Marxisten, en gewezen marxisten zoals ik, weten dat de dictatuur van het proletariaat, in zijn loodzware stalinistische vorm, of in de academische light versie van de ravissante, of in elk geval fotogenieke, Lea Ypi, slechts een tijdelijke toestand is*. Bij de Romeinen duurde een dictatuur gewoonlijk de vooraf afgesproken zes maanden, en werd daarna de oude republikeinse orde hersteld. De dictatuur van het proletariaat duurt langer, want die moet geen oude orde veilig stellen, maar een nieuwe scheppen, en ondertussen de nostalgici onder controle houden. Dat vraagt meer tijd. Hoeveel? Ypi spreekt, in navolging van Friedrich Engels, van de duur van een generatie, waarna een ‘generational change takes care of the epistemic effects of class conflict.’
Maar een generatie van laat ons zeggen 25, 30 jaar is wat aan de magere kant. Een jonge telg uit een kapitalistisch geslacht kan zijn hele leven lang blijven dromen van de badkamer met gouden kranen van zijn jeugd. Je neemt dus best een periode van minstens 70 jaar zodat die telg zeker dood of seniel is op het ogenblik dat de dictatuur wordt beëindigd. 70 jaar om de kapitalistische mentaliteit er volledig uit te stampen, dat lijkt voldoende**. In Rusland heeft men bewezen dat het kan, met, zoals dat heet, alle gevolgen van dien: een fatsoenlijk kapitalisme komt er niet van de grond. In Polen, Hongarij en Tsjechië werkt dat kapitalisme wel, wat bewijst dat 45 jaar oostblokregime onvoldoende is om de weg terug onmogelijk te maken.
En wat komt er na de tijdelijke toestand van 70 jaar proletarische dictatuur? Ook dat weet elke marxist, gewezen of niet – en eigenlijk ook iedereen die de coronatijd en de triomf van Frank Vandenbroucke heeft meegemaakt. Dan komt het Rijk der Vrijheid. Ook de minuscule vormen van onderdrukking die burgerlijke nostalgici onder de light versie van de proletarische dictatuur ondervonden, verdwijnen. Mensen die terugverlangen naar het kapitalisme moeten zich niet meer onderdrukt voelen: ze bestaan niet meer. Je zou de nieuwe toestand een communistische heilstaat kunnen noemen, maar het is nog beter: de staat zelf bestaat niet meer, en zeker niet als repressief apparaat. Politieke dissidenten zijn er niet meer en er is amper nog misdaad. Ypi haalt er de jonge Marx bij die in 1845 schreef dat in de echte menselijke maatschappij alles anders wordt. ‘De misdadiger ziet in zijn medemens slechts zijn natuurlijke bevrijder van de straf die hij zichzelf oplegt.’ Hier raak ik een beetje de draad kwijt, want mijn kennis van de dialectische methode is wat roestig.
In de communistische maatschappij, schrijft Ypi, gedraagt iedereen zich netjes zonder daarbij gedreven te worden ‘door angst voor straffen of begeerte naar beloningen’; wetten zijn eigenlijk niet meer nodig; alle ‘structurele’ redenen tot conflicten zijn verdwenen, de mensen zijn voorgoed bevrijd van ‘materiële noden’ en van de ‘concurrentie voor macht en erkenning’.
Het klinkt allemaal utopisch en dat is begrijpelijk want het artikel is geschreven voor een conferentie over ‘utopie in de politiek’. Maar Ypi lijkt haar utopie toch als realiseerbaar en realistisch voor te stellen***. Ze vergelijkt haar ideale samenleving met de ‘well-ordered society’ van Rawls. De hare is ambitieuzer, en kan het, in tegenstelling tot die van Rawls, dus zonder repressie stellen. Rawls van zijn kant denkt dat het altijd nodig zal zijn om duidelijke wetten af te kondigen, en met straffen te zwaaien om mogelijke wetsovertreders af te schrikken en om brave burgers een veilig gevoel te geven. Rawls noemt dat ‘a permanent fact of life, or seems so.’
Ypi vindt dat Rawls zich hier bezondigt aan de ‘reification of human nature’. Ze vindt het ‘pervers’ te geloven dat mensen zich in een volledig communistische maatschappij nog altijd zouden misdragen. Mocht dat toch nog gebeuren, dan zou het op een oneindig veel kleinere schaal zijn. ‘Een goed geordende maatschappij die voor echte vrijheid zorgt,’ schrijft Ypi, ‘ kan de houding van mensen, hun pyschologische aanleg, hun gevoelens van wederzijds vertrouwen en solidariteit sturen in een richting die wij nu niet kunnen anticiperen.’ Ondertussen heeft ze met haar woordkeuze aangegeven welke richting zij zélf anticipeert.
De brave, optimistische Rawls wordt verweten een ravenzwart Hobbesiaans wereldbeeld aan te hangen, waarin elke mens oorlog voert tegen elke andere mens. Maar dat klopt niet. Zoals de meeste liberalen vertrekt Rawls van een mensbeeld dat noch volledig goed, noch volledig slecht is. Veel van die liberalen geloven dat materiële en culturele vooruitgang kán leiden tot morele vooruitgang.**** Het is aan marxisten als Ypi gegeven om te geloven dat één generationele omslag voldoende is om een mens in het leven te roepen, die helemaal anders is dan degene die beschreven wordt in de wereldliteratuur, van het Gilgamesj-epos over de Goddelijke komedie van Dante en de Menselijke komedie van Balzac, tot, laat ons zeggen de laatst verschenen Houellebecq*****.
Godwin voorspelt dat in elke politieke of morele discussie op het internet vroeg of laat de naam van Hitler opduikt. Mijn eigen ervaring is dat in elk beschaafd gesprek over het communisme, weze het op café, bij vriendenbezoek of op een familiefeestje, vrij snel het woord ‘menselijke natuur’ opduikt. Ik heb over die menselijke natuur mijn mening, maar ik probeer mij buiten de discussies te houden. Dat de menselijke natuur in enkele generaties grondig kan veranderen geloof ik niet, maar ik kan die mening niet bewijzen en ik zal er zeker niemand mee overtuigen die wel in een meer kneedbare mens gelooft. Dat anderzijds de menselijke natuur niet geschikt is voor het communisme geloof ik wél, maar ik zeg dat niet graag hardop. Dan zou het lijken alsof ik dat communisme een weliswaar onmogelijk maar toch hoogstaand ideaal is. En dat vind ik eigenlijk niet.
* Zie mijn stukjes hier, hier en hier.
** De kapitalistische mentaliteit krijg je er op 70 jaar misschien uit de nieuwe mens. Maar als je er ook alle egoïsme uitkrijgt, is een andere vraag.
*** Als de communistische utopie niet realiseerbaar is, vervalt een belangrijke schakel in de redenering van Ypi. Dan is haar dictatuur immers niet meer tijdelijk.
**** Zie voor een zorgvuldige redenering in dat verband: Steven Pinker, The Better Angels of Our Nature.
***** In de Albanese versie van het communisme nam het begrip ‘Nieuwe Mens’ een nogal centrale plaats in.
Het Aards Paradijs. Tja, we kunnen er allemaal over dromen. Doet de mensheid al duizenden jaren.
BeantwoordenVerwijderenAls men spreekt over marxisme, zoals ook de Belgische PvdA dat nu doet, woorden als communisme en erger vermijdend in hun externe communicatie, moet men toch een onderscheid maken tussen de politieke leer als basis van politiek activisme, en het meer academische werk van Marx die wel inzichten in de werking van de maatschappij heeft bijgebracht.
Het is niet omdat je enkele academische analyses ontwikkelt, dat je dat kan extrapoleren tot het oneindige, denkend het recept van de nieuwe mensheid gevonden te hebben. Zeer onwetenschappelijk :-)
De mens is kneedbaar, maar niet maakbaar.
BeantwoordenVerwijderenKneedbaarheid is de sterkste Darwinistische troef die een species kan hebben. Omstandigheden veranderen, de soort past zich vliegensvlug aan. De mensheid, niet de individuele mens, kan leven in de heetste klimaten en aan de noordpool, in miserie en welstand, in dictaturen en vrije samenlevingen... Geen enkele andere soort is zo kneedbaar. Heeft weinig met communisme te maken, die de misvatting had dat de mens maakbaar is met een vingerknip (wel, eigenlijk revolutie, brand en dood).
Op heel lange termijn veranderen alle species..., maar dan zie ik de mens veeleer veranderen in een techno-species. Technologie is een extra kneedbaarheidsfactor, die ver boven de natuurlijke capaciteit gaat.
We zijn tot op zekere hoogte een techno-species, in die mate zelfs dat we voor ons overleven al volledig afhankelijk zijn van de technologie. Misschien is dat zelfs altijd zo geweest: kon de mens uit het paleolithicum overleven zonder vuur en wapens? Het is ook niet onmogelijk dat de "maakbaarheid" van de mens technologisch zal zijn, en niet psychologisch zoals utopisten menen.
BeantwoordenVerwijderenCitaat: "Het is ook niet onmogelijk dat de "maakbaarheid" van de mens technologisch zal zijn, en niet psychologisch zoals utopisten menen."
VerwijderenDat zou best zo kunnen zijn. Als je kijkt naar de evolutie van het leven, re. Darwin, de drijfveer is het overleven en de volgende generatie toe te laten hetzelfde doen. Deze evolutie is niet aangedreven 'romantische menselijke waarden', de natuur is niet romantisch ingesteld, maar romantische elementen kunnen een evolutionair voordeel zijn, of niet. Sommige 'menselijke waarden' zijn een evolutionair voordeel, des te beter voor de mens. Dit ligt meer ingewikkeld en is niet ten volle ontrafeld.