Vrije woord
Vrije meningsuiting is de slechtst mogelijke benaming voor dat zo belangrijke recht. Het verwarrende woord is ‘mening’. Als leraar had ik de grootste moeite om mijn leerlingen het verschil tussen ‘feit’ en ‘mening’ uit te leggen, vooral ook omdat ik dat zelf niet goed begreep. In discussies op FB leerde ik snel de basisregel: ‘wat ik beweer zijn feiten, wat u beweert is een mening.’ Soms werden feiten zelfs ‘objectieve feiten’ genoemd. Ook wordt er gezegd dat ‘u recht hebt op uw eigen mening maar niet op uw eigen feiten.’ Of dat iets wat u zegt geen mening is, maar iets anders. ‘Een leugen is geen mening.’ ‘Een belediging is geen mening.’ ‘Haat is geen mening.’ En uiteraard: ‘Racisme is geen mening maar een misdaad.’ Ja, zo kennen we er nog een paar. ‘Communisme is geen mening maar landsverraad. Leve McCarthy!’
Hoeveel beter is dat in het Engels en het Frans geregeld: freedom of speech, liberté d’expression. In het Nederlands kun je wel zeggen ‘vrijheid van expressie’ of ‘uitingsvrijheid’, maar heel goed ligt dat toch niet in de mond. Het beste lijkt mij nog te spreken van ‘het vrije woord’, als dat grammaticaal enigszins mogelijk is in de zin.
De Amerikaanse grondwet en de vrije meningsuiting
Hugo Black (1886-1971) ken ik eigenlijk alleen omdat Karel van het Reve hem twee keer vermeldt, en wel twee keer op dezelfde manier. ‘Ik ben een aanhanger van Hugo Black,’ schrijft hij. De ene keer dient de zin als inleiding van een stuk, en de andere keer als slot, en twee keer gaat het erom dat Karel, net als Hugo Black, een voorstander is van absolute vrije meningsuiting*, dus ook voor – ik zeg maar iets – racisten, islamisten en communisten, en voor klimaatalarmisten, klimaatontkenners, vaccinweigeraars, homeopathie-adepten, wolvenknuffelaars, neo-nazis en neo-liberalen. Ook van mij mogen die trouwens allemaal vrij hun zegje doen.
Er is echter een belangrijk verschil tussen Karel en ik aan de ene kant en Hugo Black aan de andere kant. Die laatste had zitting in het Amerikaanse Hooggerechtshof. Zijn redenen om de absolute vrije meningsuiting te verdedigen waren louter gebaseerd op een letterlijke lezing van de grondwet. Black was een grote tegenstander van activistische rechtspraak. De politieke organen moeten de wetten maken, en de rechters moeten die wetten interpreteren, en wel zo letterlijk mogelijk. En die Amerikaanse grondwet garandeerde nu eenmaal vrije meningsuiting. Dat wisten de andere rechters van het Hooggerechtshof ook, maar ze waren sneller dan Black geneigd om die grondwet aan te passen aan de moderne tijden. Toen die moderne tijden het McCarthyisme meebrachten, zagen ze er geen been in dat hier en daar een communist werd veroordeeld of opgesloten alleen maar omdat hij propaganda voor zijn leer had gemaakt. Black ging daar niet mee akkoord en had de Amerikaanse grondwet aan zijn kant. Het is alleen jammer dat ik die grondwet niet kan inroepen als er bij ons gediscussieerd wordt over wetten die racistische of negationistische uitspraken verbieden.
Ook de argumenten van Karel kan ik vandaag nog moeilijk gebruiken. Karel schrijft dat wetten tegen het antisemitisme vandaag geen zin hebben omdat de kans klein is dat zulke geschriften tot iets Heel Ergs zullen leiden, een nieuw Auschwitz bijvoorbeeld. Maar vandaag bestaan er sensitivity-mensen en die hebben een heel andere opvatting van wat Heel Erg is. Ik lees op de eerste pagina van de krant een uitspraak van toneelactrice Musi Mwankumi. ‘Het deed pijn om Black Venus te lezen,’ zegt ze.
Dat de actrice pijn geleden heeft is natuurlijk best mogelijk, en ze vraagt nergens om het boek te verbieden, integendeel, ze wil er de confrontatie mee aangaan. Dat is een uitstekend idee. Het vervelende is echter dat de pijn waar Mwankumi van spreekt voor de sensitivity-mensen het nieuwe Heel Erg vormt. Die lui beseffen wel dat het boek van Jef Geeraerts niet tot een nieuwe golf van neokoloniaal seksueel misbruik zal leiden, maar de pijn bij het lezen van zo’n boek, of de pijn van te weten dat zo’n boek bestáát, die pijn moet voor hen de wereld uit.
Ook het tweede argument van Karel heeft vandaag aan kracht ingeboet. Hij haalt aan dat het niet veel zin heeft om antisemtische vlugschriften te verbieden als je tegelijk het antisemitisme in de literaire meesterwerken ongemoeid laat. Helaas, Karel kon 30 geleden niet voorzien dat er ooit sensitivity readers zouden bestaan die zijn scrupules aangaande de literaire meesterwerken niet zouden delen, die Dahl zouden aanpassen, die Dante zouden censureren en die de boeken van Hemingway van een trigger warning zouden voorzien**.
* Black keerde zich tegen elke inhoudelijke beperking op de meningsuiting, maar had geen bezwaar tegen wetten en regelingen in verband met handelingen in dat verband. Een staat mocht van hem een wet maken tegen het verbranden van de vlag, maar niet tegen een artikel waarin vlagverbranding wordt aangeprezen. Zoals van mijn klimaatalarmisten mogen zeggen en schrijven wat ze willen, maar ze moeten niet beginnen met autostrades te bezetten.
** Een trigger warning is natuurlijk geen censuur, maar aangezien er weinig mensen echt voorstander zijn van absolute vrije meningsuiting, is het gevaar voor een hellend vlak nogal groot.
Gelukkig zijn er nog, of terug, machtige mensen, die de vrijheid van meningsuiting belangrijk genoeg vinden om ze ook daadwerkelijk te ondersteunen. Elon Musk, bijvoorbeeld. Die op zijn eigen X (Twitter) schrijft: "I hope that even my worst critics remain on Twitter, because that is what free speech means."
BeantwoordenVerwijderenEn die zich gisteren ook verbaasde over het vonnis dat de correctionele rechter uitsprak over Dries Van Langenhove.
Typisch Clerick: een kant kiezen zonder man en paard te noemen.
BeantwoordenVerwijderenNiet zó typisch Clerick hoor. Ik heb indertijd heel wat stukjes geschreven tegen het ideeëngoed van Dries Van Langenhove en zijn tactiek. Ik geef de link van de belangrijkste hieronder. Maar dit keer ging het mij niet om Van Langenhove, maar om het vrije woord. https://philippeclerick.blogspot.com/2018/09/de-pano-uitzending-over-schild-en.html
Verwijderenhttps://philippeclerick.blogspot.com/2019/01/dries-van-langenhove-versus-kathleen.html
https://philippeclerick.blogspot.com/2018/09/s-in-n-va.html
https://philippeclerick.blogspot.com/2019/01/dries-van-langenhove-en-de-rotte.html
Denk niet dat de man en zijn paard kunnen helpen in het verduidelijken van de visie van PC.
BeantwoordenVerwijderenMaar sinds zwarte zondag zijn onze politici als toverdokters aan het werk om met allerlei recepten en soms met echte kwakzalverij extreem rechts een hak te zetten en te “exposen”, met misschien als gekste gevolg dat de derde macht nu hun werk mag doen.
Maar laat ons toch vooral geen kritiek hebben op de rechtsstaat, alhoewel die door dergelijke politiek soms echte theatrale trekken krijgt. Hoogdagen allicht voor Tom Lannoy.
Ik dacht dat die discussie rond vrije meningsuiting ondertussen wel beslecht was. Je mag alles zeggen behalve 1/ oproepen tot geweld. 2/ Of indien er een democratisch tot stand gekomen wet is die bepaalde soorten uitspraken verbieden, zoals negationisme en racisme. Dit soort wetten moeten zeer beperkt in omvang zijn en zeer specifiek. Waarschijnlijk dringt een herziening van die wetten zich op.
BeantwoordenVerwijderenMaar of iets wettelijk al dan niet toegelaten is, een politieke en maatschappelijke veroordeling staat daar los van. Bijvb. er zijn mensen, zoals op Doorbraak (ook bij de auteurs), die opzettelijk het woord 'neger' willen gebruiken, geen wetsovertreding maar vanuit historisch perspectief verwerpelijk. Vrij geuite meningen kunnen dom, onnozel of hatelijk zijn, en niemand is verplicht met deze mensen te associëren.
Tegen de achtergrond van de veroordeling van DvLangenhove: wat hij en zijn clubje zeggen is idiotisch, en een aantal dingen zijn waarschijnlijk negationisme en racisme, uit lompigheid of overtuiging, maakt niet uit. Echter zover ik weet, werden deze meningen geuit in besloten kring, d.w.z. niet naar buiten gebracht als publieke mening. Mij niet duidelijk hoe dat zit in de wet op negationisme. In het beste geval zijn die uitingen infantiel, in het slechtste geval menen ze het. Zelfde voor hun racistische uitingen.
Wat mij meer stoort bij DvL en consoorten: zij presenteren hun uitingen als onderdeel van de algemene Vlaamse samenleving en aspiraties. Deze positionering is verwerpelijk, schadelijk en politieke partijen doen er goed aan dit te verwerpen, onafgezien van de wettelijke kwalificatie.
Misschien kunnen we het Engelse "freedom of speech" vrij letterlijk vertalen als "vrijheid van spreken". Dat geeft aan dat je niet alleen meningen mag verwoorden, maar eender wat, zodat niemand kan zeggen: "Er is wel vrije meningsuiting, maar wat u zegt is geen mening, het racisme en dat is een misdaad". Vrijheid van spreken betekent dat u niet op uw woorden moet letten, toch niet op strafrechterlijk vlak. Spreken is geen autorijden: u kan niet te snel of door het rood gaan. U mag zattemanspraat produceren, en andere volzinnen vol zinloze onzin. Woorden doen er niet toe. De grens moet getrokken worden bij het oproepen tot haat, niet bij de haat zelf. Ik mag u haten, en ik mag dat ook zeggen. Niet alleen over u, maar tegen u, over anderen: over Bart De Wever, de koning, de Vlaams-nationalisten, de Vlamingen in het algemeen, de Nederlanders, en ook de moslims. Ik mag alleen die haat niet verspreiden, niet oproepen of aanzetten tot haat. In een private ruimte spreken over problemen die men ondervindt met de taalvaardigheid van een bepaalde klasse studenten, zou nooit een probleem mogen geven, en al zeker niet als daar illegaal opnames van verspreid worden. In het geval Van Langenhoven lijkt er sprake te zijn van belaging van een individu (Jihad Van Puymbroeck) en zoiets moet uiteraard strafbaar zijn (cfr de case acid). Maar, als ik het goed begrijp zag de rechter ook een verspreiding van haat zelf. Ik ken de zaak natuurlijk maar van in de media, de rechter heeft uiteraard een juister beeld dan ik, maar met het beeld dat ik heb van een besloten chatgroep, lijkt mij het verspreiden van haat toch voor discussie vatbaar.
BeantwoordenVerwijderenIn een utopisch land ben ik volledig voor vrijheid van mening. In de echte wereld heb ik daar problemen meer. Mijn grootste bezwaar is wanneer vrijheid van mening wordt ingeroepen om uiteindelijk de samenleving te vernietigen. Het is bijzonder gemakkelijk om te vernietigen zonder verantwoordelijkheid op te nemen. Mijn maatstaf is altijd: wordt die opinie geuit om de samenleving te verbeteren.?Helaas is het doel meestal omgekeerd.
BeantwoordenVerwijderenDat is juist, en daarom dat dictaturen geen vrije meningsuiting toelaten. Een vrije democratie kan robuuster zijn op voorwaarde dat
Verwijderen1/ de grondwet niet gemakkelijk kan veranderd worden (daar liep het fout in pre-nazi-Duitsland; Polen en Hongarije hebben daar ook problemen mee);
2/ de bevolking zeer gehecht is aan vrijheid en vrije democratie (ook daar ging Duitsland in de fout; in Europa is er minder gehechtheid aan democratie in het Oosten, met evt. uitz. van enkele landen).
Angel-Saksische landen worden beschouwd als meer vrijheid georiënteerd. West-Europa heeft ook een vrijheidstraditie. Maar al in Duitsland, Oostenrijk kan het kantelen, corporatistische mentaliteit, de veronderstelling van een gemeenschappelijk optimum. Dat laatste zal wel bestaan, het probleem is dat er geen eensgezindheid over is, dus je komt in autoritair bestuur terecht.
Rusland hinkt natuurlijk veel achter.
Als de opinie 'meestal' geuit wordt om de samenleving te verslechteren, levert dat inderdaad 'meestal' problemen op. Maar dat is geen reden voor een verbod.
VerwijderenVrijheid van meningsuiting is absoluut of ze bestaat niet. Zo eenvoudig is dat. Dat wil dus zeggen dat dit zogezegde mensenrecht in werkelijkheid niet bestaat. Je mag tot uiting brengen wat je wil, maar… De juristen hebben ingegrepen en regeltjes opgesteld om de meningsuiting aan banden te leggen. En er zullen nog meer regeltjes volgen want iedereen die over echt of vermeend gezag beschikt staat prompt klaar om zijn legoblokje aan het grote bouwwerk van reguleringen en verboden toe te voegen. Bij de coronacrisis hebben we al ondervonden hoe snel men in een zeer autoritair denkkader verzeild geraakt. Vergeet dus rustig de “vrijheid van meningsuiting” waarover men het altijd heeft. Tenzij je omringd bent door een redelijke grote groep schuimbekkende en gewelddadige geestverwanten waar zelfs de politie bang van is. Dan mag je roepen wat je wil. Groetjes, Marcus.
BeantwoordenVerwijderen