Een ideaal verkiezingssysteem bestaat niet. Wat je ook verzint, grote of kleine kieskringen, stemrecht of stemplicht, hoge of lage deelnemingsdrempel, directe of getrapte verkiezingen, een of twee stemrondes, proportionele vertegenwoordiging of winner takes all, het heeft allemaal zijn voor- en nadelen. Het resultaat is dat het aantal behaalde stemmen niet keurig overeenstemt met het aantal behaalde zetels. Er is een verschil tussen de popular vote en het gewicht dat partijen uiteindelijk in de schaal kunnen werpen.
Ik plaats hieronder enkele grafieken die de uitslag van de laatste verkiezingen in België, Frankrijk en Engeland weergeven. De bovenste rode balk geeft de popular vote weer, en de blauwe balk de behaalde zetels. Alles is in procenten uitgerekend.De zetelverdeling in Frankrijk kan ik moeilijker billijken. Het RN is de grootste partij in stemmen en komt slechts op de derde plaats in de zetelverdeling. Het Franse stelsel is in de loop van de 20ste euw acht keer gewijzigd, en een eerlijke zetelverdeling was daar niet altijd de doorslaggevende overweging bij. Wij leerden op school bijvoorbeeld over de wijziging van 1958. De Gaulle paste het Franse kiesstelsel zo aan dat de districten waar de communistische partij sterk stond, werden opgesplitst in verschillende stukken. Die stukken werden dan bij andere districten werden gevoegd, en wel op zo’n manier dat de communisten er uiteindelijk net een minderheid vormden. Het resultaat was spectaculair: de communistische partij ging van 150 verkozenen naar 10. Ze behaalde met 20 procent van de stemmen 2 procent van de zetels.
Goed, ik zei het al, elk systeem heeft zijn voor- en nadelen. In Engeland krijgt de winnende partij een ruime meerderheid waarmee ze, zonder coalities of compromissen, een eigen lijn kan uitzetten. In een ander systeem zou de Thatcher-revolutie niet denkbaar zijn geweest, en als je toevallig een aanhanger van Thatcher bent is dat mooi meegenomen. In Frankrijk kun je dan weer niet alleen vóór een partij stemmen, maar bij een tweede ronde ook tégen een partij. Je kunt bij wijze van spreken een cordon sanitaire door een stemming laten bekrachtigen, wat alweer mooi meegenomen is als je toevallig een voorstander van zo’n cordon bent. Je moet wel bedenken dat alle regelingen die de zaken scheef trekken in de door jou gewenste richting, zich op langere termijn ook tegen jouw partij kunnen keren.
* Bij het begin van de vorige legislatuur waren er in de Kamer 89 verkozenen in de Nederlandse taalgroep en 62 verkozenen in de Franstalige taalgroep, dus respectievelijk 59 en 41 procent, wat ongeveer overeenkomt met de 60 procent Nederlandstaligen en de 40 procent Franstaligen in België.
De Amerikaanse Presidentsverkiezingen: toen Trump de verkiezingen won (niet vorige keer, toen verloor hij 🙃, maar de keer ervoor), had hij op landsbasis minder stemmen dan H. Clinton, maar wel meer kiesmannen (electors, kunnen ook vrouwen zijn). Trump won, Clinton verloor.
BeantwoordenVerwijderenEigenlijk is dat niet helemaal slecht, stel je voor dat de President proportioneel in één ronde zou worden gekozen, en je hebt bijvb 5 kandidaten, 26%, 25.9%, 22%, en de rest. Dan zou de persoon met 26% de president worden, is visueel ook niet goed. Doch in het huidige Amerikaanse systeem gebeurt toch iets gelijkaardigs, bijvb in een staat kan een presidentskandidaat winnen met enkele stemmen, dan gaan meestal alle kiesmannen van die staat naar die kandidaat, en dat kan de doorslag geven in het totaal (de zogenaamde 'swing states'). Dus uiteindelijk kunnen een handvol stemmen beslissend zijn, maar in aantal kiesmannen is er meestal een significant verschil.
Dit systeem is niet hetzelfde in alle staten. Sommige staten gebruiken een proportioneel systeem voor de verdeling van electors.
Een proportioneel systeem op staatsniveau en dan het totaal electors tellen op federaal niveau lijkt mij toch beter. Dit is niet hetzelfde als een proportioneel systeem op basis van kiezers.
Gelukkig hebben de "founding fathers" indertijd die geniale electoral engineering uitgevonden. Daarmee hebben de rurale staten iets meer gewicht dan de urbane. Anders hadden de elitaire "crazy libs" van de oostkust en de crakpotsmoorders van de westkust al lang hun dictatuur gevestigd hebben en zou het land één tentcity zijn.
BeantwoordenVerwijderenOost- en westkust tegenover rurale midden.
VerwijderenOp zichzelf is er niets op tegen dat de meerderheid van de inwoners een politieke meerderheid voor het bestuur levert. Aangezien de USA een federaal land is met veel bevoegdheden uitgeoefend door de staten, meer dan in België, kunnen de verschillende staten toch hun eigen beleid voeren op veel domeinen. De Amerikaanse federale macht is verbazend beperkt op binnenlands vlak. België zou er iets van kunnen opsteken.
Als ik me goed herinner, is het aantal ongeldige en blanco stemmen in Franstalig Belgie dubbel zo groot dan in Vlaanderen. Aangezien echter de zetelverdeling afhangt van het aantal inwoners, worden Franstalige zetels daardoor goedkoper. Dat zou de belangrijkste reden zijn waarom de Vlamingen door dit systeem worden benadeeld.
BeantwoordenVerwijderenEn kieskringen met een kleiner aantal kandidaten, geloof ik. Maar aangezien de Franstaligen op die manier niet meer zetels hebben dan waar ze proportioneel recht op hebben, zijn de Vlamingen niet 'benadeeld'.
VerwijderenHangt er vanaf wat je belangrijkst vindt: evenredigheid volgens bevolkingsaantal of volgens aantal stemmen. Streken met verminderend aantal stemmen mogen voor mij daardoor verminderend aantal zetels te verdelen hebben, ten voordele van streken waar de betrokkenheid groter is.
VerwijderenCitaat: "evenredigheid volgens bevolkingsaantal of volgens aantal stemmen. "
VerwijderenNeen, dat is totale onzin. Blanco of niet-stemmers aanvaarden de uitslag zoals bepaald door anderen maar zij zijn nog steeds burgers die vertegenwoordigd moeten worden.
Men moet vooraf overeenkomen hoeveel volksvertegenwoordigers een gebied, kieskring, regio, land ect krijgen. Als er een probleem is moet dat op dat niveau opgelost worden, en Vlaanderen lijkt hier in het nadeel.
Voor de belgicisten die graag een belgische kieskring hebben, dat wil dan zeggen dat het één district is en degenen met de meeste stemmen krijgen winnen.
Directe democratie, zoveel mogelijk. Waarom moeten wij mensen kiezen om in onze plaats te beslissen? Cfr Zwitserland.
BeantwoordenVerwijderen