Longreads: als het ietsje (of veel) langer mag zijn

zaterdag 6 juli 2024

VB: lessen Nederlands en meldpunten

     Mercina Claesen (Vlaams Belang) is op haar 22ste het jongste lid van het Vlaams Parlement. In het portret dat DS (3/6) van haar schetst vallen mij twee standpunten op. ‘Nieuwkomers moeten zelf betalen voor Nederlandse lessen,’ zegt ze. ‘Als ik naar Spanje ga, klop ik toch ook niet aan bij de overheid om Spaans te leren.’ Ik vind dat argument van Spanje niet goed genoeg. De onderliggende toon is dat de nieuwkomers geen privileges mogen krijgen.
      Ik zou dat pragmatischer bekijken. Als die nieuwkomers van plan zijn om hier te blijven is het niet alleen in hun voordeel, maar ook in het voordeel van de hele samenleving, dat ze zo snel mogelijk Nederlands leren. Gratis cursussen kunnen daarbij helpen. Je mag dat noemen zoals je wil: een privilege, het wegnemen van een obstakel, het belonen van een inspanning. De bekende Chinese filosoof Deng Xiaopin heeft ooit gezegd: ‘Het is niet belangrijk of een kat wit of zwart is, als ze maar muizen vangt.’
     Een ander standpunt dat mij niet bevalt is dat over de ‘meldpunten’ in het onderwijs. Claessen maakt een onderscheid tussen het secundair en het hoger onderwijs*. Vooral in het middelbaar moet een leerkracht heel neutraal zijn, zegt ze. ‘Als dat niet zo is, moet dat ergens gemeld kunnen worden. Een meldpunt dient om uitwassen tegen te gaan, bijvoorbeeld van leerkrachten die vertellen dat Vlaams Belang racistisch is. Een pure leugen.’
     Zulke leerkrachten bestaan natuurlijk, maar ik geloof niet dat het er erg veel zijn die dáárvoor hun les wiskunde of fysica gebruiken. Claessen zelf is als studente en als stagiaire verschillende leerkrachten van linkse signatuur tegengekomen, maar geen die ‘hun mening opdrongen.’ Dan vraag je je toch af of de meldpunten geen overdreven maatregel zijn. Vervolgens bestaan er nu al meldpunten: de ouders. De leerlingen kunnen thuis vertellen over de linkse propaganda in de klas, en de ouders kunnen dat dan doorvertellen aan de directie. ’t Is geen werkwijze die ik aanraad of erg hoogstaand vind, maar ze bestaat. Trouwens, als een leerling zich stoort aan linkse of rechtse propaganda, kan hij proberen een discussie met de leraar uit te lokken. Als hij dat een beetje handig aanlegt kan hij daarmee gemakkelijk de les een kwartier of een half uur stil leggen. Ik heb het vaak gedaan.

* Het onderscheid tussen secundair en hoger onderwijs is zo dwaas nog niet. En het gaat om meer dan het verschil tussen minder- en meerderjarigen. Als je over de Verenigde Staten leest, heb je de indruk dat links en woke overheersen in het hoger onderwijs, terwijl het secundair onderwijs onder druk staat van rechtse ouders en School Boards.  

 

2 opmerkingen:

  1. Iemand van 22 jaar die pleit voor kliklijnen...dat komt bij mij zeer onwezenlijk over. Groeten, Marcus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad. Het interview bestaat grotendeels uit parafrase, maar ik had de indruk dat de jonge volksvertegenwoordigster gewoon de partijlijn verdedigde, zonder al te veel enthousiasme.

      Verwijderen