zaterdag 3 juni 2023

Politieke recuperatie


Politieke recuperatie
De politieke recuperatie van een menselijke tragedie vind ik zo verkeerd, dat ik het gevoel heb mij er zelf aan te bezondigen als ik ze aanklaag bij anderen.

Mahdi
Door het op te nemen voor influencer Acid krijgt Mahdi sympathie van mensen die hem voorheen niet mochten. Bij mij is het omgekeerd*.

Van Impe en Verhoeven
Over Mahdi vind ik het commentaar van Van Impe in Het Nieuwsblad beter dan dat van Verhoeven in De Standaard. Van Impe heeft geen enkel begrip voor het populisme van Mahdi en begint daar haar stuk mee – straight for the jugular –, ook al weet ze dat veel van haar lezers daar wellicht anders over denken.
      Verhoeven houdt meer rekening met de vooroordelen van zijn publiek. Eerst veel praatjes over ‘de hoge maatschappelijke status’ van de Reuzegommers die botst met het ‘dwingend verlangen naar meer gelijkheid.’ Daarna een slim gebruik van de vrije indirecte stijl, een flou artistique waarin het niet duidelijk is wanneer Verhoeven de mening van de populisten overneemt dan wel ze bekritiseert. Om dan pas op het einde een veroordeling van Mahdi te formuleren, snel gevolgd door een oproep om de ‘ophef rond het arrest’ niet te temperen, en om de ‘strijd voor meer gelijkheid’ verder te zetten.
     Overigens heeft Verhoeven gelijk als hij schrijft: ‘De logica’s van woke en populisme raken vervlochten.’

Onderscheid
Het is een vervelende gewoonte van populisten om alles met alles in verband te brengen. Ze lijken in die zaken de jaren des onderscheids niet te hebben bereikt. Er is op zich weinig populistisch aan als een politicus strengere straffen wil voor migrantenjongeren die vernielingen aanrichten met oudejaar. Er is op zich ook weinig populistisch aan als hij pleit voor de beperking van het immigratie- of  asielrecht. Maar die vernielingen en dat asielrecht met elkaar in verband brengen is gevaarlijk.
     Dat was rechts populisme. Voor links populisme, zie het voorbeeld van Verhoeven hierboven. Er is op zich weinig populistisch aan als een journalist opkomt voor ‘meer maatschappelijke gelijkheid’. Er is ook weinig populistisch aan als hij kritiek heeft op smerige en sadistische studentendopen. Maar die twee thema’s ‘met elkaar verbinden’ levert een gevaarlijk mengsel op.

Kritiek op rechtspraak
Kritiek op rechtspraak is geen overtreding van de ‘scheiding der machten’.  Maar er is een verschil tussen kritiek vanuit de onderbuik en rationele kritiek. Ze kunnen allebei juist of fout zijn, maar slechts over het tweede kan worden gediscussieerd. Marc Elchardus geeft uitgebreide kritiek op de Europese rechtspraak rond asiel en migratie. Wie daar niet mee akkoord gaat kan één voor één zijn argumenten tegen het licht houden. Maar als Jeremie Vaneeckhout en Meron Knikman suggereren dat de Reuzegom-uitspraak van de rechters beïnvloed is doordat de daders wit waren en het slachtoffer zwart, zijn er geen argumenten om tegen het licht te houden. Ja, Knikman maakt een vergelijking met een vonnis tegen iemand die een parasol naar de politie gooide. Ik heb geen rechten gestudeerd, maar ik geloof wel dat daarbij andere wetten zijn overtreden dan in de Reuzegom-zaak.

Elite
Is het eigenlijk waar dat Reuzegom een eliteclub was? Of elitairder dan een doorsnee studentenverzameling van de KU Leuven? Ik heb hier een prachtige foto liggen van van mijn zoon met zijn vrienden op een afstudeerfeestje, de jongens in een mooi pak en de meisjes in een avondjurk. Ik durf de foto hier niet af te drukken, noch de beroepen van de ouders van het gezelschap te vermelden.

Tom Naegels
 
    
 Ontgoocheld in Tom Naegels. Al enige tijd pleit Naegels er voor om niet te veel begrip op te brengen voor oude ‘witte’ populistische mannen die vanuit hun buikgevoel overal symbolen zien van hun achterstelling. Dat is een begrijpelijk standpunt. Maar nu in de Reuzegomzaak het buikgevoel ook gedeeltelijk van links en van hippe jongeren komt, heeft hij er plots meer begrip voor. De media moeten de buikgevoelverontwaardiging een stem geven, ‘anders doen anderen dat, slechter, agressiever’ Dat is een oud ‘pragmatisch’ beginsel maar het blijft een gevaarlijk hellend vlak. Zijn vroeger standpunt was mij liever: ‘Geen trial by media.’
     Naegels vind dat de grote media de namen van de reuzegommers bekend hadden moeten maken omdat ‘zeker jonge mensen’ gevoeliger zijn voor ‘online reputatie’. Die jonge mensen kunnen niet begrijpen dat de namen van onvervalste klootzakken niet publiek bekend zouden mogen zijn. Tja, jonge mensen. Mijn zoon zag ook weinig graten in de publicatie van de naaktfoto’s van Peter Van De Veire. ‘Zo’n viespeuk,’ zei hij. Naegels wijst er verder op dat sommige kranten in andere zaken wel de namen van beschuldigden publiceren, en hij citeert vier of vijf gevallen van moord. Ik vind dat geen goede vergelijking. Hij citeert ten slotte het geval van Syrië-ganger Jejoen Bontinck, maar als ik mij goed herinner hebben Jejoen en zijn vader zelf ook de publiciteit opgezocht.
     Dat conflicten tussen individuën vandaag vaak een symboolwaarde krijgen in de cultureel-politieke debatten is waar.  Daar heeft Naegels gelijk in. Maar een intellectueel als hij moet zich niet verplicht voelen daaraan mee te doen. Een intellectueel kan een concreet conflict in een bredere context plaatsen, dat is iets anders, en dan nog moet het conflict een authentiek voorbeeld zijn van die bredere context. Naegels schrijft: ‘Net zo staan de Reuzegommers symbool voor ‘de elite’ die ‘gewone mensen (van kleur)’ als Sanda Dia achteloos verplettert.’ Goed, als dat een symbool is, vind ik het een slecht symbool, en Naegels kent de feiten genoeg om dat ook te weten. Rellende jongeren in Brussel uitroepen tot symbool van mislukte integratie zou nog een beter symbool zijn. Op basis van vage gelijkenissen,  metaforiek en een scheut ideologie kan gelijk wat tot symbool van gelijk wat worden uitgeroepen. Ik begrijp stilletjesaan waarom Julien Benda in zijn latere jaren zo van leer trok tegen ‘klerken’ met een voorliefde voor symbolen en metaforen.
     O ja, Naegels vindt de commentaren van Acid – spreek uit Eesid – ‘bikkelhard, normoverschrijdend, zinderend van de dreiging met geweld, maar tegelijkertijd ook geestig, snel, bijna cartoonesk.’ En bovendien, ‘dat zijn hyperbolen, hij meent dat niet per se letterlijk.’ Dat is allemaal waar, maar zou hij dat ook schrijven over walgelijke commentaren van Dries Van Langenhove? Ik ken ‘jonge mensen’ die het gedachtegoed van Van Langenhove verfoeien, maar die sommige van zijn ‘bikkelharde’ commentaren ook ‘geestig en snel’ vinden. 

 

* Zie mijn vorig stukje over Mahdi: hier.

8 opmerkingen:

  1. Iedereen herkent in de voorbijdrijvende wolken wat hij meent erin te moeten zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kritiek op rechters en rechtspraak: wij hebben veel te lang meegedraaid met het idee dat in een democratische rechtsstaat met machtenscheiding er geen kritiek mag geleverd worden op de rechtspraak.
    Het Parlement mag/moet bekritiseerd worden, de uitvoerende mach (regering) ook. Maar de rechterlijke macht niet. Neen, de rechterlijke macht staat niet boven kritiek - daar is geen reden toe, en kritiek doet geen afbreuk aan de scheiding der machten. De vraag is enkel of die kritiek mag komen van de andere machten (wetgevend, uitvoerend), maar los van die discussie, ja. Rechters maken soms nogal eigenaardige inschattingen, zie beroepsprocedures die vaak leiden vaak tot andere beoordelingen. Ook als een rechter volgens de wetgeving een adequaat oordeel velt, moet kritiek kunnen, in dat geval niet op de rechter, maar op die wetgeving.
    Iets gelijkaardigs heeft zich jaren voorgedaan t.o.v. de vrije pers. Kritiek moet, beknotting kan niet.
    Of Mahdi dan iets fout gedaan heeft? Dat is louter een politieke inschatting, dat 'een partij als CD&V' dat doet, dat er twijfel wordt gezaaid rond de instellingen etc. Twijfel rond de instellingen is niets fout aan. Het is niet omdat het Parlement bekritiseerd wordt dat je de parlementaire democratie wil afschaffen. Er is nog veel nood een verdere rijping der geesten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'Kritiek doet geen afbreuk aan de scheiding der machten' ... daar ben ik het helemaal mee eens (en volgens mij mag die zelfs komen van de andere machten, al is een zekere voorzichtigheid daarbij geboden).
      'Twijfel rond de instellingen is niets fout aan' ... Ik zou het niet zo formuleren, maar ik ga akkoord met uw punt. 'Twijfel zaaien rond de instellingen' wordt als dooddoener gebruikt om kritiek te smoren, en dus om niet over de kritiek te moeten discussiëren.

      Verwijderen
    2. Ik ben het ermee eens dat de formulering "Twijfel rond de instellingen..." beter kan. Doch uit de context is duidelijk dat ik niet het bestaan van de democratische instellingen en hoe zij in essentie fungeren in twijfel trek. Dank voor uw intellectuele flexibiliteit.
      Maar zij zijn niet zonder gebreken - zowel op individueel vlak en alsook als insteling - en dat moet wel aangekaard worden. Laat dat debat maar floreren inplaats van het te verstikken.
      De onderliggende regels van de democratie kunnen wel bijgesteld worden - regels moeten de democratie dienen, niet omgekeerd. Trouwens, de democratische regels verschillen van land tot land in de vrije wereld - dat doet geen fundamenteel afbreuk aan hun vrije democratie, met uitzondering van de zogenaamde "illiberale democratie" die rond de grens van democratie naar autocratie zigzagt, vaak erover.

      P.S. Op lange termijn zou het kunnen dat we een betere manier vinden om de democratie te organiseren, maar daar zijn we lang niet aan toe.

      Verwijderen
  3. Natuurlijk wordt "kritiek" ook misbruikt als argument om een (democratisch) systeem af te schaffen. De communisten en de fascisten waren daar bedreven in: de parlementaire democratie moet afgeschaft of ten minste onder curatele worden gesteld van een sterke partij, de enige toegelaten partij. U kent dat van uw extremistische Amada tijd.

    Maar uiteindelijk, als we de parlementaire en vrije democratie willen laten overleven - ik ben daar sterk voorstander van - dan zal die met kritiek als een intrinsiek deel van de democratie moeten leven. En of dat politieke recuperatie is wanneer een partij-voorzitter dat doet, daar moet de kiezer over oordelen.

    Wat ik wel verwacht is dat alle politieke partijen de democratie verdedigen. Dat brengt dan de vraag of een politieke partij als PvdA (de Belgische, politieke marxisten) als een democratische partij kan beschouwd worden? Het antwoord is 'neen', de vraag is of maatregelen nodig zijn. Dat is moeilijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kritiek is inderdaad een intrinsiek deel van de democratie en een partijvoorzitter mag daar zeker aan meedoen. En er mag ook kritiek komen op die kritiek. ;)
    Het is inderdaad een moeilijk probleem of men antidemocratische partijen moet gedogen. Ik zou zeggen: meestal wel. Ik vermoed dat de huidige PVDA minder antidemocratisch is dan die van twintig jaar geleden. Maar ik ken de interne keuken niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er mag ook kritiek komen op kritiek. Daar heeft u gelijk in. En kritiek op kritiek op kritiek... symbolisch:
      ∑kritiek𝒏, waarbij het subscript 𝒏 van 1 tot oneindig gaat.

      Het enige wat niet kan is kritiek verbieden, niet op het parlement, niet op de regering, niet op het gerecht, niet op de pers, niet op politieke partijen, en niet op andere criticasters. 😎
      De huidige publieke discussie heeft er toch wat van weg dat sommigen kritiek op het gerecht willen onderdrukken. Dat de minister van justitie met geen inhoudelijke kritiek komt is prima, maar een partijvoorzitter is daar vrij in.

      Verwijderen
  5. Minister van Justitie vergelijkt Tiktok met de schandpaal in de "duistere" middeleeuwen, waarmee hij bedoelt dat kritiek uiten door jan en alleman op een veroordeelde en op zijn vonnis een achterlijke praktijk is. Ik zou zeggen: de vergelijking mag dan al opgaan, als zijnde beiden kanalen voor kritiek, de ene middeleeuws, de andere hedendaags, wel dan toont dit aan dat het volk, jan en alleman, recht heeft om kritiek te uiten.

    BeantwoordenVerwijderen