maandag 21 oktober 2019

Citeren

     Wie graag citeert, kan aan de Faust van Goethe zijn hart ophalen.  Er is wellicht meer geciteerd uit de Bijbel, Shakespeare of Het Rode Boekje, maar dat zijn geen eerlijke vergelijkingen. De Bijbel bestaat uit 66 boeken, Shakespeare schreef 37 toneelstukken, en het Rode Boekje is geplukt uit de vier dikke delen van Maos Verzameld Werk. Daarmee vergeleken vormen Faust I en II samen maar een dun boekje.
     En dan is er nog iets. Als we ‘to be or not to be’ zeggen, weten we dat dat van Shakespeare komt. ‘De macht komt uit de loop van een geweer’ is van Mao. ‘Wie zonder zonden is werpe de eerste steen’ komt uit Johannes 8:7. Maar je kunt zoals ik je hele leven spreken over ‘des Pudels Kern’, de zorgen die we ons niet moeten maken om het Heilig Roomse Rijk, de ‘zwei Seelen in einer Brust’ en ‘das Ewig Weibliche’ zonder te weten waar die woorden vandaan komen.
     Nou ja, bij Shakespeare heb je dat ook. We hebben het over de ‘happy few’ of ‘het beest met de twee ruggen’, of we neuriën ‘Kiss me, Kate’ zonder te denken aan Henry V, Othello of The Taming of the Shrew. Maar bij Goethe’s Faust is het anders. Daar kom je in citaatvorm tegen wat je zelf altijd al gedacht hebt. Of vroeger dacht, en flauwtjes verwoordde. Toen ik vijftien was, herhaalde ik wel eens de yippie slagzin ‘Never trust anyone over thirty’. Goethe zegt het krachtiger: ‘Hat einer dreissig Jahr vorüber / Am besten wär’s, inh zeitig totzuschlagen’.
     Later, als ik oud word, ouder dan nu, zal ik vaker gaan wandelen. Dat denk ik toch. Ik koop mij dan een wandelstok en zeg met Faust: ‘Solang ich mich noch frisch auf meinen Beinen fühle / genügt mir dieser Knotenstock’. Dat lijkt mij wel wat. Ter afwisseling kan ik ook Jules Marchal citeren die mij ooit zei: ‘Hiermee,’ en hij zwaaide met zijn stok, loop ik als het moet tot in het hart van Afrika.’ Of ik citeer Jean-Pierre Rawie van wie de grootvader met zijn wandelstok, ‘naar verluidt half Java had bekeerd’.

3 opmerkingen:

  1. Getuigenis over hoe ik mijn lening van 2% heb ontvangen (Mitch Fast Loans)

    Compliment van de dag voor iedereen hier, mijn naam is Rodriguez Puyol, ik zou zonder voorbehoud aanraden om met "Mitch Fast Loans" te werken voor alle soorten leningen zonder voorbehoud, ik zat in een financiële crisis en had een lening nodig van € 65,000 euro, Ik probeerde bijna alle banken en sommige andere leenmaatschappijen en ik kon geen goedkeuring krijgen, en toen besloot ik het nog een keer te proberen. Ik nam contact op met "Mitch Fast Loans" voor hulp. Ik kon zien dat hij het type persoon was dat ik kon vertrouwen om te helpen. Ik neem de beste beslissing voor mij en mijn gezin, gelukkig voor mij kreeg ik een lening met succes, zelfs met of zonder onderpand, maar zonder kredietcontrole en hun diensten zijn snel, betrouwbaar en betrouwbaar.

    Vindt u het moeilijk om kapitaaldienst te krijgen van lokale banken en andere financiële instellingen? Heeft u problemen met onbetaalde rekeningen en weet u niet waar u heen moet of waar u heen moet? Hoe zit het met het vinden van een gerenommeerd bedrijf voor schuldconsolidatie dat u kan helpen bij het verminderen van de maandelijkse afbetaling, zodat u betaalbare terugbetalingsopties heeft en ruimte om te ademen als het aan het einde van de maand komt en de rekeningen moeten worden betaald? "Mitch Fast Loans" is het antwoord, ze bieden leningen aan tegen een zeer betaalbare rente van 2%. Belangstellenden moeten contact met hem opnemen via zijn e-mail: mitchfastloans@gmail.com WhatsApp: +1-781-656-7138.

    Hun diensten omvatten onderwijsleningen, onroerendgoedleningen, herfinancieringsleningen, zakelijke leningen, landbouwleningen, hypotheekleningen, harde leningen, autoleningen, persoonlijke leningen, studieleningen, woningleningen enz. Neem vandaag nog contact met hen op voor meer informatie via zijn e-mail : mitchfastloans@gmail.com WhatsApp: +1-781-656-7138.

    BeantwoordenVerwijderen

  2. Salve signora e signore
    Sig.ra Adelina Edigio
    Ho un capitale di 6.950.000 € che servirà per concedere prestiti a breve e lungo termine, che vanno dai 10.000 ai 500.000 € a tutte le persone serie, oneste e di buon morale che desiderano questo prestito. Interesse 3% annuo a seconda dell'importo prestato perché essendo privato non voglio violare la legge sull'usura. Puoi rimborsare da 5 a 25 anni al massimo a seconda dell'importo prestato. I pagamenti mensili dipendono da te.

    Contattami tramite email che è la seguente: adelina.edigio@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen

  3. Salve signora e signore
    Sig.ra Adelina Edigio
    Ho un capitale di 6.950.000 € che servirà per concedere prestiti a breve e lungo termine, che vanno dai 10.000 ai 500.000 € a tutte le persone serie, oneste e di buon morale che desiderano questo prestito. Interesse 3% annuo a seconda dell'importo prestato perché essendo privato non voglio violare la legge sull'usura. Puoi rimborsare da 5 a 25 anni al massimo a seconda dell'importo prestato. I pagamenti mensili dipendono da te.

    Contattami tramite email che è la seguente: adelina.edigio@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen