Op het journaal hoor je soms dingen waar je
eventjes rechtop van gaat zitten. ‘Je kan moeilijk zeggen dat Arabische mannen verkeerde ideeën hebben over de vrouw,’
zei Ines Keygnaert, experte seksueel geweld aan de universiteit van Gent. ‘Maar
heel vaak verschillen hun ideeën van wat wij gewoon zijn.’
Ja, die ideeën verschillen nogal. En
het grootste verschil is dat veel Arabische mannen van oordeel zijn dat vrouwen
niet gelijkwaardig zijn aan mannen en niet over dezelfde vrijheid moeten
beschikken als mannen.
Bij Liesbeth van Impe las ik dat de Westerse vrouw een ‘fel bevochten’ vrijheid
geniet die haar Arabische zuster ontbeert.
Ik heb daar weinig tegen in te
brengen behalve dit. Dat ‘fel bevochten’ wekt de indruk dat de Westerse vrouwenvrijheid
een nieuwigheid is van het jongste geslacht. Dat, zo niet onze moeders, dan
zeker onze grootmoeders, en al helemaal zeker onze overgrootmoeders, wel onderdrukt werden zoals de Arabische
zusters nu. Dat de verschillende plaats van de vrouw in Oost en West tot stand
gekomen is in de laatste honderd jaar.
Is dat zo? Wat was bijvoorbeeld de
plaats van de Westerse vrouw rond het midden van de 19de eeuw?
Arthur Schopenhauer (1788-1860) noemde die plaats een ‘fausse position’. De vrouw stond, naar zijn
smaak, op een veel te hoge plaats.
Tot zijn grote verontwaardiging werd de vrouw behandeld als een volwaardig mens
en als een ‘dame’. ‘De volken van de
oudheid en van het Oosten’, schreef Schopenhauer’ hebben veel beter begrepen
welke plaats de vrouw toekwam dan wij, met onze Oud-Franse galanterie en
vrouwenverering, dat toppunt van christelijk-Germaanse domheid.’
Schopenhauer was een beruchte
vrouwenhater. Dat kwam, naar het schijnt, door de moeilijke relatie met zijn
moeder. Maar wellicht heeft hij op één punt toch gelijk. De gelijkwaardigheid
van man en vrouw in het Westen heeft diepere wortels dan de Franse revolutie en
de suffragettes. Die wortels reiken tot aan de Germanen, het christendom en de
hoofse minnezangers van de 11de eeuw.
Post Scriptum - Misschien heb ik Schopenhauers ‘galanterie’
te snel gelijkgesteld met de middeleeuwse ‘courtoisie’. Een stuk van
Tinneke Beekman in De Standaard van
vandaag brengt het boek van zekere Claude Habib onder mijn aandacht, dat
de Franse galanterie bij het begin van de 17de eeuw plaatst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten