donderdag 5 augustus 2021

Korte beschouwingen - Tempus fugit - Savonarolla - Sister Aimee - Boomers en millennials

 


     ** Korte beschouwingen. Bij Salomon heten ze Spreuken, bij Martialis Epigrammen en bij Pascal Pensées. La Bruyère spreekt over Caractères, Rochefoucauld en Chamfort over Maximes,  Vauvenargues over Reflexions en Lichtenberg over Aphorismen. Van Multatuli werden ze verzameld in de bundeltjes Ideeën, van Gracián in zijn Handorakel, van Cioran in zijn Cahiers en van Mencken in zijn Notebooks. Karel van het Reve noemde ze Fragmenten, zijn broer Gerard Gedichten en Rik Torfs noemt ze Tweets. Als Thomas Sowel geen zin had om een hele column te schrijven, noteerde hij een korte Random Thought on the Passing Scene. Als hij er een paar verzameld had kon hij die dan alsnog als column verkopen.
     ** Tempus fugit. Toen ik nog les gaf verliepen de maanden juli en augustus in een totaal verschillend tempo. Juli tjokte voort op het gezapige ritme van Baaj en Blesse, maar augustus stormde voort als het paard van Zorro naar 1 september. Zou dat, met mijn pensioen, nog altijd zo zijn? Als ik controleer blijkt in elk geval dat we al de tweede augustus zijn, en niet de eerste, zoals ik dacht.
     ** Savonarola. Toen ik een jaar of zeventien was, was ik op een gespreksavond over Vietnam. Ik heb daar toen waarschijnlijk meer dan één radicaallinkse uitspraak gedaan. Een leraar van een andere school onderbrak mij en zei: ‘Het is altijd hetzelfde. Het begint met Garibali of Che Guevara en het eindigt met Savonarola. Het heeft járen geduurd vooraleer ik opgezocht heb wie die Savonarola was. Ondertussen kan ik mij niet meer herinneren waar wij ooit op vakantie een standbeeld van de fanatieke Florentijn zagen. Ik heb aan Jan toen uitgelegd wie dat was, en waarom de Great Sparrow in Game of Thrones op hem geleek.
     ** Sister Aimee en Shakespeare. Ik kwam onlangs de naam tegen van Sister Aimee, een naar het scheen succesvolle Amerikaanse predikante tussen de twee wereldoorlogen waar ik eerder nog nooit van had gehoord. De Engelse Wikipedia besteedt 7 400 woorden aan haar, en 185 voetnoten. Dat was even doorbijten. Ter vergelijking: Shakespeare krijgt 7 200 woorden, maar wel 281 voetnoten. Ik beklaag mij echter niet over die rare verhouding. Tussen alle andere informatie op de Sister Aimée-pagina vond ik precies de details die ik wilde weten. En wie over Shakespeare iets meer wil lezen, moet niet lang zoeken.
     ** Boomers en millennials. Uit onderzoek van het Pew Research Center blijkt dat er grote verschillen bestaan in de houding tegenover overheidscensuur, bijvoorbeeld voor uitspraken die ‘beledigend [zouden kunnen] zijn voor minderheden’. In de Verenigde Staten is 67 procent tegen zulke censuur; in Duitsland is 70 procent vóór. Ik vind het jammer dat ik geen Amerikaan ben en ben blij dat ik geen Duitser ben. Maar in de VS heeft men het onderzoek verder opgesplitst naar leeftijd. 40 procent van de millennials is voor de censuur, tegen slechts 27 procent van de boomers. Ik ben blij dat ik een boomer ben.

5 opmerkingen:

  1. Savonarola en zijn aanhang worden zeer goed getypeerd in de serie The Borgias - met een uitstekende Jeremy Irons in de rol van de paus - waar goed getoond wordt hoe men op basis van aantijgingen mensen kan pesten, beroven en zelfs om het leven brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een laattijdige opmerking over de laatste paragraaf: Duitsland is geen voorbeeld !
    De VS zijn nog steeds het beste dat er is betreffende vrijheid en openheid.
    De klepel gaat heen en weer in een vrij land. Dus men moet niet altijd zeuren als die klepel eens de andere kant op gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is zeker een verband tussen meer vrijheid enerzijds en heftiger schommeling tussen extremen anderzijds. 'k Vind het wel jammer.

      Verwijderen
    2. Heftiger? Of het komt gewoon openlijk aan bod. Je geraakt er niet door in de gevangenis - dat is nogeens heftig. Maar dan is de discussie ook gestopt, met het valse idee dat er geen 'heftige' tegenstellingen zijn.

      Verwijderen
  3. Ik zou ook kiezen voor meer vrijheid en openlijke discussie. Die 'heftigheid' vind ik dan een nadeel dat ik er bij wil nemen.

    BeantwoordenVerwijderen