Ik ben gisteren naar een lezing van Tom Lanoye geweest over woke. Eigenlijk ging het over N-VA en Bart De Wever, en dat kwam goed uit want ik was enkele maanden daarvoor naar een lezing van Bart De Wever geweest, ook over woke. Dat wil zeggen, in die laatste lezing kwam het woord ‘woke’ niet voor, maar later vond ik die lezing woord voor woord terug in een boekje dat Over woke heette, en waar hier en daar een alinea over dat begrip was toegevoegd.
Wat zal ik zeggen?
Ik voelde mij op geen van beide lezingen op mijn plaats. Bij de Bart-lezing zat de zaal vol N-VA’ers, mensen die zelfverzekerd in het leven stonden, die iets bereikt hadden en die – ik merkte het al op de parking – in grote auto’s reden. Nu waren mijn vrouw en ik ook met een grote auto naar de lezing gekomen, maar die grote auto paste bij ons minder dan bij de andere aanwezigen. Bij de Tom-lezing zat de zaal dan weer vol met het soort mensen dat ik vroeger op betogingen tegen het lijf liep. Velen waren sjofel gekleed. Ik herkende Ida Dequeecker, die mooi oud en mooi grijs geworden is, Eric Corijn, die in elk geval meer van zijn haren behouden heeft dan ik, en L.V., die in zijn studententijd al bijna geen haar meer had.
Bij het buitenkomen stootte L.V. mij plagend aan en zei: ‘Ik denk dat je nu zodra je thuis bent, een stukje gaat schrijven over wat Tom Lanoye gezegd heeft.’ Ik was daar nog zo zeker niet van. Tom had in zijn lezing veel oude koeien uit de sloot gehaald die mij niet erg interesseren: de electorale politiek van N-VA, de politieke opvattingen van Hendrik Conscience, de waarheid over Jan Breydel en de Brugse Metten. Andere onderwerpen interesseerden mij wel, maar ik heb daar vroeger al over geschreven – en ik wil mijzelf niet te vaak herhalen.
Ik heb Lanoye altijd een goed schrijver gevonden – Slagerszoon, Kartonnen dozen, Gespleten en gescheten, Ten oorlog, Wie is bang*– maar zijn polemieken vind ik vandaag heel wat minder grappig dan in de tijd dat ik over politiek ongeveer hetzelfde dacht als hij. ’t Is jammer, maar de politiek bepaalt mee wat we grappig vinden. Als Bart De Wever voor een publiek van sympathisanten de naam ‘Marc Reynebeau’ enigszins sarcastisch uitspreekt, begint de zaal te lachen. Lanoye viel zo’n succes ook te beurt, en wel herhaaldelijk. Bij de mededeling dat Theo Francken enkele jaren staatsecretaris van Asiel, Migratie en Administratieve Vereenvoudiging was geweest, lachte de zaal zich een breuk.
Als optreden vond ik Lanoyes lezing wat tegenvallen. Dat komt misschien omdat ik er heel wat van verwacht had, en ook omdat ik nu al een hele week voorstellingen bijwoon van Theater Aan Zee, met professionele acteurs. Wel heb ik één keer hard gelachen toen Lanoye het over Star Trek had. De Wever maakte zich in zijn lezing zorgen over het ondergangsdenken en gebruikte daarbij de sciencefiction als voorbeeld. Nu tonen de sciencefictionfilms ons altijd een sombere toekomst, terwijl vroeger een reeks als Star Trek uitblonk in heroïsch optimisme. ‘To boldly go,’ citeerde De Wever, ‘where no man has ever gone before.’ En Lanoye ging dat nu parodiëren. ‘To bóóóldly go’ … hij herhaalde het een tiental keer, heel luid, en trok daarbij een komisch gezicht. Het was kostelijk.
En inhoudelijk? Tja, het was het soort lezing dat ik niet kan ‘fileren’ met mijn gewone trukendoos. Het heeft geen zin om te wijzen op gebrekkige redeneringen in wat als satirisch vuurwerk bedoeld is. Satire moet niet redeneren. Het heeft evenmin zin om te wijzen op overdrijvingen, speculaties, intentieprocessen, valse vergelijkingen en andere manipulatietechnieken, als de spreker zelf toegeeft dat het hem vooral om ‘retoriek’ te doen is. Lanoye moet van mij ook niet spreken als een referent op een wetenschappelijk congres. Hij mag gerust spreken in de stijl van Hendrik V in Shakespeares stuk. Dat recht heeft hij verworven met zijn mooie vertaling van die toespraken.
Eén ding blijft mij echter bezighouden. Lanoye gaat ervan uit dat we bedreigd worden door ‘opkomend fascisme’ en de ‘grote vraag’ voor hem is ‘hoe de middenpartijen zullen reageren.’ Zullen die middenpartijen zich verzetten, of zullen ze zelf het programma van de ‘fascisten’ gedeeltelijk overnemen ‘om toch maar de macht te behouden.’ Goed. Dat is één manier om de zaak te bekijken. Maar waarom neemt hij in zijn lezing dan niet de beste kandidaat voor het fascisme in het vizier, dat wil zeggen het Vlaams Belang**?
Als Lanoye liever tegen Bart De Wever tekeer gaat dan tegen Tom van Grieken, is dat zijn zaak. Misschien vindt hij De Wever gevaarlijker, een beetje zoals de Duitse communisten het ‘sociaalfascisme’ van de sozi’s*** gevaarlijker vonden dan het gewone fascisme van de nazi’s. Of misschien vindt hij dat De Wever zijn ‘ware aard’ beter verbergt dan Van Grieken en dat hij dus ‘ontmaskerd’ moet worden. Maar waarom zou hij De Wever moeten ‘ontmaskeren’ voor een publiek dat op twee of drie luisteraars na al volledig op de hoogte is van de ‘ware aard’ van De Wever?
Het moet iets emotioneels zijn. Je merkt het bij veel linksen die hun haatspraak liever tegen De Wever dan tegen Van Grieken richten. Helemaal begrijpen doe ik het niet, maar ik voel het wel een beetje aan.
* Alles moet weg heb ik ook gelezen, maar dat boek kon mij minder boeien. Misschien ligt Lanoye mij minder als romanschrijver.
** Ik vind Vlaams Belang geen goede kandidaat voor het fascisme, maar het is een betere dan N-VA, zoals N-VA een betere kandidaat is dan Open-Vld.
*** Er waren natuurlijk veel redenen waarom de communisten zo’n afkeer hadden voor de sociaal-democraten: ruzies uit het verleden, politieke concurrentie, inschatting van de politieke toekomst. Maar een belangrijke reden moet ook geweest zijn de haat voor de ‘burgerlijkheid’ van de sociaaldemocratie.
't Is al lang geleden dat ik iets las van Lanoye en ik herinner me er weinig van. Het laatste was "Het Goddelijke Monster" en ik weet nog dat ik dacht "Is dat Kristien Hemmerechts die zijn naam heeft mogen lenen in een laat 19de-eeuws experiment?"
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat we de obsessie aan linkerzijde voor BDW moeten zoeken in die onthutsende afleveringen van "De Slimste Mens ...", een programma waar linkse gabbers gewend waren aan allerlei artistieke medegabbers die hen en Erik Van Looy een vrijbrief gaven om vrouwonvriendelijke en puberale humor te bedrijven. Plots was daar een vlijmscherpe, grappige rechtse rakker, die perfect paste in het programma, er de spot mee dreef én met zichzelf, en die toen op zijn eentje het Vlaams Nationalisme terug sexy heeft gemaakt. Hoewel hij vermagerd is en met de kilo's ook zijn gevoel voor humor lijkt kwijtgespeeld, wil mediageniek links hem hier nog altijd betaald voor zetten. Een gok als een andere.
Dieter
Ja, 'De Slimste Mens' ... dat kan meespelen. Dat gevoel voor humor is De Wever niet kwijt, denk ik, maar hij speelt het minder uit. Zijn specialiteit blijft 'ad rem'-reacties. Op de lezing die ik heb bijgewoond sprak hij goed, maar niet bijzonder grappig. Achteraf echter moest hij improviseren bij het beantwoorden van vragen, en daarbij was hij wel héél grappig.
VerwijderenFascisme is nóch bij N-VA, nóch bij VB van toepassing. Ook “extreem” is ongepast woordgebruik. Het doet me denken aan geweld en dat zie je in de grootste(!) mate bij uiterst(!) links…
BeantwoordenVerwijderenRadicaal is eerder juist, alhoewel vele mensen dat ook ten onrechte als fascistisch beschouwen…
Met andere woorden, in héél België loopt geen fascist of extremist rond, volgens U ?
VerwijderenBon. Het is een mening :)
Ik heb Lanoye's uitlatingen gelezen (Knack). Hij leek mij pathologisch en vastgereden.
BeantwoordenVerwijderenIdd.
Verwijderen"Dat recht heeft hij verdient" moet zijn: "Dat recht verdient hij" of "Dat recht heeft hij verdiend"
BeantwoordenVerwijderenDat "linksen" veel heviger te keer gaan tegen De Wever dan tegen Van Grieken (meer tegen N-VA dan tegen VB) heeft volgens mij minstens 3 redenen
BeantwoordenVerwijderen(1) N-VA is in hun ogen "redelijker", VB is een karikatuur. In de redelijkheid van N-VA vermoeden ze een valstrik. N-VA is moeilijker te bekampen met eenvoudige, morele argumenten.
(2) VB zit veilig achter een schutskring, een efficiënte methode om er verder niet al te veel energie aan te verspillen. N-VA is moeilijker achter die schutskring te krijgen (wegens reden (1)), en erger nog, N-VA heeft de sleutels van die schutskring in handen.
(3) (volgens mij de meest emotionele en dus belangrijkste reden) N-VA richt zijn pijlen rechtstreeks op het meest dierbare voor de linksen: het geliefde België, dat links koestert als ultiem symbool van al wat kosmopolitisch, multicultureel, anti-nationalistisch is. Juist dat koesteren maakt het België-gevoel echter benepen, bekrompen en eng-nationalistisch.
Met (1) en (2) ben ik akkoord. Met (3) niet: daar is het omgekeerd denk ik. Links omarmt België omdat de dominante rechtse strekking er tegen is, en omdat de linkse vrienden aan Franstalige kant voor zijn.
VerwijderenDieter
uiteindelijk heb je dat stukje toch geschreven, philippe ;) (L.V.)
BeantwoordenVerwijderenZonder jou had ik het niet geschreven denk ik. :)
VerwijderenPrachtig uw stuk. Kan er niks aan doen maar vind Lanoye geen echte literator. Eerder een handige kerel die maatschappelijke thema's handig gebruikt om met wat literaire spinsels rond te strooien. Vanavond lees ik voor de tiende keer Reve, Hermans, , Wolkers en Elschot.
BeantwoordenVerwijderenIk ga het anoniem houden, ben al genoeg gecanceld door die stereotiepe weldenkende linkerzijde... Blij dat iemand eens de moeite neemt om de luchtbel Lanoye te laten leeglopen. Meer woorden ga ik er niet aan vuil maken, mijn afkeer voor de oeverloze pretentie van die vent is ondertussen te groot geworden daarvoor.
BeantwoordenVerwijderenHet is onmogelijk, werkelijk on-mo-ge-lijk om iemand te cancelen die op een verstandige manier een punt maakt.
VerwijderenNet zoals het onmogelijk is om een wapendief die een viroloog bedreigt uit te roepen tot Held.
Volgens mij hebben begrippen als "woke" en "fascisme" dezelfde functie, maar bij verschillende groepen. Voor een bepaalde rechterzijde werkt het woord "woke" als een rode lap op de welbekende stier. Maar het is een containerbegrip, zoals "fascisme" dat al lang is voor een bepaalde linkerzijde. "Woke" omvat zowat alles wat je niet aanstaat. Daarom is het anti-wokisme van De Wever niet hetzelfde als dat van DeSantis. Ik denk niet dat de burgemeester van Antwerpen morgen het recht op vrije wapendracht zal verdedigen, abortus wil verbieden of "1984" uit de schoolbibliotheken wil laten halen. Dat niemand een duidelijke definitie van "wokisme" kan geven is niet alleen verwarrend, het is ook gemakkelijk. Je kan alles wat je veracht op de woke-hoop gooien. En de kreet "woke!" is dan genoeg om je volgelingen te mobiliseren. Tot die beseffen dat niet alles waar ze tegen roepen zo verkeerd is. Dan ligt het anti-woke verhaal aan diggelen.
BeantwoordenVerwijderenVoor een bepaalde linkerzijde is "fascisme" zo een containerbegrip. Alles waar je tegen bent, is fascistisch. Of "proto-fascistisch", wat dan ook zijn moge. Toen ik als student einde jaren zeventig Leuven onveilig maakte, vierde het "anti-fascisme" hoogtij (niet met veel succes, zou later blijken). Alles wat maar naar "Vlaams" rook, kreeg de stempel "fascistisch" of nog beter "objectieve bondgenoten van het fascisme" (een zak waar je ongeveer iedereen kon in stoppen. Wat natuurlijk het hele antifascistisch verhaal nogal belachelijk maakte. Het was voldoende om enkele "nuttige idioten" (namen bekend bij de auteur) aan de toog van het toenmalige StuC een wild compleet verzonnen verhaal met enkele lokwoorden (Voorpost, Tak, Vlaams, Wikingjugend) in de oren te fluisteren om enkele uren later een stoet van overtuigde anti-fascisten door de straten te zien marcheren. Met de toekomstige burgemeester op kop. En het mobiel legioen van de Rijkswacht als toetje. Een probleem: ze hadden zodanig veel fascisten ontdekt, dat ze geen mens op straat zouden krijgen als het gevaar daar echt zou zijn.
Dat er bepaalde "woke" figuren zwaar betoeterd zijn, daar twijfelt geen zinnig mens aan. Behalve zijzelf natuurlijk. En dat er regelrechte fascisten bij het Vlaams Belang zijn, om dat niet te geloven moet je ziende blind zijn.
Daar ga ik helemaal mee akkoord, Jan. Zelf heb ik af en toe nagedacht over een definitie. Zoals hier: https://philippeclerick.blogspot.com/2023/03/de-definitieve-definitie-van-woke.html.
VerwijderenEn ook in mijn stukje over de 13 ismen (waar ik er ondertussen nog enkele aan zou toevoegen)
https://philippeclerick.blogspot.com/2023/03/de-definitieve-definitie-van-woke.html.
Een voorstel om niet met een definitie te werken vind je hier: https://philippeclerick.blogspot.com/2021/12/woke-wie-wat.html
Bedankt Philippe. Nu is het mijn beurt om je gelijk te geven... Ik zou me niet moe maken om een "sluitende definitie" van het begrip "woke" te maken. Dit kan aan mijn West-Vlaamse zin voor economie (in andere gewesten noemen ze dat waarschijnlijk "luiheid"). Maar ik vind dat we die taak gerust mogen overlaten aan de dames en heren die ons met die term om de oren slaan. Zowel wokezen (wokieten? wokochonders) als anti-wokezen. Wokers moeten maar weten waar ze voor staan. En de Anti-woke-liga moet maar uitleggen waar ze net tegen zijn. En dan begint de pret: meestal rammelen die definities nog meer dan een overjaarse Lada. Zo gemakkelijk om er gaten in te schieten... Aangezien je Hayek uit de kast haalt, mag ik wel de grote Ludwig (non-Beethoven) W. optrommelen. "Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen". Zolang ze niet kunnen uitleggen waarover ze spreken, mogen ze hun grote mond houden. We zijn voor een eind veilig, vrees ik.
VerwijderenZoals je misschien weet was Hayek een neef van de grote Ludwig (en hij heeft er zelfs over geschreven, geloof ik).
VerwijderenNeen, wist ik niet... (nu wel: https://liberalengland.blogspot.com/2022/04/hayek-and-wittgenstein-were-distant.html) maar Hayek schreef wel een stuk leesbaarder,.. (en Karl Popper schreef nog beter... toch ook geen familie?)
Verwijderen[In de jaren 70] Alles wat maar naar "Vlaams" rook, kreeg de stempel "fascistisch" of nog beter "objectieve bondgenoten van het fascisme"
Verwijderen>>> Maar wie zijn schuld was dat, Jan ? Een boel Vlamingen heeft nooit afstand genomen van de gebeurtenissen tijdens WO II. Ze zijn hoogstens in een ander dorp gaan wonen, waar men niet wist van hun verraad en gekonkelfoes met de bezetter.
Amper 10 jaar na de bevrijding waren ze alweer smerige gazetjes aan het rondsturen vol met karaktermoord en verdachtmakingen, en negationisme - toen nog een misdrijf.
Niet iedereen leert van mislukkingen.
En ja, dat geldt *ook* voor Communisten.
Petrus, ik weet dat "Vlaams-nationalisten" in de jaren 40-44 massaal de kant van de nazis kozen, met heel verschillende beweegredenen. En ik weet ook dat die collaborateurs en hun nakomelingen zich na de oorlog in hun eigen gelijk opsloten. En dat gelijk had verschillende vormen: abject negationisme (waren het er wel zes miljoen?), acuut geheugenverlies (wir haben es nicht gewusst), platte leugens (de Autobahnen van Hitler), "whataboutisme" (wat de geallieerden deden was veel erger), en heel bijzonder: de oorzaak uitleggen door het gevolg: de collaboratie was gerechtvaardigd, want de repressie was duizend keren erger (Breendonk II!). Zoals iedere sekte hadden ze ook hun heiligen (Verschaeve, Borms en vooral de Oostfronters, die wel de ghettos hadden gezien, maar niets opgemerkt hadden, laat staan dat ze zelf oorlogsmisdaden zouden gepleegd hebben. Ten andere, er waren helemaal geen oorlogsmisdaden, enzovoort enzovoort).
VerwijderenMaar of die dommigheden hen ook schuldig maken aan de viscerale reacties van "een bepaalde linkerzijde", dat kan ik niet zeggen: als ik dat zou doen, zou ik net hetzelfde doen als diegenen die de collaboratie vergoelijken met de voorafgaande "onrechtvaardigheden van de Belgische staat." Die linkerzijde gebruikte een, inderdaad afzichtelijk, verleden, bij gebrek aan argumenten.
En: de titel van "objectieve bondgenoot van het fascisme" kon je ook krijgen als je iets beoogde dat in de belangen zou kunnen spelen van het fascisme. Zelfs (en vooral) als je je "antifascist noemde".
Inderdaad, Jan. Zowel Hayek als Popper hebben heel veel moeite gedaan om een leesbare stijl te ontwikkelen. Oorspronkelijk schreven ze veel moeilijker. Toen Hayek tijdelijk in Cambridge ondergebracht was, ging hij een paar keer op bezoek bij zijn (verre) neef L.W., maar het bleef niet duren. W. wilde niet over filosofie spreken, en H. wilde niet over politiek spreken om ruzie te vermijden, en geen van de twee was een kampioen in small talk.
VerwijderenBlij dat ik via uw schrijfsel een beknopt en genuanceerd verslag kreeg van de beide optredens. Satiricus Lanoye stelt zich aan als een opgeblazen kikker die fascistische spoken ziet bij N-VA.Quod non. Ik ben al adept van die partij sinds het prille begin. Nog nooit heb ik een een partijlid -politicus of gewone militant of sympathisant -fascistische uitlatingen weten te uiten. Noch officiëel, nog informeel.
BeantwoordenVerwijderenDan heb je niet goed gekeken. Google eens "Roeland Raes" en kijk eens na wie er reeds allemaal aan de deur werden gezet bij N-VA over de jaren heen.
VerwijderenDat het niet zou bestaan binnen N-VA is géén waar.
Dat het opgeblazen wordt, dat dan weer wel.
Lanoye heeft weinig tolerantie voor autoritair Rechts. Dat is zijn afweging. Als homo heeft hij vast bepaalde ervaringen gehad die hem hebben getekend.
Philippe, via “X” heb ik je blog ontdekt. Het is een verademing om je analyses, en de reacties erop, te lezen zonder dat men vervalt in verwijten en beledigingen.
BeantwoordenVerwijderenBedankt. Als je wil, kan ik je e-mailadres opnemen in mijn verzendingslijst. Je kunt dat adres doorgeven per personal messenger op Facebook of naar mijn e-mailadres sturen: philippe.clerick@pandora.be. Beste groet.
Verwijderen