donderdag 3 juni 2021

Tom van Grieken en de blanke dominantie


      Tom Van Grieken heeft in De Tijd iets gezegd dat ik van hem niet had verwacht. ‘Ik ben ervan overtuigd dat het christelijke, het Vlaamse en als u wilt zelfs het blanke een dominante factor moet zijn in onze samenleving.’ Sommige lezers zullen misschien geschrokken zijn van het woord ‘dominant’. Moeten de blanken in Europa de niet-blanken domineren? Maar dát is een kwaadwillige lezing van de uitspraak. ‘Dominant’ betekent hier ‘numeriek in de meerderheid’, zoals de Britse variant nu ‘dominant’ is in de viruscirculatie in ons land.
     Nee, het woord waar ik van schrok was ‘blank’. De ‘vuile’ Filip De Winter zei 2 jaar geleden nog: ‘Het gaat niet om afkomst of huidskleur. Het gaat om de islam*.’ En nu haalt zijn ‘nette’ voorzetter er toch weer de huidskleur bij, na een, toegegeven, wat uitlokkende vraag van de journalist.
     Paul Collier citeert in Exodus de grote Gallup enquête die aangeeft dat 40 procent van de bevolking van de arme landen zou willen migreren naar een rijk land, als ze daartoe de mogelijkheid hadden. Afrika, dat veel arme landen omvat, heeft telt nu 1 miljard inwoners. In 2050 zou er dat al 2 miljard kunnen zijn. 40 procent daarvan is respectievelijk 400 en 800 miljoen. Misschien vindt de sceptische lezer om velerlei redenen die cijfers van Afrikaanse kandidaat-migranten erg overdreven zijn. Die velerlei redenen interesseren mij niet zo, maar wat is dan wél de schatting van die sceptische lezer?
     Met cijfers van bovenstaande ordegrootte, en met vrije immigratie, zag Europa er binnen enkele decennia anders uit. Ik stel voor dat de lezer even zijn ogen sluit en zich een Vlaamse straat probeert voor te stellen in 2070. Niemand draagt nog een mondkapje en de meeste mensen zijn zwart. Misschien vindt de lezer al dat toekomstige zwart  wel verontrustend. Misschien is de lezer wel een klein beetje racistisch en voelt hij zich als blanke geruster in een omgeving van mensen die op hem gelijken. Dat schijnt nogal voor te komen. Je kunt er gelukkig iets aan doen, want een mentaliteit is niet onveranderbaar. Ikzelf kan mij als oud-leraar proberen voor te stellen dat ik les geef aan allemaal dominant of exclusief zwarte klassen, en al die klassen bestaan uit leerlingen als N.P., H.A en C.N. Wat zou dan in godsnaam het probleem zijn? Ik wil direct een contract tekenen om aan zulke klassen les te geven, gesteld dat ik niet zo van mijn nieuw verworven vrijheid genoot.
      Maar er kan ook een rationele reden zijn waarom men een zwarte dominantie in die straat van 2070 verontrustend vindt. De zwarte huidskleur doet dan dienst als ‘proxy’. Het is een makkelijk zichtbaar kenmerk dat min of meer geassocieerd wordt met iets wat minder zichtbaar is, een bepaalde cultuur en mentaliteit. Voor onze dominant zwarte straat in 2070 is die associatie niet helemaal onterecht. Wie veronderstelt dat honderden miljoenen Afrikanen, die ongeveer gelijktijdig wegtrekken uit hun continent en die elkaar in Europa terugvinden, dat die honderden miljoenen in enkele decennia een Europese cultuur en mentaliteit zouden overnemen, die heeft wel een erg roze bril op. Waarom zouden die Afrikaanse immigranten zich immers zo snel aanpassen, zeker als ze ondertussen ‘dominant’ zijn.
      De kans is dus groot dat die zwarten in onze straat van 2070 nogal van cultuur en mentaliteit zouden verschillen van de blanken (en zwarten) in de straten van 2021. En wie denkt dat die verschillen hooguit voor enkele ‘samenlevingsproblemen’ zullen zorgen die met wat tolerantie, begrip en opvoedende affiches kunnen worden opgelost, die heeft zijn roze bril nog altíjd op. Het optimisme is hartverwarmend maar de kans is veel groter dat door zo’n massale en snelle Afrikaanse immigratie ons sociaal, politiek en economisch raderwerk ernstig gaat haperen.
     Gerard Reve zei ooit dat hij het over veel zaken met God eens was. Zo ben ik het ook over enkele zaken met Van Grieken eens, en dan in de eerste plaats met zijn roep om een strikt immigratiebeleid. Mijn meningsverschil met hem gaat over de subtielere kwestie van de migranten die hier nu al zijn. Die moeten voor mij, hoe moeilijk het soms ook is, in onze maatschappij worden geïntegreerd, en dat gaat makkelijker als je ze met een open gezicht en vriendelijke woorden tegemoet treedt. De associatie van huidskleur – de ‘proxy’ – met cultuur en mentaliteit moet worden doorbroken. Kleurenblindheid blijft uitgangspunt en doel. Het neoracisme van BLM wordt niet beantwoord met een vernieuwd blank racisme.
     Een open gezicht en vriendelijke woorden … Ik weet niet goed hoe een zwarte Vlaming zich voelt als hij de uitspraak van Van Grieken tegenkomt in De Tijd, of, wat waarschijnlijker is, op de sociale media. Waarom, zo vraagt hij zich misschien af, is het erg als zwarten dominant aanwezig zouden zijn in een straat, een wijk, een stad of een land? Is er dan iets mis met zwart zijn? Moet ik mij nu niet gekwetst voelen?
     Natuurlijk bestaat er zoiets als het recht op kwetsen. Kwetsen kan goed zijn. Racisten, vind ik, mag ik af en toe gerust eens kwetsen. Misschien worden ze dan wat minder racistisch. Of misschien blijven ze even racistisch, dat kan ook, maar dan heb ik ondertussen toch eens flink mijn mening gezegd. Moesten ze maar niet racistisch zijn. Hetzelfde geldt voor de christenen. Karel van het Reve vond dat je het niet te vaak moest doen, maar af en toe een christen jennen om zijn absurde geloof in een algoede en almachtige God die niet eens de moeite doet om een zinkende onderzeeër te redden, dat moest kunnen.
     Ik heb op mijn blog af en toe een onvriendelijk stuk geschreven over de islam. Misschien reageert een moslim daarop: is er dan iets mis met mijn godsdienst? Wel … euh … als je het mij vraagt ... Maar als een zwarte mij zou vragen of er misschien iets mis is met zijn huidskleur dan moet ik niet rond de pot draaien. Het antwoord is: nee. Van Grieken zou, geloof ik, ook niet ‘ja’ antwoorden, maar ondertussen heeft hij met zijn blanke dominantie toch iets in die richting gesuggereerd***. Dat kan hij in de toekomst beter laten.

 

* Zie hier.
* Zie mijn stukjes daarover hier en hier.
*** Een beetje zoals de foute N-VA-campagne rond Marakesh, die gelukkig maar enkele uren geduurd heeft, suggereerde dat er iets mis was met jonge allochtonen die op hun mobieltje kijken. (Zie mijn stukje daarover hier)

4 opmerkingen:

  1. De discussie rond huidskleur (te weten "ras", biologisch zijn er geen menselijke rassen; of toch: één) ligt nu op tafel. (Onnodig) op tafel gelegd door TVG. Of dat politiek slim of dom was hangt af van wat hij wil bereiken. Zijn huidige politieke marktpositie wordt waarschijnlijk geconsolideerd, want TVG voegde een aantal nuances toe, voldoende om (bijna) geen aanhangers te verliezen. Vraag is of hij veel aanhangers kan bijwinnen. Z'n groeipotentieel heeft nu een sterkere bovengrens: nogal wat kiezers die wel voor een streng gecontroleerde migratie zijn, willen niet de discussie over huidskleur openen (als je hier woont in en met de samenleving dan ben je 100% burger, geen alsen en maren). Een ander effect: de mogelijk grote Vlaamse meerderheidscoalitie met VB en één of twee andere Vlaamse partijen heeft nu een stap achteruit gezet. M.i. een politiek onhandige zet, maar als TVG het meent... liever een eerlijk politicus dan een slinkse.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een zinkende duikboot als theodicee. Toch maar liever een ongeneselijke ziekte bij een kind nemen. Want waarom zat die bemanning in die duikboot? Om (de optie open te houden) om een handelskonvooi te torpederen? Of om (te dreiging hard te maken) om een vijandelijke stad met kernbommen in de as te leggen? Misschien heeft God, door die duikboot te laten zinken, of door het zinken niet te beletten, juist een erger kwaad vermeden? Of heeft de bemanning zijn wrake over zich afgeroepen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Terechte opmerking. Karel van het Reve gebruikt onder andere het voorbeeld van een neerstortend vliegtuig. Dat deed mij dan aan het gruwelijke lot van de matrozen in een zinkende duikboot denken.

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen