donderdag 16 november 2023

Bonny en Netanjahu


      Ik heb gisteren een kort stukje geplaatst over de column van bisschop Bonny over de Gaza-oorlog. Ik heb ondertussen ook de kritische stukken gelezen van Mia Doornaert en van Dennis Baert van het Instituut voor Joodse studies. Ook ontving ik een reactie van een anonieme lezer. Doornaart behandelt vooral de politiek, Baert behandelt de politiek én de theologie, en de anonieme lezer behandelt vooral de theologie.
     Laat ik met dat laatste beginnen. Ik had geprobeerd een rare zin van Bonny te begrijpen. ‘Naar christelijk oordeel zijn er in het Oude Testament geen godswoorden te vinden die, na de dood en de opstanding van Jezus nog een …  militaire uitbreiding van het ‘Bijbelse land’ kunnen legitimeren.’ Hoe kan dat nu, vroeg ik mij af. Dat Oude Testament is toch geschreven vóór de dood en opstanding van Jezus. De anonieme lezer legt het uit: ‘Bonny verwijst gewoon naar het idee dat het Oude Testament ‘vervuld’ wordt in het Nieuwe, zodat haar betekenis ook radicaal verandert na de incarnatie. De tekst blijft universeel geldig, maar had sub lege een andere betekenis dan sub gratia.
     Dat is mooi gezegd. Ik had ervan gemaakt: ‘In het Oude Testament staat allerlei rommel waar we vandaag geen rekening mee moeten houden. Alleen de ‘godswoorden’ tellen mee, en wat die ‘godswoorden’ zijn, dat bepalen de christenen.’ Dat is misschien wel wat oneerbiedig verwoord, maar het komt geloof ik op hetzelfde neer. Nu, ik zal wel een nuance gemist hebben.
     Dan het politieke deel van Bonny’s column. Ik lees daarin ongeveer dezelfde zaken die ook Baert en Doornaert hebben opgemerkt. Ik voeg er nog enkele aan toe voor de volledigheid. Bonny

  1. maakt een onrechtstreekse vergelijking tussen de nazistische genocide en de acties van het Israëlische leger
  2. omschrijft de slachtpartij van 7 oktober wat braafjes als ‘de gewelddaden van Hamas’
  3. bekritiseert de grote  mogendheden die Israël steunen onder het voorwendsel dat het een westerse democratie is
  4.  is voorstander van een tweestatenoplossing 
  5. verklaart de Hamas-slachtpartij als een ‘voorspelbare reactie’ omdat die oplossing werd geboycot
  6. laat verstaan dat Israël hoe dan ook zinnens was om Gaza aan te vallen maar wachtte op het ‘ideale alibi’
  7. vindt dat zowel Israël als de Palestijnen zich mogen verdedigen
  8. vat het objectief van de Israëlische actie als volgt samen: ‘De kinderen moeten dood. De jongeren moeten weg.’
  9. voorspelt dat ‘na Gaza de westelijke Jordaanoever zal volgen’
  10. roept op tot respect voor mensenrechten en internationaal recht.
     ’t Zijn best veel stellingen voor drie korte alinea’s ... en voor een bisschop. Iedereen moet zelf maar uitmaken wat hij juist of onjuist, plausibel of vergezocht, kies of onkies vindt. Zelf wil ik er bij punt 5 op wijzen dat de boycot van de tweestatenoplossing niet alleen van de kant van Israël kwam. Bonny is daarover niet duidelijk. Laat ik het daarom zijn in zijn plaats.
     Ik heb er overigens geen probleem mee dat Bonny die standpunten inneemt of verdedigt. Mijn bezwaar is een ander. Mijn bezwaar is dat hij na die politieke standpunten de theologische verschillen tussen Jodendom en christendom erbij haalt. Als Bonny dan eerst schrijft dat Joden en christenen van elkaar verschillen over ‘de kern van de zaak’ en daarna dat naar christelijk oordeel het Oude Testament niets bevat dat een militaire uitbreiding van het ‘Bijbelse land’ kan legitimeren, dan krijg je zowaar de indruk dat de Joodse godsdienst in zijn geheel dat wel doet*.
      Gelukkig is Bonny niet erg consequent. Wat verder schrijft hij: ‘Het is ergerlijk hoe sommige politieke en militaire leiders in Israël Bijbelse thema’s misbruiken om hun moorddadige optreden te legitimeren.’ Dat is een veel gezondere kritiek. Heeft Netanjahu zelf niet tot twee maal toe verwezen naar de Bijbel en naar de strijd van het oude Israël tegen de Amelekieten? Laat ikzelf dan tenminste consequent zijn: als Bonny de politiek van de theologie moet onderscheiden, dan moet Netanjahu dat ook doen**.
     Ja, die Amelekieten, het is me wat. Als je leest wat er in Exodus 17:8-18, Deuteronomium 25:17,18 en 1 Samuel 15:3 staat, is dat een heel bloeddorstige geschiedenis geweest. De Amelekieten zouden een laffe terreuraanslag gepleegd hebben op de Joden die van Egypte naar Israël trokken, en daarop werden ze door de Joden en hun wraakzuchtige God tot erfvijanden uitgeroepen. God beval koning Saül ze allemaal uit te moorden ‘van den man tot de vrouw toe, van de kinderen tot de zuigelingen, van de ossen tot de schapen, van de kemelen tot de ezels toe.’ Saül deed dat, maar niet fanatiek genoeg. Sommige van de dieren spaarde hij om offers te brengen. Daarop werd God heel boos op hem.
     Hoe moeten we de verwijzingen van Netanjahu interpreteren? Een kwaadwillige lezing ziet er een oproep in om de 2,2 miljoen Gazanen tot de laatste man, vrouw, kind, zuigeling, kemel en ezel uit te roeien. Een welwillende lezing ziet de oproep als een cultureel lichtbaken in een crisistijd, een beetje zoals de Belgische Communistische Partij tijdens de nazibezetting voortdurend verwees naar Tijl Uylenspieghel en ‘de asse van Claes klopt op mijn borst.’ In die interpretatie moet je de Amelekieten vergelijken Hamas vanwege hun veraderlijke aanval, en moet je de Palestijnse burgerbevolking vergelijken met de Kenieten, die opgeroepen werden om de oorlogszone te ontvluchten (1 Samuel 15:6).
    Maar misschien is geen van de twee verklaringen juist, en is Netanjahu bewust dubbelzinnig om zowel seculiere Joden als religieuze extremisten te vriend te houden. Dat is een gevaarlijke keuze. Volgens Professor Mordechai Inbari, professor Godsdienstwetenchappen aan de Universiteit van North Carolina, Pembroke, speelt Netanjahu met woorden***. Hij kan altijd zeggen dat hij het goed bedoelde, maar tegelijk kunnen soldaten aan het front, met een extremistisch religieuze achtergrond, zijn woorden als een vrijbrief zien om Palestijnse burgers als uit te roeien Amelekieten te behandelen. 
     Bonny heeft dus gelijk als hij Netanjahu verwijt godsdienst met politiek te mengen waardoor hij het ‘imago beschadigt van alle godsdiensten wereldwijd.’ Alleen brengt hij door zijn eigen mengelmoes van politiek en theologie ook wel enige schade toe aan zijn eigen godsdienst. Zowel Doornaert en Baert wijzen op gelijkenissen tussen Bonny’s woorden en het traditionele antisemitisme. Zelf geloof ik niet dat een zalvende man als Bonny daar ten prooi aan zal vallen. Waar ik wel bang van ben, is dat het hedendaagse antizionisme kan evolueren tot een nieuw antisemitisme – als het erg emotioneel wordt, als het de proporties uit het oog verliest****, en als het de joodse godsdienst erbij betrekt. ’t Zijn drie fouten die Bonny in zijn column heeft gemaakt. 

 

* Hetzelfde geldt voor wat de anonieme lezer schrijft als besluit van zijn theologische uitleg: ‘Het kan voor de heilsgeschiedenis heel belangrijk zijn geweest dat Israël de Amalekieten te vuur en te zwaard verdelgde, vrouwen en kinderen inbegrepen, als katholiek [mijn cursivering] ben je niet verplicht om het met Netanyahu eens te zijn dat dat vandaag nog eens dunnetjes moet overgedaan.’ Het klinkt een beetje alsof je dat als Joodse gelovige wel verplicht bent. Ik ken niets van Joodse theologie, maar het zou mij sterk verwonderen dat dat daarbinnen de enige strekking is.
** Die beperkte vergelijking betekent niet dat ik Netanjahu en Bonny dezelfde intenties toeschrijf. 

*** Zie het interview met professor Inbari hier.
**** Als vuistregel vind ik dat iedereen die de Israëlische bombardementen met de nazi gaskamers vergelijkt zich aan antisemitisme bezondigt. 

13 opmerkingen:

  1. Ik ben drieënzeventig jaar oud en heb gedurende mijn hele leven nooit anders geweten dan dat er oorlog was tussen de Israëlieten en de Palestijnen. Omdat mijn ouders Kempische diamantbewerkers waren, was de Joodse bevolking van Antwerpen voor ons een vrij vertrouwd gegeven. Ik heb nooit iemand een kwaad woord horen zeggen over de Joden, die eigenlijk de echte werkgevers waren van “de slijpers”. Ze waren hard maar eerlijk en daar kon men mee leven. En we wisten ook wat ze allemaal meegemaakt hadden tijdens de oorlog want er waren plaatselijke bazen die nauwe betrekkingen onderhielden met de het Statiekwartier.
    Dus heb ik er altijd begrip voor gehad dat de Joden na hun beproevingen een eigen land wilden hebben. Pas later heb ik geleerd dat het Zionisme al veel vroeger bestond en vanaf 1917 actief gesteund werd door de Britten. Ik ken Israël, ik ben er geweest, ik heb erover gelezen en ik bewonder het land. Maar tegelijkertijd vind ik dat het een grote historische vergissing is. Dat komt wel meer voor: België is ook een grote historische vergissing. In het geval van Israël bestaat de vergissing erin dat het een klein, onvruchtbaar stukje land is dat als een “Fremdkörper” ingekapseld is in een groot moslimgebied. Waarom heeft men Israël, het nieuwe thuisland van de Joden, niet gesticht op een plaats die minder rechtstreekse bedreigingen inhield? Ik geloof dat Oeganda hiervoor ook aangeduid werd. Maar aan het einde van de negentiende eeuw was de aarde nog rijk aan relatief lege plaatsen met grote mogelijkheden.
    Maar hier staan we nu. Tussen Israël en de moslimwereld komt het nooit meer goed. Dat is al ingebed in die ellendige godsdiensten, die er blijkbaar vroeg of laat in slagen om het gezond verstand uit te bannen. Dus het Midden-Oosten is bezig aan een eeuwige oorlog. Met alle miserie en menselijk leed die daarmee gepaard gaan. Zouden figuren zoals die bisschop niet beter hun mond houden in plaats van olie op het vuur te gooien?
    Groeten, Marcus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom niet Oeganda? Omdat Palestina vroeger niet voor niets bestond uit Judea, Samaria en Israël. De eerste en laatste namen verwijzen naar de oorspronkelijke (nu ja...) bewoners van de streek. Er zijn ook effectief altijd Joden blijven wonen in wat later Palestina werd genoemd. Jeruzalem is de heilige stad van het jodendom, en werd pas later ook een belangrijke stad voor de islam. Uit jaloezie? Oorspronkelijk was het toch Mekka waar alles om draaide? De El Akshamoskee is bewust gebouwd op de plek van de verwoeste joodse tempel. Het is dus wel duidelijk dat men niet zomaar dat voormalige stukje woestijngrond heeft uitgekozen. Bovendien is er geen enkele garantie dat een Joodse staat, waar ook ter wereld, bestaansrecht zou krijgen van antisemitische moslims en neonazi's.

      Verwijderen
    2. 'Maar hier staan we nu' ... dat vat het goed samen. Als er een oplossing komt, dan zal het een compromis moeten zijn.

      Verwijderen
    3. @Sylvia. Je komt er ver mee, met begrippen zoals "Heilige Stad". @Philippe. Een compromis tussen godsdienstfanaten?

      Verwijderen
    4. @Sylvia Neonazis schijnen tegenwoordig links te zijn. Je vindt ze vooral aan de Uniefs (Harvard etc. ) waar op de campussen de gruweldaden van Hamas gecelebreerd worden en op het leedvermaak mogen rekenen van niet alleen moslims maar ook van linkse bleekgezichten- docenten.

      Verwijderen
  2. Om te illustreren dat ik niet alleen sta:"The world is in need of less religion and more common sense."
    (Bron: Damnable Opinions (1935)
    ― Llewelyn Powys
    Brits schrijver 1884-1939)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben het eens met de quote van Llewelyn Powys. Als 60-plusser heb ik nooit anders geweten dat het rommelt in Israël-Palestina, en vrijwel alle gebieden eromheen. Ik heb het dan ook gehad met dat gekibbel onder gelovigen van welke sekte dan ook. Op welk moreel en autoritair gezag beroept Bonny zich eigenlijk? Van die boer geen eieren voor mij. Terecht veegt Mia Doornaert hem de mantel uit. Waar blijft het gezond verstand om hier een billijke oplossing te voorzien waarin elke sekte zich kan vinden? Wat te denken over de onmacht en de onwil van de 'internationale gemeenschap' als de EU en de UN ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het wordt hoog tijd dat geen enkele godsdienstige overtuiging nog mag gebruikt worden om het bezit van een stukje aarde te mogen inpalmen. Nog niemand heeft kunnen bewijzen dat god bestaat. Het is enkel een geloven zonder wetenschappelijk bewijs.Laat het dan gedaan zijn hem te gebruiken voor ons politiek gelijk. Bonny-Doornaert-Netanjahnu zouden moeten alle mensen en al wat op aarde leeft moeten behandelen met de meeste eerbied en gelijkwaardigheid.Ze moeten wat meer Ludo Abicht lezen om als mens, menselijker te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, je vraagt je af hoe mensen zo hard vechten voor wat stenige grond. Maar het is toch wel een feit dat de joodse kolonisten bvb op de Westoever die steengrond veranderen in hele mooie oases. En er groeien nu sinaasappelen daar waar vroeger de Arabieren vooral op die stenen zaten.Dit lijkt mij nog de meest legitieme legitimatie van de "settlements". Veel meer dan bijbelteksten.

      Verwijderen
    2. 'Stenige grond' ... Ik zou natuurlijk ook het liefste hebben dat Joodse kolonisten op de Westoever tot bloei en welvaart brengen, maar vrede zal, naast voortdurende militaire waakzaamheid van Israël, een compromis eisen, zoals de tweestatenoplossing er een is. Het is in wezen een nationalistische oplossing. Dat betekent dat de Palestijnse staat vrij kan kiezen of ze Joodse kolonisten toelaat of niet, zoals de Israëlische staat vrij kan kiezen of ze Palestijnse immigranten toelaat of weigert.

      Verwijderen
  5. Al meer dan 70 jaar worden de palestijnen door de Israëli verdreven en als minderwaardige behandeld. Als dat geen genocide is, moet men het woord veranderen . Dit is absoluut geen goedkeuring van datgene wat HAMAS heeft uitgespookt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat volkeren elkaar verdrijven en uitmoorden, is geen nieuw gegeven. Interessanter is de vraag waarom déze kwestie zoveel oproept bij ons en in de rest van de wereld. Waarschijnlijk komt dat door de Joodse én Arabische diaspora. Het onrecht of de dodentol lijkt mij minder zwaar te wegen, anders was de zoveelste Armeense genocide/uitdrijving in Nagorno-Karabach niet zo geluidloos gepasseerd. Dat hebben de Turken toch maar mooi voor mekaar gekregen: dat de Armeniërs nog amper bestaan, zodat er ook niemand meer klaagt over hun onrecht. En straks speelt België doodleuk een interland tegen Azebeidjzan.

    D.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom déze kwestie zoveel oproept? Ik heb daar iets over gezegd onder het kopje No Jews No News. De Arabische diaspora kan ook een rol spelen, maar de gevoeligheid is ook heel groot in niet-Arabische moslimlanden

      Verwijderen