Longreads: als het ietsje (of veel) langer mag zijn

vrijdag 28 juni 2024

Vijfjaarlijkse screening van militairen

     Wat is die Peter Mijlemans een idioot! Gisteren kregen we per vergissing Het Nieuwsblad in de bus in plaats van De Standaard, en daar stond hij, op bladzijde 2, met zijn commentaar ‘Het surrealisme voorbij.’ De krant berichtte uitgebreid op de eerste en de vijfde pagina over het plan van defensieminister Ludivine Dedonder om militairen vijfjaarlijks te screenen op extremistische ideeën. Blijken ze er zulke ideeën op na te houden, dan worden ze uit het leger gezet en kunnen ze eventueel in een andere overheidsdienst aan de slag.
     Dat laatste is niet naar de zin van Mijlemans. Het is hem te mild. ‘Iemand, schrijf hij, die wordt gescreend als potentieel extremist, racist of seksist hoort op geen enkele overheidsdienst. Wat Dedonder doet, is klein en gevaarlijk afval bij de buren dumpen.’
     Begrijpt Mijlemans nu werkelijk niet dat een staatsgevaarlijk individu meer brokken kan maken als hij toegang heeft tot wapens en militaire training, dan als hij ergens telefoons opneemt, dossiers klasseert of stempels plaatst?  En dat je hem echt niet minder staatsgevaarlijk maakt door hem te verbieden voor de overheid te werken? Ik wil als het moet nog een uitzondering maken voor politie en onderwijs, maar in zijn algemeenheid is  Peter Mijlemans pleidooi voor een Berufsverbot een directe aanval op de liberale democratie. Ik zal Mijlemans niet staatsgevaarlijk noemen, maar in deze kwestie is hij in elk geval een extremist.
     Nu valt er op het voorstel van Dedonder zelf ook wel iets aan te merken. De gewraakte kenmerken, lees ik in de krant, zijn ‘extremisme, racisme en seksisme.’ Die twee laatste zou ik al meteen laten vallen, want we weten sinds Conner-Rousseau-in-Het-Hemelrijk dat je best een beetje racist en een beetje seksist kunt zijn, zonder ook extremist te zijn. Iemand die vindt dat vrouwen beter niet buitenshuis werken, iemand die van zijn vrouw echtelijke trouw eist maar zelf voortdurend een scheve schaats rijdt, iemand die voortdurend schunnige opmerkingen maakt, zo iemand is voor mij een vuile seksist, maar daarom is hij als militair niet noodzakelijk staatsgevaarlijk. Eigenlijk zou dat staatsgevaar – breed of smal gedefinieerd – het enige criterium van zo’n screening mogen zijn.
     Daar komt nog iets bij. Door zon screening ontstaat er een rechtsonzekere situatie voor de gescreende militair. Het is Kafka light. De gescreende militair komt in de situatie terecht van Joseph K. Het staatsbelang staat voorop. De screnende instantie is niet transparant. De criteria zijn fluïde. De uiteindelijke beslissing wordt niet genomen door een onafhankelijke rechter. Er is geen aanklager of advocaat. Ik vind dat allemaal verdedigbaar. Maar het zijn wel goede redenen om toch een beetje gezond verstand na te streven en de draagwijdte van ingrijpende beslissingen te beperken, in dit geval tot een uitsluiting van het leger, maar niet tot een uitsluiting van elke overheidsfunctie.
     Zelf heb ik in het verleden ook van zo’n gezond verstand geprofiteerd. Ik was als Amada-militant geïnfiltreerd zou je kunnen zeggen in het paracommando-regiment. Een maand voor het einde van de opleiding werd ik gescreend en werd mijn, nou ja, staatsgevaarlijke status ontdekt. Ik werd, zonder dat ik mijn dossier mocht inkijken en zonder mogelijkheid van beroep, uitgesloten van de cursus Springstoffen en van het examen voor reserve-onderofficier. Ook werd beslist mij over te plaatsen naar de kazerne van Schaffen waar ik weinig contact had met andere miliciens. Allemaal terechte maatregelen, vind ik nu. Gelukkig werd de zaak niet op de spits gedreven. Ik kreeg de mogelijkheid om de opleiding verder af te werken en mijn muts en wings te behalen. Als ik stante pede uit het peloton verwijderd was geweest, zou ik dat onnodig en onrechtvaardig gevonden hebben.
     Als je géén rechten hebt, is het leuk als men je toch niet alles afpakt. 


6 opmerkingen:

  1. Dat Mijlemans geen goed zicht heeft op de betekenis van een liberale democratie wil ik best aannemen.
    Maar dat brengt ons bij de centrale vraag: hoe moet de liberale democratie zichzelf beschermen?

    Men moet niet naīef zijn, de liberale democratie houdt zichzelf niet zomaar automatisch in stand. Bijvoorbeeld de communisten en fascisten zijn expliciet tegen de liberale democratie. Ook andere ideologiën zoals sommige godsdiensten of de zogenaamde illiberale democratie (dat laatste is mijns insziens bullshit, het kan een tijdje 'werken' tot het stagneert en autoritair is).

    Men moet keuzes maken. Ik kies voor de liberale democratie met zijn vallen en opstaan, meandering, de vermeende 'doelloosheid' die eigenlijk een gradueel zoeken is naar oplossingen die nadien weer zullen moeten worden bijgesteld. Ik gruwel van ideologiën die de 'eindoplossing' prediken.

    Georganiseerde fascisten heb je nauwelijks nog in het westen, dat probleem lijkt van de baan. Communisten, doordat ze in het overwinningskamp na WOII zaten, spreken nog steeds idiote zielen in het Westen aan - onbegrijpelijk.

    Mijlemans kan een idioot zijn, maar dan zijn communisten (in België vnl. de Amada generatie), fascisten, fanatieke godsdienstigen, e.a. super-idioten. Ik heb er niets op tegen dat we dit soort monitoren op een manier die compatibel is met het langdurig behoud van de vrije democratie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb niet geargumenteerd tegen het monitoren van staatsgevaarlijke individuen en organisaties, en evenmin tegen het uitsluiten van zulke individuen uit het leger op basis van een arbitraire screening. Ik was wel tegen een verbod om hen op basis van zo'n screening uit te sluiten van om het even welke betrekking aan de staat.

      Verwijderen
    2. Ik denk wel dat je 'staatsgevaarlijk' mag zijn. Mijns insziens mag een ideologie niet expliciet tegen de vrije democratie zijn. Dat is in zekere mate een keuze, maar de lange menselijke ontwikkeling heeft geen beter systeem opgeleverd.

      Een staat en de vrije democratie zijn twee verschillende dingen (een staat is trouwens niet hetzelfde als een land of natie - dat is een ander debat). Een staat die zichzelf willens nillens probeert in stand te houden kan ontaarden in een politiek niet-vrije staat. Dat kan ook door een kruipende ondermijning van de democratie, zoals bij Mijlemans het geval is (waarschijnlijk veroorzaakt door het harde ideologische cordon sanitaire waar je systematisch een hele groep politiek buiten spel zet, leidend tot een gebrekkige dynamiek van de democratie).

      Staten moeten kunnen veranderen en zelfs ontbinden, de vrije democratie moet behouden blijven.

      Verwijderen
  2. Verduidelijking: "Ik denk wel dat je 'staatsgevaarlijk' mag zijn."

    Niettegenstaande het duidelijk is uit mijn tekst en het gebruik van aanhalingstekens, bedoel ik met 'staatsgevaarlijk' in onze contreien natuurlijk niet terrorisme, gewapende revolutie, militaire coup, moorden, burgeroorlog, e.d.


    Wel een politieke ambitie om de huidige staat te veranderen , te vervangen, af te schaffen, en met behoud van de liberale democratie die boven alles staat.

    Een religieuze, communistische, fascistische, illiberale of fanatieke woke staat die anderen gedwongen de mond snoert oprichten valt daar niet onder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat men in een liberale democratie onder normale omstandigheden illiberale tendensen moet gedogen (en in een vrij debat moet bekampen), maar het is een kwestie van afweging.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat betekent dat mohammedanen niet in ons leger kunnen zitten. Dat vind ik een goede zaak, gelet op de geloofsinhouden.

    BeantwoordenVerwijderen