Longreads: als het ietsje (of veel) langer mag zijn

woensdag 16 augustus 2023

Ruzie tussen N-VA'ers


      In de polemiek tussen Peter De Roover en Siegfried Bracke, allebei N-VA’ers, zijn van beide kanten harde woorden gevallen. Peter De Roover verwijt Bracke dat hij voor de rechtbank zijn gelijk wil halen. ‘De juridische mogelijkheden zijn er natuurlijk,’ zegt De Roover, ‘de vraag is of het geoorloofd is die uit te putten.’ Bracke van zijn kant vindt dat zo’n uitspraak naar totalitarisme neigt. 
     Het verwijt van totalitarisme is niet helemaal ongegrond. In een vrije maatschappij is alles wat niet wettelijk verboden is, toegelaten –  ‘geoorloofd’ dus – en wordt veel van wat wettelijk verboden is, door de vingers gezien. In een totalitaire maatschappij is dat anders. De helft van wat wettelijk toegelaten is, is eigenlijk verboden, en strafbaar, en de andere helft is verplicht*.
     Maar misschien – en wellicht – bedoelt De Roover iets anders met zijn vraag of Brackes gedrag ‘geoorloofd’ is. ‘Geoorloofd’ is een wat dubbelzinnig woord dat zowel een juridische als morele betekenis heeft. Wellicht  bedoelt De Roover gewoon dat Brackes gedrag weliswaar wettelijk toegelaten is, maar tegelijk ook ongepast. Dan zegt De Roover ongeveer hetzelfde als Ivan Devadder, die verklaarde: ‘Het is laakbaar gedrag, de vraag is of het ook fraude is.’
     Is het gedrag van Bracke laakbaar? Of zijn daarentegen, zoals Bracke beweert, de uitlatingen van De Roover zelf laakbaar? Laat ik met De Roover beginnen. Zijn bedoelingen kan ik ongeveer raden. Als er heisa ontstaat rond hoge sommen geld die aan politicus X worden uitgekeerd, dan ziet een groot deel van de bevolking haar oude vooroordeel  bevestigd dat ‘álle politici zakkenvullers zijn.’ Je kunt dan als politicus je mond houden, of een technische uitleg geven, of snel en luid meeroepen dat X inderdaad een zakkenvuller is. Een goede methode om aan heksenvervolging te ontsnappen was indertijd om anderen als heks aan te duiden. Het was laf, maar het werkte.
     Daarmee wil ik niet zeggen dat De Roover noodzakelijkerwijs uit lafheid handelde. Nul n’est tenu à l’impossibleHij weet dat hij de zaak, met al haar technische aspecten, niet uitgelegd krijgt aan Deborah. Hij weet dat hij geen dubbele boodschap kan brengen: we schaffen de regeling af, maar we hebben ze in het verleden wel goedgekeurd. Hij weet ook dat de zaak schade berokkent aan het imago van de politiek en van N-VA in het bijzonder. Als fractievoorzitter moet hij die schade beperken, en dat kan hij het best door Bracke af te vallen, en aan te vallen. ’t Is niet de traditie van N-VA, maar als het niet anders kan, dan moet het maar. Wat mot, dat mot. De Roover is in mijn versie een Realpolitiker, zoals indertijd de mij nogal sympathieke Thebaanse koning Creon, die de raison d’Etat laat voorgaan op principes**. 
    Als De Roover een Creon is, mogen we dan in Bracke een Antigone zien?  Hij heeft in elk geval zijn koppigheid met de prinses gemeen. De hele affaire doet hem denken, schrijft hij, aan de vader van Joachim Fest die, ondanks druk van de omgeving, zich afzijdig hield van het nazisme, zonder daarom een verzetsheld te zijn. Bracke roept zich ook niet tot verzetsheld uit, maar stelt eenvoudig vast dat hij door, op grond van principes, zijn eigen belang te verdedigen, hij ook ons aller belang verdedigt. Iedereen is gebaat met principes die altijd en consequent worden toegepast. Hodie mihi, cras tibi, citeert Bracke. Wat hem vandaag overkomt, kan morgen iedereen overkomen. Als Bracke zich vandaag niet beschermd weet door principes, dan morgen wij ook niet. 
     Maar welk heilig principe is het eigenlijk dat hij verdedigt? Het principe dat iemand altijd naar de rechtbank mag stappen? Maar dat principe wordt door niemand in vraag gesteld, ook niet door Peter De Roover – ondanks zijn ongelukkig gebruik van het woord ‘geoorloofd’. Het principe dat een maatregel niet met terugwerkende kracht mag worden ingevoerd of worden afgeschaft? Maar dat principe wordt helemaal niet bedreigd. Een FB-vriend reikte mij een voorbeeld uit het ongerijmde aan. Als morgen de vakantieperiode van de leraren wordt verkort, zal niemand eisen dat gepensioneerde leraren worden teruggeroepen om de te lange vakanties van het verleden goed te maken.
     Bracke vergelijkt zijn eigen casus met die van de leraren en van de treinbegeleiders. De eerste categorie krijgt een hoog pensioen en de tweede categorie mag op 55 op pensioen. Er is niets wezenlijk ‘onrechtvaardigs’ aan die regeling, net zoals er niets wezenlijk ‘onrechtvaardigs’ is aan een uittredingsvergoeding voor kamervoorzitters. Maar op een bepaald moment is er geen ‘maatschappelijk draagvlak’ meer voor die regelingen. De begunstigden spreken van ‘verworven rechten’ en alle anderen spreken van ‘privileges’. 
     In zo’n geval dringt een hervorming zich op en moeten er nieuwe wetten worden gestemd. Maar, schrijft Bracke in een van orationes pro domo, ‘je kan ook hervormen zonder bloed aan de paal.’ Dat is juist, maar dat is nu juist géén hoog principe. Het betreft een pragmatische aanpak, met overgangsmaatregelen om de pil te vergulden. Dat is bijvoorbeeld gebeurd toen de pensioenleeftijd van 65 jaar op 67 jaar werd gebracht. De oudsten zoals ik mochten nog altijd op 65 gaan, mijn vrouw moet wachten tot zij 66 wordt, en wie nog jonger is, die kan ondertussen wennen aan de gedachte om pas op 67 te gaan.
     Dat had allemaal niets met hoge principes te maken maar met pragmatisme, psychologie, en een compromis tussen algemeen en particulier belang. Het heeft ook weinig te maken met terugwerkende kracht, want wie al gepensioneerd was, werd niet teruggeroepen om alsnog enkele jaren te werken. Het heeft evenmin te maken met ‘contractbreuk’, want waar is het papier waarop ikzelf en de staat ondertekend hebben op welke leeftijd ik op pensioen mocht gaan? Als morgen de staat de pensioenen wegens onbetaalbaar wil verminderen, zal hij dat geleidelijk moeten doen, en elke verkiesbare politicus zal de stemmen van de jongere bevolking moeten afwegen tegen die van de oudere. Hij zal daarbij niet aan het pensioen van Siegfried Bracke  denken, noch aan enig principe.
     Zelf ben ik niet geneigd om over het gedrag van Bracke te oordelen omdat ik zijn motieven niet zo makkelijk kan raden als die van De Roover. Is het hebzucht? Eergevoel? Hoogmoed? Eigenzinnigheid? Onverzettelijkheid? Koppigheid? Dwarsheid? Is het idealisme, masochisme of je-m’en-foutisme? Misschien is het een beetje van dat alles samen. 
     Sommigen vinden dat Bracke het ontvangen geld – of het nu wettelijk was of niet – had moeten teruggeven uit pudeur, uit eerlijke schaamte, of om aan de samenleving het goede voorbeeld van nederige onthechting te geven. Anderen vinden dat hij hetzelfde had moeten doen, maar dan uit eergevoel: het geld, omgewisseld in munstukken, met een groot gebaar in het gezicht gooien van Kristof Calvo, en roepen: ‘Als het mij niet gegund is, hier is het dan, je kunt erin stikken!’ Dat laatste had ik wel fijn gevonden
.  

 

* In een totalitaire staat wordt natuurlijk ook een en ander door de vingers gezien, wat achteraf altijd als chantage kan worden gebruikt. 

** Het is best mogelijk dat De Roover ook echt verontwaardigd was dat Siegfried Bracke geen berouwvol gezicht opzette en dat hij de schuld niet op zich nam om de partij uit de wind te zetten. Ik zou dat wél gedaan hebben, want de lessen van Ludo Martens over partijtrouw zijn mij bijgebleven. Maar Bracke en ik zijn heel verschillende mensen. Wij wisselden ooit ervaringen uit over ons verleden als leraar. Hij was, na 45 jaar afwezigheid uit de klas, door een school gevraagd om in te springen. ‘Het was een hele uitdaging,’ zei hij tevreden, ‘én een ervaring!’ Ik deed er, als gelukkig gepensioneerde, bedremmeld het zwijgen toe.

17 opmerkingen:

  1. Patrick M De Schepper16 augustus 2023 om 11:20

    De link kan ook snel gelegd worden naar doppers: bij velen is het “ongeoorloofd” en laakbaar…maar is het strafbaar?
    Als een wet niet deugt, schaf ze dan af! Peter De Roover kan een voorstel indienen. Dat is het werk waarvoor HIJ dik betaald wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Paul Clinckemalie16 augustus 2023 om 14:02

      Voorstellen vanuit de oppositie worden meestal genegeerd.

      Verwijderen
  2. Patrick M De Schepper16 augustus 2023 om 11:28

    Partijtrouw zoals we de laatste jaren mogen(!) aanschouwen is hét grote gevaar geworden van de democratie en het ongeloof in “politiekers an sich”. Persoonlijke principes tellen niet meer mee en steevast wordt in de Kamer gestemd naar het oordeel van de partij…politiekers zijn volgzame goedverdiendende schapen geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als trouw lezer heb ik toch de indruk dat de intenties van Siegfried Bracke niet met de objectiviteit benaderd worden waarmee dit normaliter in deze blog gebeurt. Nergens las ik dat Bracke van oordeel is dat de voorrechten die hem werden verleend hem onherroepbaar zouden toekomen. Ik heb de indruk dat betrokkene alleen zijn recht verdedigt om geen charlatan genoemd te worden en graag zou bevestigd zien door de Raad van State dat het aan het parlement toekomt zijn beslissingen te nemen en dat hij hiervan de gevolgen moet dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is natuurlijk moeilijk om 'intenties' objectief te benaderen, want je vervalt altijd in speculatie. Maar de hypothese die u formuleert is wel degelijk waardevol. Ik heb ze, in andere bewoordingen, kort vermeld in mijn vorige blogpost. Zonder die context van mijn vorige blogpost, is dit stukje hier inderdaad eenzijdig. https://philippeclerick.blogspot.com/2023/08/de-donquichotterie-van-bracke.html

      Verwijderen
  4. U maakt de zaak veel te ingewikkeld.
    1/ Dat Bracke de vlucht vooruit neemt is gemotiveerd door het geld. Hij wil dat wat hij al gekregen heeft behouden, en wil voor de toekomst de regeling ook behouden.
    2/ Niemand betwist dat hij het recht heeft dat te doen, pro-actief in een rechtbank.
    3/ Daar gaat de commentaar niet over. Wel over de vraag of dat voor een politicus, ex-voorzitter van de kamer van volksvertegenwoordigers, de beste keuze is in DIT geval.
    4/ Dit geval is in zijn oorsprong controversieel en (bijna) over de hele lijn vinden nu alle politici/partijen en een groot deel van de bevolking dat de regeling niet aanvaardbaar is, dat dit moet gecorrigeerd worden.
    In conclusie kan men redelijk verwachten dat een politicus de toekomstige correctie, vanuit de kamer van volksvertegenwoordigers, d.w.z. afschaffing van de oude regeling, aanvaardt. Alles aanvechten omdat het kan is hier niet gepast. Bracke doet wat hij wil/kan/mag, maar anderen mogen hun oordeel hierover vellen. Bracke is fout in deze, doch juridisch kan het.
    Spontaan komt het geval van Leemans naar voor, die kunstmatig brugpensioen verwerft, juridisch kan het, maar het is verwerpelijk in zijn geval.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het intentieproces zoals ook hier gevoerd overtuigt mij toch niet.

      Verwijderen
    2. Welk intentieproces?
      Als men iets heel ingewikkeld maakt, is dat meestal een indicatie dat men zich uit iets wil uitpraten, iets wil vergoelijken.

      Bracke is een vrij man en heeft meerdere keuzemogelijkheden om de zaak te hanteren. Andere mensen zijn ook vrij daar een oordeel over te vellen, en als politicus heeft hij dat principe expliciet aanvaard. Het ligt gewoon in zijn handen, maar hij hoeft niet eens bang te zijn dat reeds verkregen geld terug moet, hij kan dat behouden zonder schuld want hij deed niets verkeerd. Met zijn verkrampte houding waar hij op anderen schiet omdat zij een andere mening hebben, alsof ze schuldig zijn aan iets, versterkt hij de negativiteit over zichzelf. Eigen keuze van Bracke himself. Het is niet anders.

      Verwijderen
    3. Met veel van wat u schrijft ga ik akkoord. Met name dat er een verschil is tussen wat een recht is en wat gepast is, en ook dat de huidige regeling moet worden gecorrigeerd.
      Ik ga niet akkoord met de stelling dat Bracke 'gemotiveerd wordt door het geld'. Dat weet ik niet. Het is best mogelijk, maar ik plaats het naast andere speculaties. In die zin maak ik de zaak inderdaad 'ingewikkeld'. Ik ga overigens akkoord met uw kritiek dat Bracke in zijn kritiek al te veel op anderen 'schiet'.

      Verwijderen
    4. Bedankt, dat u in ieder geval eerlijk schrijft dat het geld motief een mogelijkheid is. Als dat een intentieproces is, dan zijn de andere mogelijkheden ook gewoonweg intentieprocessen, maar veel ingewikkelder.

      Als het geld onbelangrijk zou zijn als motivator, dan zou Bracke het ook anders hebben kunnen aangepakt.
      Het is zoals Judas in sommige bijbel analyses: ik heb het
      niet voor het geld gedaan, maar nu ik het heb, heb ik het, als bij wijze van toeval en niet eens zo bedoeld.

      Mijn kat, of zelfs de regenwormen in mijn tuin hechten daar geen geloof aan.

      Verwijderen
    5. Korte toevoeging: Bracke beoogt natuurlijk op een rechterlijke uitspraak dat hem geen fout kan worden aangewreven, hij niet verplicht is het geld terug te betalen, en mogelijkerwijze de regeling voor hem in de toekomst moet behouden blijven. Bracke heeft dan het geld en rechterlijke uitspraak dat hij geen schuld treft. Done.

      Verwijderen
  5. Ik put uit een ogenschijnlijk irrelevante recente anekdote over mezelf.

    Aan de zelfscan bij Decathlon moest een medewerker de beveiliging van het duurste item verwijderen. Nadien wou de zelfscan het niet meer scannen. Ik moest dus aanschuiven in de (lange) rij van de gewone kassa. Daar viel mijn rekening goedkoper uit dan het duurste item. Ik zei in een reflex: dat kan niet. Zo bleek dat het duurste item niet gescand was en het goedkoopste twee keer. Dat kon alleen rechtgezet worden aan het onthaal, waar de medewerker aan de lijn hing met een andere klant. Ik had steeds meer spijt van mijn spontane eerlijkheid. Toen de man aan het onthaal me zelfs niet bedankte, had ik er echt spijt van. In gedachten schreef ik bijna een klachtenbrief.

    Wanneer vind je dat je meer krijgt dan je toekomt en onderneem je zelf actie om het recht te zetten? En wanneer keert dat om in vechten voor je recht en eer? Dat golft nogal, moreel, dus zet dat maar eens om in wetten.

    Dieter

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In mijn vorige reactie spits ik me toe op het ontvangende individu. In de "zaak-Bracke" wordt de problematiek, zoals wel vaker, herleid naar één zondebok. Het onderliggende probleem is dat mensen die beslissen hoe het gemeenschapsgeld besteed wordt, a fortiori van dat gemeenschapsgeld worden betaald.

    Nog een probleem, dat Philippe hier regelmatig aanhaalt, is dat onze politiek een neiging vertoont - meestal met goede bedoelingen - om een kluwen van regels te maken, met uitzonderingen op uitzonderingen. Als de specifieke maatregel zijn doel al niet voorbijschiet, dan op de duur het ganse kluwen wel. Het lijkt mij een cultureel verschil tussen noordse en zuiderse politiek.

    Behalve "administratieve vereenvoudiging", een lovenswaardig principe van Quickie, waarvan ik niet weet hoe het er nu mee gesteld is, zou je pleiten voor het continu herbekijken van gunstmaatregelen uit het verleden. Als het effect niet aangetoond is, of aantoonbaar leidt tot onevenwicht ten voordele van de slimste, afschaffen dan maar.

    Dieter

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Citaat: " In de "zaak-Bracke" wordt de problematiek, zoals wel vaker, herleid naar één zondebok".

    Ik weet niet welke ene zondebok, maar dat is helemaal niet waar. Niemand heeft gezegd dat Bracke schuldig zou zijn. Het systeem is daarenboven ontworpen en goedgekeurd (wetende of onwetende) binnen de Kamer. Niets van aan dat van één zondebok.

    De discussie gaat over iets heel anders, maar ik verwijs naar bovenstaande postings om niet in herhaling te vallen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alle postings van Anoniem? Ik kan geen onderscheid maken. Dieter

      Verwijderen
    2. Ik vermoed dat er een verandering gebeurd is. Vroeger werd bij posting default een naam opgegeven, nu niet meer. Heb het nagekeken, blijkbaar moet je nu zelf kiezen, niemand die dat blijkbaar weet totdat de posting gebeurd is. U staat ook als anoniem.

      Verwijderen