Ik kan het heel vervelend vinden als mensen hetzelfde denken als ik. Bij opiniepeilingen heb ik dat vaak. 70 procent van de Vlamingen, lees ik in de krant, vindt dat leerkrachten ‘niet meer moeten verdienen,’ en 77 procent vindt dat ze geen vaste benoeming moeten hebben. Zelf heb ik ook altijd gevonden dat leerkrachten genoeg verdienden, en dat de vaste benoeming mocht worden afgeschaft, maar nu de Vlamingen mij gelijk geven, ben ik weer niet tevreden.
Mijn aarzelende houding is onderwijseconoom Kristof De Witte vreemd. Hij argumenteert rechtlijnig vóór de vaste benoeming.
Zeker als je kijkt naar de evolutie in de VS, maar ook in Hongarije en Turkije, is het van belang dat bij wisselend politiek leiderschap, leraars niet hoeven te vrezen voor hun job.’ Ik vind dat onzin. Het gaat niet om politiek: het gaat om personeelsbeleid. Natuurlijk moet een directie het recht hebben om een slechte leraar te ontslaan.
Wie daar tegeninbrengt dat sommige directies dat recht zullen misbruiken om goede leraars te ontslaan, heeft gelijk. Ik heb zo’n geval meegemaakt, met een collega die nog niet vastbenoemd was. De directie verlengde het contract niet omdat de leraar in de klas te veel ‘doceerde’ en te weinig ‘coachte’. Ik maakte toen de bedenking dat het ook makkelijker zou moeten zijn om vastbenoemde directies te ontslaan, maar ik bleef een stille tegenstander van de vaste benoeming.
En toch staat het mij tegen 77 procent van de Vlamingen mijn mening deelt. Ik wantrouw hun redenen. Een deel van hen, vermoed ik, is gewoon jaloers, of vindt dat leerkrachten ‘profiteurs’ zijn – terwijl veel leerkrachten juist idealisten zijn. Die 70 procent die vindt dat leraars genoeg verdienen – ze hebben gelijk als het over geld gaat, maar ze hebben ongelijk als het over respect gaat. De leraars verdienen over het algemeen méér respect – en meer vrijheid – dan wat ze vandaag krijgen. Lieven Sioen van De Standaard heeft gelijk als hij schrijft dat ‘het aanzien van de leerkrachten dient te worden verhoogd’ en dat het ‘aan de hele samenleving is om haar waardenschaal van belangrijke beroepen te herschikken.’
(DS 26/5)
* Over slechte redenen om leerkrachten af te danken, zie mijn stukje hier.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten