De reactie van Maarten Boudry op zekere uitspraak van Tom Van Grieken was heel wat korter dan de mijne*. ‘Het goede nieuws,’ schrijft Boudry, ‘aan deze ranzige uitspraak van Tom Van Grieken, met haar onbeschaamde streven naar raciale dominantie dat ons helemaal terug naar het Blok-tijdperk slingert, is dat het op deze manier nóg onwaarschijnlijker wordt dat het Vlaams Belang ooit aan de macht zal deelnemen. (Waag het niet hoor, Bart De Wever).’
Boudry maakt hier dankbaar gebruik van het dubbelzinnige woord ‘dominantie’ dat zowel ‘overheersing’ betekent als ‘numeriek overwicht’, zoals Van Grieken het bedoelde. Zo’n degenstoot mag je van een politieke tegenstander verwachten. Ik zie daar geen graten in. Van Grieken had zijn woorden maar beter moeten kiezen.
Minder verwacht is dat Boudry de uitspraak van Van Grieken tot op zekere
hoogte ‘goed nieuws’ vindt. Ik vind die uitspraak geen goed nieuws. Ik vind ze
slecht nieuws. Ik heb het liefst dat partijen hun extreme denkbeelden afzwakken
– zeker als ze tegengesteld zijn aan mijn denkbeelden. Als de
marxistisch-leninistisch-stalinistische PVDA eerst het hele stalinisme uit haar
ideologie schrapt en daarna de helft van het leninisme, dan vind ik dát goed
nieuws. Mocht de partij straks ook het volledige leninisme en meteen ook het
hele marxisme schrappen, dat vond ik dat nog beter nieuws.
Hoever wil Boudry zijn redenering
eigenlijk doortrekken? Als het goed nieuws is dat Van Grieken wegglijdt naar de
extreme denkbeelden van het Blok-tijdperk, is het dan ook slecht nieuws als Van
Grieken weer afstand neemt van die denkbeelden? In dat laatste geval wordt
het immers, volgens de aanname van Boudry, opnieuw waarschijnlijker dat hij ooit
‘aan de macht zal deelnemen’. Dan lijkt het of Boudry die ‘deelname aan de
macht’ wil verhinderen ongeacht de denkbeelden van de partij.
Boudry toont zich hier, geloof ik,
een aanhanger van de ‘maskers vallen af’-theorie. Hij gaat ervan uit dat het
Vlaams Belang een ‘malum inhaerens’ is, een intrinsiek kwaad, dat het radicaal-extremistisme
haar onveranderlijk wezenskenmerk is, dat bijvoorbeeld de partij streeft naar
‘white suppremacy’, en dat ze een deelname aan een coalitieregering alleen zou
gebruiken om een dictatuur voor te bereiden. Telkens als een Belanger een
uitspraak doet vóór democratie, vóór vrije meningsuiting en tegen racisme,
bewijst dat hoe hypocriet hij is. Telkens als een Belanger echter een
democratische regel in twijfel trekt, een bepaalde vrijheid aan banden wil
leggen, of een racistische sneer verkoopt, bewijst dat hoe hij écht is. Het
masker is afgevallen.
Vanuit de logica en vanuit de
algemene ervaring valt er niets in te brengen tegen de ‘maskers vallen af’-theorie.
Maskers bestaan in de politiek, en soms vallen ze af. Lenin en Hitler konden
bij momenten heel duidelijk zijn over hun extremistische plannen, maar op andere
momenten zetten ze een gematigder masker op. Dat masker viel dan af op het
moment van hun machtsgreep. Maar meestal zitten bewegingen en mensen
ingewikkelder in elkaar dan het nazisme of het bolsjewisme. Partijen met een
lange voorgeschiedenis, een brede aanhang en een wisselende leiding, zoals
Vlaams Belang en Groen, krijgen haast onvermijdelijk een heterogeen karakter,
hoe extreem ze ook gestart zijn. De partij van Lenin bestond 14 jaar voor ze de
macht greep, die van Hitler bestond 13 jaar. Vlaams Belang daarentegen bestaat
al 40 jaar. Is het waarschijnlijk dat een partij haar extremistisch radicalisme
40 jaar lang zuiver houdt? Welke Westerse communistische partij heeft dat
gepresteerd?
De ‘masker vallen af’-theorie is een
onderdeel van wat je zou kunnen noemen een ‘essentialistische’ benadering van
partijen, bewegingen en georganiseerde godsdiensten. Vlaams Belang is dan ‘in
essentie’ slecht en extremistisch. Elke extremistische uitspraak geldt als
bewijs van die essentie, en elke gemátigde uitspraak geldt als bewijs van de hypocrisie
waarmee die essentie aan het zicht wordt onttrokken. Je ziet dezelfde
benadering bij vijanden van de islam. Elke extremistische uitspraak van een
imam bewijst de agressiviteit van die godsdienst en elke gematigde uitspraak
bewijst de leugenachtige praktijk van takiyya.
Dat er binnen Vlaams Belang
extremisme en racisme aanwezig is, zal ik niet ontkennen, evenmin als dat er
binnen de islam een lange traditie bestaat van onverdraagzaamheid en
agressiviteit**. Maar ik ben blij met elk gematigd geluid van die partij of van die
godsdienst. Ik hoop dat die geluiden in hoeveelheid, omvang en toonzuiverheid
toenemen. En ik hoop zelfs dat de mensen die die geluiden alleen om tactische
redenen voortbrengen, ze op de duur zelf mooi gaan vinden. Blaise Pascal wees
er al op dat liefde veinzen een eerste stap naar echte liefde kon zijn.
* Mijn reactie op Tom Van Grieken
vind je hier.
** Ik ben geen expert in Vlaams Belang of in de islam en wil die twee
dus niet met elkaar vergelijken. Ik heb begrepen dat er binnen de islam zekere canonieke
teksten bestaan die de onverdraagzaamheid en agressiviteit een officieel
karakter geven. Bij Vlaams Belang zou je moeten teruggaan naar het officieel
verworpen 70-puntenprogramma om iets soortgelijks te vinden. Over dat 70
puntenprogramma heb ik ooit hier iets
geschreven.
Ik vind de maskerade van Vlaams Belang eigenlijk nogal meevallen, 't is vrij duidelijk wat ze willen, nl. streng migratiebeleid, nogal vergelijkbaar met wat de sociaal-democraten in Denemarken doen. In Denemarken zou dit programmatisch een regeringspartij kunnen zijn, mits wat aanpassing van de rethoriek.
BeantwoordenVerwijderenDe maskerade van de Belgische PVDA is al heel wat meer slinks: zij lijken na de AMADA-religie in te zetten op public relations talk, en verdoezelen hun communistische motieven en agenda. Maar het politieke marxisme blijft hun core-agenda (zie hun website): Marx en Engels, de auteurs van het Communistisch Manifest, leveren hun ideologische basis.
Maar wat te denken van een partij als de O-VLD. Ze beweren liberalen te zijn, waar men dan soms toch met verbazing kijkt naar hun vrijheid-inperkende voorstellen. Als je naar de geschiedenis van die partij kijkt is het eigenlijk een belgicistische burgerlijke partij, en dat lijkt veeleer hun ideologisch platform: vorm geven aan de Belgische staat. De vrijheids-minnende liberale democratie komt bij hen op de tweede plaats.
Voor de lezers die Denemarken niet zo goed kennen, behalve van cliché-matige informatie over “Scandinavië”, een lezenswaardig artikel in NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/04/in-deense-gettos-is-het-stigma-onontkoombaar-a4046186 .
BeantwoordenVerwijderenHet beleid is er op alle vlakken no-nonsense.
Het principe “Denemarken voor de Denen” is er een breed gedeelde vanzelfsprekendheid. Als je als politieke partij dat elementaire principe in één of andere variant niet onderschrijft ben je waarschijnlijk gemarginaliseerd.
Niet dat het aangehaalde beleid in het artikel als lichtend voorbeeld moet dienen, maar het plaatst de claim dat racisme in het Vlaamse DNA zou zitten in een heel ander licht. De auteur die dat schreef zou wat meer moeten buitenkomen en kennismaken met de grote wereld, maar intellectuele bekrompenheid zit misschien in zijn DNA?
P.S. indien NRC artikel onbereikbaar, ik kan uitzonderlijk .pdf sturen.