Channel 5 bereidt een nieuwe reeks voor over Anne Boleyn, waarin het
personage zal worden gespeeld door de zwarte actrice Jodie Turner-Smith. Je
denkt nu misschien: dat is dwaas. Dat kan, maar ik zou toch eerst even om mij
heen kijken voor ik zo iets zeg. In The Guardian (hier) las ik een column met het
venijnige zinnetje: ‘Predictably, racists are losing their head over it.’ De
‘pun’ neem ik aan is ‘intented’, en de inhoud is waarschijnlijk correct. Het
zou inderdaad heel raar zijn als blanke racisten géén aanstoot namen aan een zwarte
Anne Boleyn. Maar zoals het er staat, lijkt het wel of iedereen die daar
aanstoot aan neemt zonder meer een racist is.
Zelf ben ik nogal ruim in die dingen. Als een klein theatergezelschap
een mooi repertoirestuk wil brengen, dan moeten ze roeien met de riemen
die ze hebben. Dan kan Romeo best door een Pakistaan van middelbare leeftijd
worden gespeeld, en Blanche, Nora, Martha of Medea door een pas aan Herman Teirlinck
afgestudeerd actricetje. Een vriend van mij regisseerde schooltoneel en het
waren heel vaak meisjes die in die stukken de mannelijke rollen speelden. Ik heb
mij daar nooit aan gestoord: het gaf soms een pikante charme aan een rol. Als
dat toneel verfilmd wordt, moet je wat beter uitkijken, maar ik had geen grote
bezwaren toen Richard II door een vrouw werd gespeeld, Don Pedro door een
zwarte, net zo min als als toen Hamlet
verplaatst werd naar de 19de eeuw, en As You Like It naar feodaal Korea. Het is allemaal wat alternatief,
maar dat hoort vandaag de dag bij toneel.
Anders is het bij historische films.
Daar moet het een beetje redelijk blijven, vind ik. Het is een pluspunt als
Daniel Day Lewis echt op Lincoln gelijkt. Die laatste heeft dan wel de zwarte slaven
bevrijd, ik zou hem toch niet door een zwarte laten spelen. Dat heb ik ook met
Anne Boleyn: ze moet blank zijn, zwart haar hebben, af en toe een renaisscancekapje opzetten, en ze moet wat op Geneviève Bujold lijken*, anders voel ik mij
bekocht.
De Guardian-columniste is nog niet uitgepraat.
Om haar standpunt meer gewicht te geven, haalt ze er Jezus Christus bij. Dat is
altijd een sterk argument. ‘Many of the same people who think a black woman shouldn’t
play a white historical figure have zero issues with Jesus being routinely
portrayed as a white guy.’ Daar zit iets in. Het westerse Jezus-beeld is tot
stand gekomen in een naïeve tijd met weinig historische kennis van antieke
etnografie, klederdracht, haartooi en gewoontes. In de renaissance kreeg het zijn
stereotype vorm in het Laatste Avondmaal van Da Vinci. Het beeld bleef
doorschemeren in de 19de-eeuwse kitscherige
Christus-van-het-Heilig-Hart, die ook mee model stond bij de verfilmingen van
Griffith, Zeffirelli, Gibson en anderen. Maar de speeltijd is voorbij, zoals
men zegt. ’t Is een werkpuntje voor een volgende verfilming: laat Jezus wat
meer lijken op Sadam Hoessein zoals die eruit zag toen hij uit zijn schuilplaats werd gehaald.
Wat onze columniste ondertussen niet vermeldt, is de gewoonte die
Hollywood vroeger had om Indianen en Chinezen door bijgekleurde blanken te
laten spelen. Zelfs Orson Welles liet zich bijkleuren om Othello te spelen. Hij
zal gedacht hebben dat geen enkele andere acteur, blank of zwart, dat zo goed
kon als hijzelf. En in Lawrence of Arabia werd de handlanger van Lawrence
gespeeld door Antonio Rudolfo Quinn, wiens naam laat vermoeden dat hij geen
Arabier was, en ook geen Griek. Men deed dat niet uit kwade wil, men dacht er
niet bij na.
Maar dat was vroeger. Iemand die
vandaag een Apache-opperhoofd laat spelen door een Fransman, Othello door een blanke Amerikaan, en Auda Abu Tayi door een half Ier half Mexicaan, die doet dat met
opzet. Het is een provocatie. De Apaches, de Moren en de Arabieren zouden dat
niet meer nemen. De meest beschaafden onder hen zouden zeggen: waar is dat voor
nodig? En dat is precies wat ik denk van die zwarte Anne Boleyn. Waar is dat
voor nodig?** Die vrouw heeft het al zo zwaar gehad. En nu moet ze ook nog eens
als statement dienen om een of andere
politiek correcte boodschap uit te dragen.
De Guardian-columniste is overigens niet eens geestdriftig over de
zwarte Anne Boleyn. ’t Is goed bedoeld, zeker, maar het kan beter. Een zwarte
Anne Boleyn is, om klare taal te spreken, als project ‘not particularly
progressive’, vindt ze. De columniste zou liever films zien maken over Arwa, koningin van Yemen
van 1067 tot 1138 en Ranavalona I, koningin van Madagascar tussen 1828 en 1861.
Ze voegt eraan toe dat die sterke vrouwen veel mensen hebben vermoord, wat bewijst
dat ze hun mannetje konden staan, en wat op een of andere manier moet bijdragen
tot de bijzonder progressieve boodschap.
Als die films over Arwa en Ranavalona goede kritieken krijgen op Rotten
Tomatoes, wil ik die best ooit eens zien. De progressieve boodschap echter kan
mij daarbij gestolen worden. Ik deel de mening van Louis B. Mayer die ooit moet
hebben gezegd: ‘If you have a message, send it by Western Union.’ Daar had
Mayer groot gelijk in, al worden er nu nog weinig telegrammen verzonden en al was
hij verder een schurk en een hypocriet. Althans volgens de film Mank. Waarin Herman Mankiewicz gespeeld
wordt door Gary Oldman, een blanke, en Marion Davies door Amanda Seyfried, ook
een blanke. Zelfs Joseph Mankiewizs, Randolf Hearst, Irving Thalberg, Ben Hecht, Charles MacArthur, Orson Welles en Louis B. Mayer worden door blanken gespeeld. Tja,
zo win je tegenwoordig geen Oscars meer***.
* Voor Henry VIII aanvaard
ik een gelijkenis met Richard Burton, Robert Shaw of Charles Laughton.
Zie hier.
** Ik geloof dat ik weet waar dat voor nodig is. Een ideologie zoals politieke correctheid moet op een fanatieke kern
kunnen terugvallen, en daarvoor moet de ideologie een aantal absurditeiten
omvatten. Anders kan iedereen politiek correct zijn en is er geen verdienste
aan. Het oude credo quia absurdum.
*** De richtlijnen voor het minimum percentage acteurs uit minderheidsgroepen in een Oscar-film vind je hier.
Heerlijk. En lekker toegankelijk voor de minder erudiete medemens, zoals ik er een ben.
BeantwoordenVerwijderenZo vertellend moet u ooit(nog niet zo lang geleden dus) voor de klas hebben gestaan.
Ik ben blij dat u dat 'pedagogische' aspect in mijn stukjes opmerkt. Ik probeer mij inderdaad voor te stellen dat ik schrijf voor een zesdejaars, zodat die de meeste begrippen en namen kan duiden uit de context.
VerwijderenBeste mijnheer Clerick,
BeantwoordenVerwijderenAnna Boleyn wordt natuurlijk vertolkt door een zwarte dame. Want Anna Boleyn was zwart, “van kleur” dus. U denkt dat zij wit, of erger nog “blank” was, maar u vergist zich. Er bestaan alleen maar bange oude witte mannen. De andere witte mensen zijn stuk voor stuk zwart. Maar zij weten het zelf nog niet. De nieuwe cultuur die nu op dreef kan zal via bevordering van voortschrijdend inzicht zorgen dat dit misverstand gecorrigeerd wordt.
Oké. Ik doe mijn best om 'mijn wereldopvatting om te vormen', zoals dat in mijn maoïstische jeugd heette.
VerwijderenBeste mijnheer Clerick,
BeantwoordenVerwijderenAnna Boleyn wordt natuurlijk vertolkt door een zwarte dame. Want Anna Boleyn was zwart, “van kleur” dus. U denkt dat zij wit, of erger nog “blank” was, maar u vergist
zich. Er bestaan alleen maar bange oude witte mannen. De andere witte mensen zijn stuk voor stuk zwart. Maar zij weten het zelf nog niet. De nieuwe cultuur die nu op dreef komt zal via bevordering van voortschrijdend inzicht zorgen dat dit misverstand gecorrigeerd wordt.