Longreads: als het ietsje (of veel) langer mag zijn

zondag 19 november 2023

Gaza: mooie principes en 7 harde, onhumanitaire waarheden


 
     In De Standaard van 18-19 november staat een groot stuk van Yousra Benfquih over de oorlog in Gaza. Haar centrale stelling is dat er daar geen humanitaire catastrofe aan de gang is, maar een genocide, en die stelling is niet zomaar ‘een opinie’ aangezien ze wordt gedeeld door heel veel organisaties en heel veel bekende personen, van Noam Chomsky en Noami Klein, die ik al langer ken, tot Judith Butler die ik pas onlangs ontdekt heb toen ik mij wat verdiepte in #MeToo
    Veel van wat in het stuk van Benfiquih staat, kan ik niet beoordelen door mijn gebrekkige kennis van feiten en context. Dat een gelekt document de deportatie van de Gazanen naar de Sinaï voorstelt*. Dat Hamas géén ziekenhuizen gebruikt voor militaire doeleinden. Dat het Israëlisch leger over de jaren bij vreedzaam protest al 260 mensen doodschoot en 36.000 verwondde. Dat kan allemaal waar zijn.
     Eén zinnetje trok mijn aandacht. ‘Laatst beriep Netanyahu zich op de Bijbel om de genocide te rechtvaardigen.’ Dat heb ik toevallig wel eens opgezocht, en het lijkt mij maar een halve waarheid, zoals ik een vorig stukje schreef**.
     Volgens Yousra Benfquih bestaat er geen twijfel aan de genocidale intenties van Israël. Dat zou ook blijken uit verbatim verklaringen van Israëlische politici en legerofficieren. Mogelijk. De verklaringen die ik altijd hoor gaan uitsluitend over het militair uitschakelen van Hamas. De oude Jürgen Habermas schreef over de intenties van de oorlogsvoerenden het volgende:

Het bloedbad van Hamas, met zijn expliciete bedoeling om het Joodse leven in het algemeen te vernietigen, heeft Israël tot een reactie genoopt. Hoe deze in principe gerechtvaardigde tegenaanval wordt uitgevoerd, wordt controversieel besproken. Beginselen van proportionaliteit, het vermijden van burgerslachtoffers en het voeren van een oorlog met het vooruitzicht op toekomstige vrede moeten leidende beginselen zijn. Ondanks alle zorgen over het lot van de Palestijnse bevolking, verschuiven echter de normen voor een oordeel volledig wanneer genocidale bedoelingen zouden worden toegeschreven aan de Israëlische acties***. 

      Ik volg daarin Habermas, dat de oorlog tegen Hamas in principe gerechtvaardigd is, dat Israël alweer in principe bekritiseerd kan worden voor de manier waarop het de oorlog voert, en dat die kritiek best niet te veel spreekt van genocidale Israëlische intenties. Zelf denk ik bij genocide aan de Herero’s, de Joden en de zigeuners. Misschien de Armeniërs.
     De vraag naar de manier waarop Israël de oorlog voert, komt ook aan bod in het interview dat Sam Harris had met de bekende historicus Yuval Harari. Harari is concreter dan Habermas wat het ‘vooruitzicht op vrede’ als oorlogsdoel betreft. Maar over de manier van oorlogvoeren wil hij niet veel kwijt. 

Het uiteindelijke doel van een Israëlische overwinning zou moeten zijn: de vredesbesprekingen met de Saoedi’s hervatten en het gelijktijdig het vredesproces met de Palestijnen heropstarten. Maar of de grondoorlog, zoals hij nu gevoerd wordt, de beste manier is om Hamas te ontwapenen? Ik weet dat gewoon niet. Dat ligt buiten mijn expertise. Maar zonder een of andere vorm van militaire actie zal Hamas niet vrijwillig ontwapenen***.

       Als het buiten de expertise van Harari ligt, ligt het zeker ook buiten de mijne. Wat echter opvalt bij zowel Palestina-sympathisant Benfquih, als bij de Israël-sympathisanten Habermas en Harari, is dat ze de morele en humanitaire kant van de zaak  belichten: een rechtvaardige oplossing, een uiteindelijke vrede. Daarom wil ik als tegenwicht aan enkele immorele, onhumanitaire waarheden herinneren. Zoals:

  1. Een oorlog in een dichtbevolkt gebied als Gaza eist altijd een heel groot percentage burgerslachtoffers (onafhankelijk nog van de tactiek of de verantwoordelijkheid hierin van Hamas). Dat percentage is altijd in strijd met het beginsel van de proportionaliteit en hangt vooral af van op welk grondgebied de oorlog wordt uitgevochten. Elke strijdende partij ziet dat het liefst op het grondgebied van de andere partij gebeuren. In de oorlog tussen de Verenigde Staten en Japan bijvoorbeeld vielen de honderdduizenden burgerslachtoffers bijna integraal aan Japanse zijde. 
  2. Een beetje mensenkennis verplicht ons om aan te nemen dat het Israëlische offensief naast een rationeel militair doel ook een irrationeel wraakmotief moet hebben.
  3. Het is goed dat er vandaag normen bestaan over wat in oorlogsomstandigheden toegelaten is en wat niet, maar geen enkel land ter wereld zal, zolang er gevochten wordt, evenveel belang hechten aan élk mensenleven. Elk land (of  volk) zal altijd het leven van zijn eigen burgers en soldaten belangrijker achten dan dat van burgers en soldaten van een ander land (of volk).
  4. Tijdens elke oorlog wordt de burgerbevolking van de tegenpartij altijd gedeeltelijk mee verantwoordelijk gehouden voor het beleid van haar officiële of officieuze regering. Dat geldt zowel voor de Israëli’s als voor de Palestijnen. Het is al heel mooi als men deze verantwoordelijkheid na de oorlog niet inroept om de burgerbevolking van de verslagen partij te straffen.
  5. Een onmiddellijk, kort of lang, staakt-het-vuren zou zeker humanitaire voordelen hebben. Over de militaire gevolgen kan ik alleen zeggen wat Harari zegt: ‘That’s beyond my expertise.’ Maar waarschijnlijk zullen de militaire voor- en nadelen niet gelijk verdeeld zijn over de strijdende partijen. 
  6. Voorstanders van een staakt-het-vuren zeggen meestal niet hoe het daarna verder moet. Vermoedelijk hopen ze dat er daarna vredesonderhandelingen komen tussen Israël en Hamas, dat het Israëlisch leger zich terugtrekt uit Gaza, en dat Hamas uiteindelijk zelf inziet dat ze in de toekomst slachtpartijen zoals die van 7 oktober moet vermijden. Dat lijkt mij van alle mogelijke scenario’s het meest onrealistische.
  7. In plaats van een grondoorlog, had Israël zich kunnen beperken tot een reeks precisiebombardementen op militaire doelwitten, met onvermijdelijk enkele honderden burgerslachtoffers, en daarna een betere bewaking van de grens (‘blokkade’) zodat Hamas-raids in de toekomst minder gemakkelijk konden gebeuren. Ook dat was een onrealistisch scenario geweest. Zouden er historische voorbeelden zijn van regeringen die zich zo hebben gedragen? Kan iemand zich voorstellen dat de Verenigde Staten na Pearl Harbour zouden zijn ingegaan op een Japans vredesvoorstel? Het schijnt dat de Japanse regering dat verwachtte. 
     De bedoeling van deze onhumanitaire overwegingen is niet om het Israëlische militaire optreden te rechtvaardigen. De overwegingen zijn geen richtlijn tot handelen. Ze zijn neutraal en kunnen, met kleine wijzigingen, evengoed door de Palestijnen worden ingeroepen. Ook kunnen nog veel andere onhumanitaire principes naar voren worden geschoven****. Niets van dat alles zal, geloof ik, een sympathisant van kamp doen veranderen, of een neutrale toeschouwer een kamp doen kiezen. Dat hoeft ook niet. Die keuze van een kamp wordt door andere zaken bepaald: etnische, religieuze, culturele of politieke verwantschap, geo-strategie, een subjectief gevoel voor proporties, en oude en nieuwe emoties. De emoties die bij mij overheersen zijn wanhoop bij het zien van alle ellende ter plaatse, en een zekere angst voor een polarisatie hier bij ons.  En nieuwsgierigheid naar hoe het zal aflopen, op korte en op langere termijn.    

 

* Die hypothese van een deportatie van de Gazanen naar de Sinaï als Israëlisch oorlogsdoel is niet helemaal absurd, in het licht van de geschiedenis (1948) en van het nederzettingenbeleid op de Westbank. Ik geloof niet dat het daarop zal uitdraaien, maar ik kan mij vergissen.

** Zie mijn stukje hier.

*** Het stuk van Habermas en anderen vind je hier, met dank aan Geraard Goossens voor de vertaling. Het interview met Yuval Harari vind je hier.

**** Andere harde, onhumanitaire principes vind je in mijn stukje hier, geschreven in tempore non suspecto.

 

17 opmerkingen:

  1. Ik vraag mij af of mensen die in deze kwestie het woord 'genocide' gebruiken, dit eigenlijk verwarren met 'etnische zuivering'. Het doel van een genocide is volkerenmoord, het doel van een zuivering is verdrijving uit een gebied. De Israelis verdenken van het eerste is grotesk, de laatste piste lijkt mij wel discuteerbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelfs Hitler wou in eerste instantie de Joden niet uitroeien maar wel deporteren. Toen hij ze nergens kwijtraakte, ook niet in de door Zionisten zelf voorgestelde oplossing van Madagascar, ging de denkpiste van uitroeiing open. Er zijn verder maar weinig voorbeelden bekend van volkeren die zelf opstappen. Er komt altijd een halve genocide aan te pas voor een volk zijn grond verlaat.

      D

      Verwijderen
    2. Akkoord dat ambities tot zuivering kunnen uitmonden in genocide. Niet akkoord dat zuivering en genocide in de praktijk hetzelfde zijn (en dus een theoretisch onderscheid niet zinvol). Als genocide de geplande en systematische uitroeing van een volk is, wat is dan een 'halve genocide'? Is elke vorm van geweld met uitdrijving als doel een 'halve genocide'?

      Verwijderen
    3. 'Hitler wou in eerste instantie' ... In de zieke geest van Hitler was de uitroeiing van de Joden ook een 'straf' omdat zij in zijn ogen verantwoordelijk waren voor de oorlog van de Westerse geallieerden. Zo lees ik toch het 'testament' van Hitler.

      Verwijderen
  2. Als je wil weten wat je moet doen om je land te verdedigen zonder dat moraliteit al te veel in de weg zit, is Macchiavelli altijd een goede inspiratiebron.

    Die stelt dat je nooit respect afdwingt door je zwak te tonen. Je moet dus wreed durven zijn, en wreder dan eender wie. Alleen moet je in één keer wreed zijn, genoeg zodat nadien de getroffenen niet meer kunnen weerwraak nemen, en niet blijvend wreed zijn, omdat dan uiteindelijk het onderworpen volk tegen je in opstand zal komen.

    Verder zegt Macchiavelli dat je leeuw én vos moet zijn, omdat de leeuw niet slim genoeg is om de vallen te zien die de tegenstander spant, maar de vos niet sterk genoeg is voor de open strijd.

    Aangenomen dat Macchiavelli nog altijd relevant is, denk ik dat Israel volgende fouten heeft gemaakt: het is tijdens de bezetting van Palestina "wreed" gebleven of toch minstens onrechtvaardig in de systematische kolonizatie van oorspronkelijk Palestijns gebied. Dat heeft het ressentiment gevoed waarvan Hamas dan de uiting werd. Ten tweede is de vos in slaap gevallen: al die tunnels en ander bolwerken van Hamas zijn kennelijk aan de aandacht van de Mossad ontsnapt en ook de opbouw naar het wraakmoment is niet opgemerkt.
    De nietsontziende wreedheid die Israel nu aan de dag legt, is waarschijnlijk wél verstandig, als ze tenminste resulteert in een situatie waar de Palestijnen inderdaad verdreven zijn, de nieuwe grenzen kunnen verdedigd worden en de omringende landen Israel in zijn nieuwe vorm aanvaarden.
    Daar ligt de zwakte van de analogie. Macchiavelli dacht vanuit een Europese en Italiaanse context, waar de coalities steeds wisselden. Het Midden-Oosten wordt niet puur door machtsverhoudingen bepaald maar ook door etnisch-religieuze wetten. Toch is de Arabische wereld verdeeld, in het bijzonder door de relaties met de VS én door de oude Soennitische-Sjiïetische rivaliteit. Iran is het meest openlijk eeuwige vijand, want het is de VS en het Westen toch al lang kwijt. Egypte schippert al wat meer en bevecht Israel vooral via Hamas. De Saoedi's houden zich zeker afzijdig. Poetin zal zeker meer sympathiseren met zijn evenbeeld Netanyahu dan met moslimterreur, al is die dan een bondgenoot van Amerika.
    Maar al die schakeringen van neutraal tot vijandig zullen er nooit voor zorgen dat Israel expliciete bondgenoten krijgt in de regio. Het is veroordeeld tot een blijvende eenzaamheid.

    Dieter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Akkoord, over de hele lijn eigenlijk. Alleen denk ik dat de huidige 'niets ontziende wreedheid' niet zozeer respect wil afdwingen. Het is eerder een onderdeel van een militair-morele doctrine, zoals vandaag wordt uitgelegd in De Standaard door ex-militair Nadav Weiman.

      Verwijderen
    2. Deze aanpak of doctrine doet me denken aan de laatste fase van de tweede wereldoorlog met de bombardementen op Duitse en Japanse steden die ook een totale vernietiging van infrastructuren en bijkomende morele ontreddering tot doel hadden. Aan de burgerslachtoffers werd daarbij ook niet gedacht: de oorlog beëindigen was het voornaamste. Het artikel in DS eindigt als volgt: "De lessen die we zouden moeten trekken uit voorgaande conflicten is dat geweld alleen ons nooit de veiligheid kan geven die wij, Israëli’s, verdienen. Een politieke oplossing, die de grondoorzaken van het conflict aanpakt, is de enige manier om de grenzen en burgers van Israël te verdedigen. We moeten bindende overeenkomsten sluiten die de rechten, de veiligheid en de vrijheid van –Israëli’s en Palestijnen en de zelfbeschikking van beide volkeren garanderen."
      Daar staan we nog ver van af, in de huidige politieke constellatie waarbij aan beide zijden extremisten het voor het zeggen hebben, is dit nog lichtjaren van ons verwijderd.


      Verwijderen
    3. Ter illustratie deze column:
      Dit is allemaal min of meer waar gebeurd. Dat is de eerste zin van Slachthuis 5 (Slaughterhouse 5) van Kurt Vonnegut. American Book Review zette ’m ooit op de 38ste plaats van de top-50 beste openingszinnen wereldliteratuur (’Noem mij Ismaël’ van Herman Melville’s Moby Dick staat terecht eerste). Van mij had-ie ook in de top-3 mogen staan.

      Hij kwam weer in mij op dankzij de oorlogsgruwelen in de Gazastrook, al is wat ná zo’n openingszin volgt van groter belang. In het geval van ’Dit is allemaal min of meer waar gebeurd’ is dat een adembenemende, fantasierijke roman, met Billy Pilgrim als hoofdpersoon. Het geallieerde bombardement in februari 1945 op Dresden staat erin centraal.
      ’Slachthuis 5’ is een must-read voor degenen die een adequate beschrijving van de waanzin van de oorlog zoeken. Kurt Vonnegut was zelf getuige van dat bombardement, dat nadien her en der als oorlogsmisdaad is gekenmerkt, maar net als de kernbommen op Hiroshima en Nagasaki het einde van de Tweede Wereldoorlog ontegenzeggelijk bespoedigde: hij was in Dresden als Amerikaanse krijgsgevangene te werk gesteld. Hij koos voor een lichte en speelse toon, wat de roman nog indrukwekkender maakt.
      Trauma
      Het was, denk ik, Vonneguts manier om met zijn oorlogstrauma’s om te gaan. Wie als geallieerde soldaat bij de Slag om de Ardennen het bevel krijgt om gesneuvelden met een vlammenwerper te verbranden – het overkwam de schrijver en hij liet het ook Billy Pilgrim doen – ontwikkelt vermoedelijk sowieso al een zielsaandoening van jewelste. En wie dan ook nog een bombardement als dat op Dresden dient te ondergaan (vijf aanvalsgolven door 1300 Britse en Amerikaanse vliegtuigen, 30.000 doden, de stad grotendeels in puin), moet wel héél sterk worden besprongen door de neiging om vrolijk om de werkelijkheid heen te dansen: de angst dat je wordt aangetast als je te dichtbij komt is dan wellicht bepalend.
      Vele malen reeds is Slachthuis 5 erbij gesleept wanneer ergens een oorlog uitbrak (Vietnam, Oekraïne, noem maar op). Ditmaal gebeurt dat weer, op deze plek, met dien verstande dat ik, de gruwelijkheden wel degelijk erkennende, met name naar de verslaggeving van de Gaza-oorlog verwijs.
      Is dit allemaal wel min of meer waar gebeurd?
      Bij zo’n beetje elk nieuwsbericht dat vanuit Gaza tot ons komt vraag ik mij dat af. Neem het NOS Journaal van 20.00 uur, afgelopen zondag. Ik heb mij hier vaker opgewonden over de manier waarop ze verslag van deze tragedie doen. Ditmaal maakten ze er zelfs één grote aanklacht tegen Israël van, met hoofdzakelijk beelden en interviews die via de Hamas-persdienst waren verspreid. En wat deden ze met het toen allang door de Israeli’s naar buiten gebrachte nieuws – inclusief beelden – dat Hamas het Al-Shifa ziekenhuis als een ondertunneld commandocentrum gebruikte, volledig in strijd met het oorlogsrecht, met bijvoorbeeld de afdeling cardiologie als ondervragingsruimte?
      Niets, nada, niente.
      Als ik ooit een roman aan deze oorlog wijd laat ik ’m zo beginnen: dit is allemaal min of meer niet gebeurd.


      Verwijderen
    4. Auteur is Rob Hoogland van De Telegraaf.

      Verwijderen
  3. Netanyahu en entourage worden hier steevast als extremisten voorgesteld. Denk je nu echt dat Churchill, De Gaulle, of zelfs Rooseveld het anders zouden aangepakt hebben? Stalin zullen we maar niet vernoemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Netanjahu is geen extremist vanwege de oorlog tegen Gaza, maar o.a. vanwege zijn nederzettingenbeleid op de Westbank en het niet zoeken naar een oplossing om daar zijn troepen uit terug te trekken.

      Verwijderen
    2. Uhm OK, maar toch, stel dat Israël hetzelfde zou doen met de Westbank als in Gaza in 2005. De Westbank volledig door de Palestijnen laten bezetten dus. Het eerste wat de Palestijnen daar zullen doen is de P A buitenkieperen en een Hamas-regime verkiezen. Eem beetje nadien laten ze het vollopen met Iraanse revolutionaire wachten, met hezbollah milities etc.. Tel Aviv ligt op luttele afstand, West- Jeruzalem op de grens. Dan wordt Israël onverdedigbaar. Israël kán zich niet terugtrekken binnen de grenzen van voor 1967.

      Verwijderen
    3. Onverdedigbare grens ... Dat is inderdaad een probleem. Wellicht moet de grens om militaire redenen wat worden opgeschoven, misschien in ruil voor compensaties. Het gevaar van een militaire aanval zal inderdaad toenemen. Voor Israël zit er voorlopig niets anders op dan te blijven investeren in defensie.

      Verwijderen
  4. Christophe Verlinde20 november 2023 om 23:18

    Over wraak weet Confucius wel een en ander: "Wie een wraaktocht wil ondernemen, delft best twee graven." Toegepast op Israel's modus operandi betekent het dat de niet-Hamas Palestijnen in de toekomst hun huidige behandeling door Israel wel eens zouden kunnen wreken. Dat Grieken ook al veel van eindeloze wraak wisten weten we door hun tragedies te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Confucius heeft gelijk over 'wraak'. Maar ik denk niet dat je de hele oorlog kunt afdoen als wraak (wel gedeeltelijk, zie mijn punt 2). Het is ook een poging om een militaire vijand uit te schakelen. Dat is niet hetzelfde.

      Verwijderen
  5. Als getroffen volk of individu kan je zo'n moordpartij gewoon niet over zijn kant laten gaan, omdat de wereld je dan als een vod zal aanzien, zeker de derde wereld wasr kracht nog altijd veel hoger in aanzien staat dan bvb intellect

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad. Dat is de rationele kant van 'wraak': het afschrikkingseffect.

      Verwijderen