Longreads: als het ietsje (of veel) langer mag zijn

woensdag 5 januari 2022

Jeff Hoeyberghs


 
   Tegen dokter Jeff Hoeyberghs kun je, al naargelang je gevoeligheden, heel wat inbrengen: zijn decibels, zijn varkenskop, zijn vulgariteit, zijn hoge loon, maar niets daarvan rechtvaardigt het vonnis waar hij het voorwerp van is: een gevangenisstraf en ontzetting uit zijn burgerrechten. Dat vonnis kwam er wegens seksistische uitspraken die de dokter deed in een voordracht voor studenten. In Het Nieuwsblad lees ik dat ‘politiek rechts het vonnis veroordeelt’ en ze geven als voorbeelden Bart De Wever (N-VA), Tom Van Grieken (Vlaams Belang), Maurits Vande Reyde (Open VLD) en Georges-Louis Bouchez (MR). Daar ben ik blij mee: rechts als partij van de vrijheid. Het is niet altijd zo geweest, maar nu dus wel. 
     Ondertussen heb ik nog niet veel gejuich vernomen van politiek links. Integendeel. Op Facebook zag ik tot mijn genoegen hoe ook linkse en feministische stemmen opgingen om het vrije woord te verdedigen, ook al komt het uit een stinkende bek. ‘Zo is het goed, zo moet het zijn,’ dichtte Jan Van Nijlen. Zelfs Peter Mijlemans had vandaag niet veel in te brengen tegen het twitterberichtjes van Bart De Wever dat de uitlatingen van Hoeyberghs ‘dom en schandalig’ zijn, maar dat ‘laakbaar wat anders is dan strafbaar’. Peter zijn tegenzet was flauw: ‘Politici zouden hun energie beter steken in de hervorming van een gammele wet dan er verbolgen over twitteren.’ Maar Peter toch! Het ene sluit het ander niet uit hoor. 
     Het onderscheid dat De Wever maakt tussen ‘laakbaar’ en ‘strafbaar’ is essentieel voor een vrije maatschappij. Over wat laakbaar is, bestaat geen consensus. Ik vind de editorialen van Mijlemans meestal laakbaar, maar veel van zijn lezers zullen het daar niet mee eens zijn. Dat is al één reden om ze niet strafbaar te maken. Ook zou een samenleving oneindig veel energie moeten investeren om alle laakbare woorden en daden te vervolgen* waar wél min of meer consensus over bestaat: liegen in de persoonlijke sfeer bijvoorbeeld, of betaalde seks.
     Ondertussen kan het best dat de seksistische uitspraken van Hoeyberghs volgens de huidige wetgeving wel degelijk strafbaar zijn. Professor discriminatierecht Jogchum Vrielink vindt het vonnis ‘een begrijpelijke veroordeling op basis van een onbegrijpelijke wet.’ Als dat zo is, dan moet de wet inderdaad veranderd worden. Hoe – daarover liggen de meningen uiteen. Mijlemans vindt dat de wet preciezer moet focussen op wat wél en niet tot ‘hate speech’ behoort. Zelf zou ik het hele begrip ‘hate speech’ uit de wet bannen, en het discriminatieverbod beperken tot staatsinstellingen. Met zulke meningsverschillen zullen Mijlemans en ik het niet snel eens raken. 
    In zijn boek Reset stelt Mark Elchardus een tussenweg voor.  Ik citeer: ‘Wetten die het mogelijk maken de vrije meningsuiting te beperken, dienen geschrapt te worden. Begrippen als oproepen tot haat en onverdraagzaamheid zijn te vaag om juridisch te worden gehanteerd … Het moet onmogelijk worden uitspraken als discriminerend te beschouwen gewoon omdat zij ongewenst, kwetsend of schokkend zijn. De wet dient de rechter op te leggen duidelijk en op overtuigende wijze, op basis van ernstige evidentie, aan te tonen dat een uitspraak de bedoeling heeft te discrimineren of geweld te veroorzaken, dat zij aantoonbaar tot discriminatie en tot geweld zou leiden en dat dit gevaar imminent is.’
     Met zo’n wet, zoals Elchardus die voorstelt, zou Hoeyberghs vrijgesproken zijn – of moeten zijn, want Elchardus besteedt ook de nodige hoofdstukken aan de kwestie van activistische rechtspraak waarin aan de wet een oneigenlijke draai wordt gegeven. Maar dat is weer een andere kwestie. Aan de laakbaarheid van Hoeyberghs woorden zou dat ondertussen allemaal niks veranderen.


* Ten minste als ze dat op een nauwkeurige, consequente en onpartijdige manier wil doen.

10 opmerkingen:

  1. Volkomen maar dan volstrekt gepreciseerd in de zin van laakbaar is niet per se strafbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Strafrechterlijk is dit vonnis met die enorm hoge straf onbegrijpelijk. Het vonnis is laakbaar, en als die rechter een andere mogelijk had, dan is die rechter laakbaar (misschien zelfs in algemene zin); of die wet is laakbaar. Dus dat moet veranderen.

    Er is een ander 'concern', niet van strafrechtelijke aard, maar van algemeen gedrag: wanneer houden 'we' op met flauwe doch denigrerende of soms kwetsende uitspraken, zoals rosse (traumatisch voor een kind?), neger (sommigen op Doorbraak willen dit woord absoluut gebruiken, doch het is gekend dat dit historisch zeer beladen is), boy, spleetoog; en zwarte piet is geen n*ger dus pas de beeldvorming aan. Oude traditie is niet voldoende om te volharden.

    Ik ben voorstander van beschavingsvooruitgang, zowel technologie, el-auto's, kernenergie, etc maar ook betreffende intermenselijke communicatie. Het mag allemaal wel wat evolueren en wat meer gesofisticeerd worden. En daar schiet Hoeyberghs wel tekort: met z'n opleiding kan hij beter.
    Hoe bereik je die evolutie? Beetje bij beetje, morele verontwaardiging, economische boycot, mensen niet uitnodigen om speeches te geven... maar geen spreekverbod of gevangenis.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is pas sinds kort dat ik het woord 'neger' niet meer zou gebruiken (in de meeste contexten). Als de mensen over wie het gaat, het als een beledigend woord beschouwen, goed, dan is dat zo. Net zoals ik niet als 'witte' bestempeld wil worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen ik een kind was, was een persoon die in een of ander opzicht niet goed functioneerde (kreupel, blind, gebocheld) een "sukkelaar". Nu is worden die mensen anders-validen of nog wat anders genoemd. Verandert de woordkeuze iets aan de werkelijkheid? Die mensen blijven kreupel, blind en gebocheld. Heel dat woke-gedoe getuigt alleen maar van het onvermogen van de hedendaagse mens om de werkelijkheid te zien zoals ze is. De wereld is een onrechtvaardig en onveilige plaats vol met mensen die letterlijk tot alles in staat zijn. Een clown zoals Hoeyberghs is nog het minste kwaad dat je op je weg kan ontmoeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Marcus: Het gebruik van moderne woorden voor bijvb. kreupelen en gehandicapten heeft niets met woke te maken. Dat werd 30 jaar geleden in Europa al ingevoerd, maar natuurlijk niet iedereen weet dat en deed dat.
    @Philippe: Het beladen gebruik van het woord 'neger' is ook al zeer lang gekend. Maar ook niet iedereen heeft dat beseft.

    Algemeen: het is een teken van verfijning en intellectuele ontwikkeling aan te voelen welke woorden denigrerend zijn. Dat heeft niets met woke te maken. Je kan het goede ouderwetse beleefdheid noemen. Niets mis mee.

    Als dan toch het woord woke totaal onterecht in de discussie is geslopen: woke gaat te ver, maar de reactie daarop, zeg maar anti-woke, is ook uit balans.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Om misverstand te vermijden: als je niet aanvoelt wat denigrerend is of wat gewoon beleefd is kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben, bijvb het grootste deel van je vormend leven enkel marxistische revolutionaire boeken lezen. Of de bijbel of koran beschouwen als bron van waarheid. Het kan natuurlijk ook gewoon goed ouderwets provincialisme zijn.

    Woke of redneck? Geen van beide.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Provincialisme is bij mij zeker een reden om de nieuwste modes niet meteen op te merken of te volgen. Ik zal me daar zelfs een tijdje tegen verzetten. Het woord 'neger' als pejoratief woord beschouwen is een mode, overgewaaid vanuit de VS, waar het respectabele woord 'negro' verbannen werd vanwege de associatie, geloof ik, met het scheldwoord 'nigger'. Op een bepaald moment moet je je bij een nieuwe mode neerleggen, anders wordt het moedwil en zo'n moedwil kan kwetsen. Gedurende lange tijd is 'blacks' en 'zwarten' een positief woord geweest, maar recentelijk wordt het vervangen door 'mensen van kleur'. En 'slaaf' wordt 'tot slaaf gemaakte', op basis van redeneringen die niet beter zijn dan die waarom 'neger' of 'negro' moest verdwijnen.

      Verwijderen
  7. ik volg de visie van Mark Elchardus in deze. Bijkomende elementen zijn: organisaties als Unia of het Instituut voor Gelijkheid voor Vrouwen en Mannen mogen niet "oncontroleerbaar" zijn, de politici moeten zorgen voor een representatieve samenstelling van hun besturen en moeten desgevallend kunnen ingrijpen; hun begrotingen en werkwijze moet voor iedereen doorzichtig zijn;

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb het vonnis gelezen en de uitspraken van JH hebben m.i. niets met vrijheid van mening te maken. Ze zijn bewust provocatief, kwetsend en hatelijk. Ze zijn ook zeer vulgair en sommige uitspraken kunnen effectief gezien worden als een oproep tot of minstens vergoelijken van fysiek geweld of verkrachting.

    https://www.rechtbanken-tribunaux.be/sites/default/files/rea_gent/news_files/vonnis04012022.pdf


    De seksismewet van 2014 stelt duidelijk dat "elk gebaar of handeling die, in de in artikel 444 van het Strafwetboek bedoelde omstandigheden, klaarblijkelijk bedoeld is om minachting uit te drukken jegens een persoon wegens zijn geslacht, of deze, om dezelfde reden, als minderwaardig te beschouwen of te reduceren tot diens geslachtelijke dimensie en die een ernstige aantasting van de waardigheid van deze persoon ten gevolge heeft" verboden is en bestraft wordt.

    En dat is hier gebeurd met dit vonnis. De rechter stelt wel: een gebaar of handeling, "waaronder verbale uitingen"; daarmee voegt hij mijns inziens iets toe aan de wet wat er niet staat. Of dat strafrechtelijk OK is wil ik nog in het midden laten ...

    Hoe dan ook zijn de uitspraken van JH geen onschuldige "slippertjes" of the tongue, maar wel systematisch, herhaald, volhardend en gedaan met de duidelijke bedoeling om te provoceren. Het lijkt me evident dat een maatschappij dat niet kan tolereren.

    Of de strafmaat OK is wil ook nog in het midden laten (5 jaar ontzetting uit politieke rechten ...)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ... gedrag 'waaronder verbale uitingen' ... die toevoeging bedreigt de vrije meningsuiting, of het nu in het vonnis of in de wet staat.
    Ik zie verder niet in waarom provocatieve, kwetsende en hatelijke uitspraken geen meningsuiting zouden zijn. 'Vrouwen zijn minderwaardige profiteurs' is ook een mening (echt of gespeeld) of je ze nu vulgair formuleert zoals Hoeyberghs dat doet of in prachtige volzinnen zoals Schopenhauer dat deed.
    De maatschappij moet zulke uitspraken niet tolereren, ze moet ze laken, bij monde van iedereen die zich daartoe geroepen voelt. Maar de staat moet ze niet verbieden en/of gerechtelijk bestraffen. Dat is in elk geval mijn mening.
    Dat sommige uitspraken van Hoeyberghs kunnen gezien worden als een oproep tot fysiek geweld tegen concrete personen, dat is een andere zaak. Daar kan de rechter voor mijn part over oordelen, op basis van andere reeds lang bestaande wetten.

    BeantwoordenVerwijderen