donderdag 19 december 2024

Sven Pichal en de gevangenisstraf


      Pichal kreeg voor het bekijken en verspreiden van kindermisbruikvideo’s een gevangenisstraf van 3 jaar met uitstel. Ik heb daar geen mening over, behalve dat de directe daders van dat misbruik, als ze gevonden worden, minstens 20 keer zo zwaar moeten worden gestraft, dus laat ons zeggen 30 jaar zonder uitstel. En had Pichal 3 jaar zonder uitstel gekregen, dan mochten de directe daders van het misbruik van mij 60 jaar opgesloten worden, ook zonder uitstel (of strafvermindering).
 
   Ik ben niet de eerste die opmerkt dat de reacties op gerechtelijke uitspraken soms gepolitiseerd worden. Veel rechtse mensen vinden dat Pichal  als iemand van de zogenaamde culturele elite – niet zwaar genoeg werd gestraft, terwijl veel linkse mensen oordelen dat de Reuzegommers een te mild vonnis kregen. Rechts is voorstander van tough on crime, waar links, dat anders het nut van gevangenisstraffen in twijfel trekt, strengere straffen wil voor verkrachters. In die zaken voel ik mij niet links of rechts.
     Laat ons daarom, voor een keer, de politiek er buiten laten en de zaak in zijn algemeenheid bekijken. Een samenleving kan gevangenisstraffen instellen om vier redenen: als georganiseerde wraak, als heropvoeding, als afschrikking en als directe preventie. De eerste reden – wraak – is van morele, metafysische of psychologische aard. Men vindt het rechtvaardig dat een een boosdoener gestraft wordt, men wil niet wachten op Karma, en men haalt een zekere voldoening uit de omstandigheid dat het lijden van het slachtoffer gevolgd wordt door het lijden van de dader.
     De tweede reden – heropvoeding – is bijna zeker illusoir. Zelfs als sommige gevangenen als betere mensen naar de maatschappij terugkeren, zijn er veel anderen die niets geleerd hebben, of alleen de verkeerde dingen. De derde – afschrikking – lijkt te werken, maar minder dan je zou denken. De laatste reden – directe preventie – is de logica zelf. Hoe langer de dief achter de tralies zit, hoe langer het duurt voor hij weer uit stelen kan gaan.
     De twee laatste redenen – afschrikking en directe preventie – zijn van utilitaire aard. Je gaat ervan uit dat er door het opsluiten van kindermisbruikers er minder kindermisbruik zal zijn. Voorstanders van tough on crime geloven dat het effect van gevangenisstraffen groot is, tegenstanders dat het effect klein is. Maar het is geen kwestie van geloof. Het kan onderzocht worden, liefst door onderzoekers die zich niet door hun wensen maar door cijfers laten leiden.
     Zo’n onbevooroordeelde onderzoeker is Scott Alexander, die de bestaande meta-literatuur heeft samengevat in een meta-meta-overzicht*. Zijn conclusies bevestigen wat het gezond verstand ook al had kunnen vinden. Ja, langere gevangenisstraffen werken, en dan vooral door de directe preventie, minder door de afschrikking. Vooral de afschrikking is onderworpen aan de wet van de dalende meeropbrengst. Harde en lange straffen schrikken de bangste misdadigers af, maar als de straffen altijd maar harder en langer worden, blijven alleen de durvers over. Hoe meer de straffen verzwaren, hoe minder het bijkomend effect. In economische termen zou men zeggen dat het marginaal nut van de gevangenisstraf in onze samenlevingen ondertussen laag is.
      Andere conclusies liggen minder voor de hand. Zo blijkt uit de cijfers dat lange gevangenisstraffen efficiënter zijn om winkeldiefstallen te voorkomen dan om gewelddelicten terug te dringen. En vooral: de cijfers laten toe om het marginaal nut van lange gevangenisstraffen af te wegen tegen de kostprijs, en die kostprijs te vergelijken met die van andere vormen van misdaadbestrijding. Alexander schrijft – alles in een Amerikaanse context – : 

10 procent meer gevangenisstraf zorgt voor een daling van de misdaad met 3 procent. Dat is een van de minst kost-effectieve manieren van misdaadbestrijding … Eén jaar gevangenisstraf voorkomt 7 misdaden maar één extra politie-agent voorkomt … 50 misdaden. Een jaar gevangenisstraf kost 60.000 dollar, een extra politie-agent kost 150.000 dollar. Je kunt dus één misdaad voorkomen door 8.500 dollar uit te geven aan gevangenisstraf of door 3.000 dollar uit te geven aan een extra-politie-agent.

       Dat is een sterk – utilitair – argument om af te zien van al te strenge gevangenisstraffen, al blijven de wraaklustigen dan op hun honger zitten. Dat laatste kunnen we echter relativeren omdat de gemiddelde wraaklust vooral opgezweept,door een bepaald soort misdrijven – het soort waar Pichal en de Reuzegommers zich schuldig aan maakten – terwijl men winkeldiefstal lichter opvat. Zelf voel ik eigenlijk niet zo veel verontwaardiging als ik weer eens de beelden zie van die mannen met geklede petten die vitrines kapotslaan om juwelen te roven. En ook in het algemeen is de samenleving minder wraaklustig geworden. Ik geloof niet dat er een meerderheid zou bestaan die de herinvoering van openbare folteringen als straf zou vragen.
     Er is een ander bezwaar tegen het utilitaire argument. Het kan best zijn dat meer politie-agenten op straat voor een betere preventie zorgen, maar wordt op die manier niet iedereen een klein beetje gestraft, vooral als die politie-agenten iedereen aan frequente controles onderwerpen. Of neem een sprekender voorbeeld. Veronderstel dat iemand als Scott Alexander statistisch kan aantonen dat het gebruik van bewakingscamera’s en het afluisteren van telefoons nog veel efficiënter is voor misdaadbestrijding dan extra politie-agenten, laat staan extra gevangenisstraf. Zouden we dan blij zijn met dat afluisteren? Of dat de politie het recht krijgt om alle computers van alle burgers te hacken en te scannen op beelden van kindermisbruik. Wat dan?
     Ook veel brave burgers, neem ik aan, zullen zich storen aan die camera’s en die afluister- en hack-praktijken, zelfs als ze nooit iets doen wat niet mag worden gefilmd, of die nooit iets zeggen over de telefoon wat niet mag worden gehoord, of die nooit iets bekijken op hun computer wat niet mag worden bekeken. Die brave burgers zullen zich gestraft voelen. Je zou hen moeten vragen wat ze erger vinden: een beetje meer misdaad, wat meer surveillance, of heel wat meer belasting om een duur gevangenissysteem verder uit te bouwen. 

* Voor de analyse van Scott Alexander: zie hier.

9 opmerkingen:

  1. In uw analyse over de grootte van de straf is er een grote gap, nl. de aard van de misdaad. Ook uw interpretatie over de betrokkkenheid bij dit soort misdaden, een factor 20 verschil, is oppervlakkig. De politieke context, links vs rechts, is ondergeschikt, eigenlijk irrelevant.

    1/ Aard van misdaad: uit persberichten lijkt het hier te gaan om de allerzwaarste vorm van kinderverkrachting, tot baby's toe. Het gaat hier niet over een 19-jarige die verkering heeft met een 15-jarige met volledige consent, doch wet-technisch valt dat ook in de categorie verkrachting. Dag en nacht verschil.
    Volgens de persberichten gaat het hier om de wreedste vorm van misbruik. Vanuit dat oogpunt is de straf zeer licht.
    Een volledig andere discussie is hoe die straf moet uitgevoerd worden, gevangenis, levenslang toezicht, chemische castratie, etc... Daar gaat het hier verder niet over.

    2/ Het tweede punt: betrokkenheid. Het kopen, bijhouden, verspreiden van dit soort wreedaardigheden kan beschouwd worden op niveau met het maken van dit materiaal. Er bestaat een wetsprincipe, als je bvb bij een roofoverval enkel op uitkijk staat, maar er wordt iemand vermoord, dan ben je medeschuldig aan die moord. (de straf kan anders uitvallen, maar geen factor 20 verschiil).
    In het geval van Pichal is die hele misdaadketen aan elkaar verbonden en is er weinig onderscheid tussen de verschillende actoren, in ieder geval geen factor 20.

    Verzachtende omstandigheden? Dat lijkt hier niet van toepassing. Het is allemaal bewust, over langer tijd en met een methodiek van verspreiden en geheimhouden uitgevoerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De aard van de misdaad is niet echt weggelaten. (En zeker niet in de analyse van Alexander ivm de effectiviteit van de gevangenisstraffen. (Ik was de link vergeten toe te voegen). Over de aard van het misdrijf heb ik hetzelfde vernomen als u: allerzwaarste vorm van kinderverkrachting. Vandaar dat ik zonder gêne hypothese formuleer van 30 tot 60 jaar gevangenisstraf voor de directe daders. Ik begrijp het principe van de medeschuldigheid en van de misdaadketen. Als u vindt dat de medeschuld van Pichal zwaarder moest worden gestraft, heb ik daar geen probleem mee, ook omdat ik niets gehoord heb over verzachtende omstandigheden. Maar dan schuift de gevangenisstraf voor de directe daders voor mij mee op. Zou een rechter zoveel lichtere straffen opleggen aan de directe daders als wat ik hypothetisch voorststel?

      Verwijderen
    2. Ik begrijp uw intuïtief punt een onderscheid te maken tussen actief 'doen' of enkel 'kijken' (doch soms slaat men de bal mis met intuïtie).

      Dat onderscheid is m.i. hier niet van toepassing. Zie het voorbeeld van die roofoverval met dodelijk slachtoffer. Degene die louter op uitkijk stond wordt niet enkel vervolgd voor 'kijken' en medewerken bij een overval, maar ook medebeschuldigd van de moord. Niet noodzakelijk met dezelfde straf, maar de moordaanklacht blijft.

      In de Pichal case: hem louter als een toeschouwer beschouwen, een kijkende buitenstander, houdt geen steek. Hij maakte deel uit van deze keten van misdadige activiteiten, deels als actieve 'afnemer', als actieve verspreider, en ook als bewuste beschermer van (duidelijk herkenbare) misdadige activiteit. Kort gezegd, hij maakte actief deel uit van deze misbruik-maffia.

      Door de gedeelde verantwoordelijkheid bij het opzetten en in stand houden van dit soort criminele activiteit, zou hij rechtsmatig dezelfde wettelijke klacht moeten ondergaan als alle anderen in die keten, met mogelijks gelijkaardige straffen voor allen in deze misdaadketen. In de praktijk kunnen straffen verschillen, doch niet peanuts voor de ene, en 60 jaar straf voor de andere.

      Verwijderen
    3. Mijn onderscheid is inderdaad intuïtief. Ik begrijp het punt van medeplichtigheid, dat inderdaad op het geval-Pichal van toepassing is. Maar medeplichtigheid heeft een ander karakter al naar gelang het soort misdaad: overval, kinderporno, druggebruik ... Bij druggebruik is het duidelijk dat het niet alleen om intuÏtie gaat, maar dat er ook een juridische traditie bestaat. Maar zelfs als het om intuïtie gaat: is die van u zo verschillend als die van mij. Ik heb mij met met x 20 misschien wat vergaloppeerd. Maar zou een gevangenisstraf van 20 of 30 jaar zo overdreven zijn voor de directe daders? En en welke gevangenisstraf zou u dan billijk vinden voor de misdaad van Pichal?

      Verwijderen
    4. Citaat: "Maar zou een gevangenisstraf van 20 of 30 jaar zo overdreven zijn voor de directe daders? En en welke gevangenisstraf zou u dan billijk vinden voor de misdaad van Pichal? "

      Het eerste punt, n.m.i. is dat Pichal en consoorten in staat van beschuldiging zouden moeten gesteld worden voor medeverantwoordelijk voor verkrachting en mishandeling van kinderen (en alle andere wettelijke overtredingen die hier van toepassing zouden kunnen zijn). Het is een gezamelijke verantwoordelijkheid.

      Als hij voor die aanklacht veroordeeld wordt, dan komt het aan op details. Hij was een secundaire facilitator in het hele gebeuren, doch een primaire actor in de verspreiding van het materiaal (volgens persinformatie). Ook heeft hij geen inspanning gedaan om personen in nood te helpen (zover ik weet bestaat er een meldnummer voor dit soort zaken). Hij heeft de zaak mee helpen afdekken, actief geheim gehouden, zodat het misbruik verder zijn gang kon gaan. Dat vind ik zeer ernstig.

      Dan de strafmaat: voor de primaire daders heb ik zelf geen problemen met straffen boven 20, 30 jaar (u sprak van 60 jaar, inderdaad een levenslang kan hier ter sprake komen afhankelijk van de omvang van de zaak). Voor de secundaire helpers lijkt me dan minimum 10 jaar aan de orde.

      Anders gezegd: Pichal is er zeer licht vanaf gekomen in beschouwing genomen:
      1/ de aard van de misdrijven,
      2/ zijn facilterende rol,
      3/ actieve verspreiding en
      4/ toedekken van de misdrijven hetgeen de continuïteit ervan faciliteerde.

      Verwijderen
    5. Dus eventueel een verhouding van 1 op 6 in plaats van 1 ook 20? Dat is verdedigbaar. Zelf denk ik dat de morele verontwaardiging die de meeste mensen voelen bij de strafmaat niet de medeplichtigheid betreft. Zij kunnen, net als ik, niet verkroppen dat die wrede beelden in de eerste plaats lustgevoelens opwekten, in plaats van weerzin, medelijden met de slachtoffers en een initiatief om - zoals u terecht zegt - mensen in nood te helpen.

      Verwijderen
    6. Bedankt voor de gedachtenuitwisseling. Ja, we zitten eigenlijk wel op dezelfde lijn, zoals u reeds bemerkte.

      Prettige kerst en goed nieuw jaar gewenst!

      Verwijderen
  2. In dit verband zou men kunnen stellen dat het verbruiken van verboden hard drugs zoals cocaïne ook zeer zwaar zou moeten worden bestraft. Iedereen die die drug aanschaft houdt immers de keten mee in stand en is indirect medeverantwoordelijk voor al de misdaden, wreedheden en uitbuiting die samenhangen met de productie en het transport van die substantie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou men kunnen stellen, maar is niet vergelijkbaar met kindermishandeling. Hard drugs vernietigen in de eerste plaats het leven van de druggebruiker, dat is totaal verschillend van de zaak Pichal.

      Doch men kan wel stellen dat druggebruikers mee de drugmaffia ondersteunen. Dat is welgekend en vaak al gezegd, en daar ligt een verantwoordelijkheid. Maar het is geen foltering van andere mensen, laat staan van baby's zoals in de dingen waar Pichal zich mee bezig hield.

      Verwijderen