Met Liesbeth
Van Impe ben ik het meestal half eens. Vandaag vergelijkt ze in Het Nieuwsblad
een uitspraak van Nic Balthazar met één van Bart De Wever. Nic had zich
afgevraagd of hij Trump zou doodschieten als hij de gelegenheid kreeg, en Bart
De Wever had de degradatie van Kris Peeters tot Europees lijsttrekker vergeleken
met een opgelegde zelfmoord in Romeinse stijl. Het is voorspelbaar, schrijft Liesbeth,
dat wie zich over de eerste uitspraak
opwindt, weinig verkeerds zal zien in de tweede, en omgekeerd. En wáár men zich over opwindt en wáár men
niets verkeerds in ziet, zal worden beïnvloed door politieke berekening,
ideologische voorkeur en emoties.
Ik geloof dat ook. Hoewel ik mij zelf
over geen van de twee uitspraken opwind, heeft Liesbeth in de grote lijnen
gelijk. Ook volg ik haar als ze zegt dat we bij dergelijke debatten niet te veel
mogen varen op ons gevoel. We zouden rationeel moeten blijven, want dat zijn we
meestal niet. Ze verwijst naar het beroemde beeld* van de olifant (ons gevoel)
dat de koers bepaalt en de ruiter (onze ratio) die de koers achteraf uitlegt.
Alleen is het
jammer dat Liesbeth de hogervermelde twee uitspraken zelf niet op hun rationele
inhoud beoordeelt. Ze doet dat enigszins wel met de uitspraak van Nic –
daarover straks meer – maar daarna heeft ze het vooral over de gevoelswaarde
van de metaforen: ze zijn te scherp en te gratuit, en ze missen empathie,
respect en tact. Daarmee gaat ze evenwel voorbij aan het inhoudelijke verschil.
De uitspraak van Nic betreft een moreel dilemma, de uitspraak van Bart betreft een
feitelijke stand van zaken. Nic vraag zich af wat een moreel wezen zou moeten doen als hij Trump kon
neerschieten, Bart beschrijft, op hyperbolische wijze, wat er werkelijk gebeurt met politici die hun
beste tijd achter de rug hebben. Ze worden afgevoerd. Vandaag overkomt het Kris
Peeters, morgen is hij zelf aan de beurt. Hodie tibi, cras mihi, moet Bart
gedacht hebben.
Eigenlijk is Liesbeth onrechtvaardig
als ze de twee uitspraken te scherp, te gratuit, te tactloos enzovoort noemt.
Die kritiek geldt alleen voor de uitspraak van Bart. Nic is naar vorm en toon genuanceerd.
‘Ik ben er nog niet uit,’ zegt hij sussend. Ook is de kans klein dat Trump, of
een familielid van hem, die scherpe uitspraak onder ogen krijgt en zich dus
gekwetst moet voelen.
Anders is het gesteld met de inhoud van Nics dilemma. Het
gedachte-experiment waarbij je Trump tegenkomt in een donker steegje, gaat
terug op een soortgelijk gedachte-experiment waarbij je in de jaren twintig,
dertig of veertig Hitler tegenkwam in een donker steegje. Liesbeth noemt dat een
‘gratuite gedachte-oefening over hoe geoorloofd het is geweld te gebruiken
tegen een politieke tegenstander.’ Ik dacht eerst dat bij een vredelievend man
als Nic zo’n vraag nooit zo zou opkomen, maar nu ik het hele interview gelezen heb,
weet ik beter. In zijn laatste antwoord somt Nic de redenen op waarom Trump mag
worden ‘afgeknald met een blaffer’: hij zou een wereldoorlog kúnnen uitlokken,
hij zou een narcist kúnnen zijn, er zou met hem niet te praten vallen, en hij ontkent ‘climate change’. Voor de mogelijke
executie van Trumps plaatsvervanger Mike Pence – ‘die is nóg erger’ – komt er een vierde reden bij: hij ‘ontkent de
evolutietheorie’. Drie veronderstellingen en twee ‘ontkenningen’ als grond voor
een terdoodveroordeling vind ik wat zwak. **
Is de
vergelijking die Nic maakt tussen Trump en Hitler in enig opzicht aanvaardbaar?
Er zijn tussen die twee allerlei verschillen wat haartooi, hoffelijkheid,
smaak, culturele belangstelling en redenaarstalent betreft. De vergelijking
valt niet altijd uit in het voordeel van Trump. Maar van Hitler kennen we een
aantal drijvende ideeën die in een moderne context dicht bij het absolute kwaad
komen: het heerservolk, de Untermenschen, oorlog als maatschappelijke hygiëne,
de voorrang van de stam op het individu. Wie díe ideeën in gelijke mate bij
Trump meent aan te treffen, kunnen we, om met de woorden van Liesbeth te spreken, ‘enkel
veel beterschap toewensen en het beste hopen.’
Maar Nic denkt
wellicht noch aan de haartooi, noch aan de kenmerkende ideeën van Hitler en
Trump, maar aan de gevólgen van hun beleid. Bij Hitler ging het om enkele
miljoenen Joodse, Poolse, Russische en Oekraïense slachtoffers in het verleden;
bij Trump gaat het – in de denktrant van Nic – om … enkele miljarden slachtoffers
in de toekomst. Trumps klimaatsabotage kan – in de denktrant van Nic – bijdragen
tot het einde van de menselijke beschaving. Ja, dán kan er al eens een kordaat
besluit worden genomen. Een allesovertreffende inzet rechtvaardigt haast elk
denkbaar middel. Thomas Morus liet protestantse ketters levend verbranden, want
het eeuwige zielenheil van de Engelsen stond op het spel. Tolstojs brave held Pierre
overwoog om Napoleon te vermoorden, om zo tienduizenden Russen én Fransen te
redden.
Tegen die
redenering bestaan bezwaren die Nic ongetwijfeld kent. Trump is niet alléén
verantwoordelijk voor het klimaatbeleid van de wereld. Als je hem doodschiet,
wordt Mike Pence president en die is, zoals we al weten, ‘nog erger’. Bovendien
kun je ook gewoon de Amerikanen overtuigen om de volgende keer niet voor Trump
te stemmen, en dan is dat doodschieten niet nodig. Dat zijn allemaal praktische
bezwaren. Er is daarnaast ook het bekende filosofische bezwaar van de Talmoed,
overgenomen door de Koran : ‘Wie één mens doodt, doodt de hele mensheid.’ Dat
klinkt een beetje mystiek, maar het is dat bezwaar waar het in het
oorspronkelijke gedachte-experiment eigenlijk om draait.
De grote schade
die de aarde en de mensheid kunnen oplopen door de klimaatopwarming wordt door
de economen van het IPCC nuchter uitgedrukt in procenten van het bruto wereld
product. Voor die procenten zou Balthazar nooit overwegen om Trump dood te
schieten. Hij zou er dan wél ‘uit zijn’.
Maar als de hele mensheid werkelijk van de totale ondergang moet worden
gered, is het een andere zaak. Ik geloof dat niet, van die totale ondergang. Maarten
Boudry gelooft het ook niet. En het IPCC gelooft het evenmin. Maar Nic dus
wel heb ik uit zijn film
begrepen.
* Liesbeth schijnt te denken dat dat olifantenbeeld
bedacht werd door Jonathan Haidt. Dat is niet zo. ’t Is van David Hume. Maar
het blijft een geruststelling dat onze hoofdredacteuren ten minste Haidt lezen.
** Zo’n tot bloeddorst verworden linkse onverdraagzaamheid
vinden we nog sterker bij de muzikant Daan Stuyven en Stijn Meuris en bij presentator
Chris Dusauchoit. De eerste dacht bij de aanslag op de WTC-torens ‘Eindelijk!’,
de tweede wenste de lone shooter die Donald Trump te grazen wil nemen ‘een
vaste hand’ toe, en de derde had ‘geen slecht gevoel’ toen Pim Fortuin werd
vermoord.