote werken van de wereldliteratuur lezen. Er
bestaan slechtere manieren om je tijd door te brengen maar, zoals men in het
Engels zegt: it’s not for everyone.
Waar het wél op aankomt,
is dat je voor de rest van je leven geïnteresseerd
blijft. Waarvoor je je interesseert, dat maakt niet veel uit. Dat zijn mijn
zaken niet. Maar dát je je blijft interesseren, voor iets, al was het de
geschiedenis van de zouthandel in en rond Timboektoe, dat wens ik je van harte
toe. Je zult er langer door leven, je leven zal prettiger zijn, en je helpt mee
om de beschaving in stand te houden en het barbarendom op afstand te houden.
Het ga je goed.
Je leraar Nederlands.”
Mooie tekst.
BeantwoordenVerwijderenGeniet van je pensioen, Philippe. Het is een mooie tijd, al moet men eraan wennen want het durft wel eens voor onverwachte wendingen zorgen en het stelt andere prioriteiten.
Bedankt voor de wens, Ericus. Onverwachte wendingen: ik zet me schrap! :)
BeantwoordenVerwijderenStel het wel. Ik ben wel zeker dat het gevreesde 'zwarte gat' van het pensioen u niet wacht.
BeantwoordenVerwijderenSchitterend. Ik vrees dat het onderwijs een belangrijke pion verliest in de strijd tegen het barbarendom... Het ga je goed!
BeantwoordenVerwijderenBeste mr Clerick,
BeantwoordenVerwijderenEerst en vooral wil ik U een fijn pensioen toewensen waarin ook U geïnteresseerd blijft. Niet alleen voor kennis maar ook voor al de ervaringen die het leven U nog te bieden heeft. Verder wil ik U ook bedanken voor de manier waarop U mij een aantal jaar geleden geholpen hebt mezelf te ontwikkelen. U herinnert zich mij misschien niet meer maar ik was student in Uw zesde klas WWI in het jaar 2015-2016. Tot voordien had ik nooit een boek echt noch volledig gelezen, zelfs niet wanneer het opgedragen werd door collega's die U voorgingen als mijn leerkracht Nederlands. Door Uw lessen heb ik echter een interesse ontwikkeld voor het geschreven woord en sindsdien heb ik toch al enkele boeken vrijwillig uitgelezen. Ik lees zelf met regelmaat een post op Uw weblog, zoals nu. Ik heb in mijn zesde middelbaar echt genoten van Uw lessen. Lessen waarin niet alleen over boeken werd gepraat maar ook over film, theater en zelfs politiek als ik me goed herinner. Door de manier waarop U les gaf was het haast onmogelijk om niet geïnteresseerd te zijn. Ik hoop dat het U goed gaat en dat de school een waardig vervanger kan vinden.
Groeten,
Filip Huybrechts
Oud student van U
Beste Filip
VerwijderenBedankt voor je wensen en voor je mooie complimentje. Ik ben daar erg gevoelig aan en het is fijn om te horen dat je iets aan mijn lessen hebt gehad.
Mij een leerling herinneren, dat lukt na een poosje. Ik moet er de klasfoto bijhalen, mij de plaatsen in de klas voor de geest halen, en dan ja, die was het.
Dat ik in de lessen 'zelfs' over politiek praatte, is best mogelijk. Meestal doe ik dat bij de Shakespearelessen, over demagogie, over oorlog, over pacifisme. Of als we die tekst onder handen nemen van Schwarzschildt over de principes van internationale politiek.
Beste groet
Ph. Clerick
Een mooie reactie van een oud-leerling. Dat moet deugd doen.
Verwijderen