De
Nederlandse schrijver Ramsey Nasr – voormalig stadsdichter van Antwerpen ook –
worstelt met de vraag of het wettelijk mogelijk zou moeten zijn
klimaatontkenners ‘te berechten voor de moedwillig volgehouden leugens die onze
planeet voor tienduizenden jaren zullen verzieken.’ Wildplassen is strafbaar,
redeneert hij, waarom dit niet?
Ik
wil Nasr bij zijn worsteling graag bijstaan met enkele overwegingen. Mocht hij
daar tijd voor vinden, raad ik hem aan het boekje van Stuart Mill ‘On Liberty’ te
lezen, waar hij een aantal argumenten zal vinden voor onverkorte vrijheid van
meningsuiting. Ik weet echter uit ondervinding dat de argumenten van Mill niet
iedereen overtuigen.
Daarom nodig ik
Nasr uit om eens na te denken over hoe hij het begrip ‘klimaatontkenner’
precies wil omschrijven. In een facebookdiscussie komt het er zo niet op aan en
gebruiken we allemaal wel eens een vaag begrip. Er is een hele tak van de
filosofie die zich bezighoudt met ‘fuzzy logic’. Maar in wetteksten luistert
dat nauw. Wat is dus, juridisch gesproken, een klimaatontkenner? Iemand die
ontkent dat de aarder warmer wordt? Iemand die wel erkent dat de aarde warmer
wordt, maar die tegelijk ontkent dat de opwarming vooral door CO2 wordt
beïnvloed? Iemand die die CO2-invloed wel erkent, maar die anderzijds ontkent
dat die invloed zich over ‘tienduizenden jaren’ strekt? En wat doe je met
mensen die onmiddellijke CO2-reductie minder belangrijk vinden dan andere
vormen van geo-engineering? Als die ook bij de klimaatontkenners horen, zal ik
op mijn tellen moeten passen.
In ons
land hebben we een ‘negationismewet’. Wie de uitroeiing van de Joden door de
nazis openbaar ontkent of minimaliseert wordt gestraft met een gevangenisstraf
van 8 dagen tot één jaar en een boete van 26 tot 5 000 euro. Siegfried
Verbeke heeft op die manier al verschillende gevangenisstraffen uitgezeten. Ik
roep Nasr hierbij op tot een kleine oefening in introspectie. Zou hij, na een
debat met een klimaatontkenner, bereid zijn naar het politiekantoor te stappen
om zijn opponent in het debat aan te brengen en hem op die manier een
gevangenisstraf van een jaar te bezorgen?
Ik kan niet uitsluiten dat Nasr dat inderdaad zou doen, zij het met de
spreekwoordelijke pijn in het hart. Misschien gaat hij zijn opponent daarna
opzoeken in de gevangenis om hem alsnog te overtuigen met mooie foto’s van de
Noordpool? Maar ja, die klimaatontkenners zijn ‘moedwillig’ en het gaat om het
algemeen belang, onze kleinkinderen en het welzijn van onze planeet voor ‘tienduizenden
jaren’. Dan moet je hard zijn. Thomas Morus hoopte op een ideale maatschappij
waarbij gerechtelijke straffen niet meer nodig zouden zijn, behalve dan voor
opiniedelicten als ‘het ontkennen van het voortbestaan van de ziel’ en ‘het ontkennen
van de Goddelijke voorzienigheid’. Zulke negationisten waren een gevaar voor de
hele maatschappij, redeneerde sir Thomas. Dan was zware dwangarbeid en publieke
terechtstelling wel verantwoord.
Misschien kan ik Nasr overtuigen met een klassiek dilemma: twee tegenovergestelde
veronderstellingen die dezelfde uitkomst opleveren. De redenering gaat dan als
volgt. Het verschijnsel van klimaatontkenners moeten we niet benaderen met de
Jambers-vraag: wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen? De vraag die we ons
moeten stellen is: met hoeveel zijn ze? Gaat het in een strikte definitie om
een klein groepje koppige eenzaten die net niet het licht van de zon ontkennen
maar wel wat er verder met dat licht in onze atmosfeer gebeurt? Dan kunnen wij
die mensen beter met rust laten want veel kwaad doen ze niet. Gaat het echter in
een ruime definitie om een belangrijk deel van de samenleving, zodanig
belangrijk dat het staatsbeleid er zich op afstemt, al was het maar om
electorale redenen? Dan zou het niet erg praktisch zijn mochten ál die mensen
de bak indraaien*. In de twee gevallen is gevangenisstraf dus geen goede
oplossing.
* Nasr zou hierop kunnen antwoorden dat hij alleen klimaatontkenners in ‘politiek, wetenschap en bedrijfsleven’ wil laten vervolgen, maar dat voorbehoud kan, vrees ik, moeilijk in een wettekst worden opgenomen.
Nou, bij extrapolatie van wat cyclisch in het verleden gebeurde, zullen we in de volgende 10.000 jaar met quasi zekerheid een aantal kleine en / of grote ijstijd beleven met een afkoelingseffect vele malen groter dan de huidige - eventueel CO2 gedreven en eventueel antropogene opwarming. Dus morele Ramsey kent zelfs de meest elementaire feiten niet, toch is hij er als de kippen bij om een concentratiekamp voor "ontkenners" te openen.
BeantwoordenVerwijderenGeweldige analyse, argumentatie zo fijn als Brugse kant.
BeantwoordenVerwijderen