Een mediagenieke viroloog uit Leuven heeft onlangs op de Nederlandse
televisie een opmerkelijke uitspraak gedaan. ‘Mensen die extreemrechts zijn,
kunnen Van Ranst niet luchten, dus gaan [ze] ook die corona-maatregelen maar
niets vinden. Dat is een vorm van natuurlijke selectie.’ De viroloog sprak over zichzelf in de derde persoon. (hier)
Sommigen zijn boos geworden om die verwijzing naar ‘natuurlijke selectie’. Dat hoeft niet, want Van Ranst heeft zich geloof ik alleen wat ongelukkig uitgedrukt. Je schrikt natuurlijk even als je die woorden hoort. Je denkt een ogenblik lang dat Van Ranst graag die extreemrechtsen aan corona zou zien overlijden. Maar de context wettigt die lezing niet. Het is waarschijnlijker dat onze viroloog zich bij zijn uitspraak vergist heeft van bioloog. Waarschijnlijk dacht hij niet aan Darwin en zijn Soorten, maar aan Pavlov en zijn Reflex – en het is er verkeerd uitgekomen. De hond hoort een bel en begint te kwijlen. Een extreemrechtse jongen hoort Van Ranst iets zeggen, en roept: ‘Onzin!’ Ik zie een stuk van Peter Mijlemans en denk: ‘Dat moet ik eens lezen om te weten hoe de niet in elkaar zit.’ Velen van ons hebben last van zulke vooroordelen (hier). Of het vooroordeel tegen Van Ranst zo bepalend is als hijzelf zelf denkt, is natuurlijk een andere kwestie.
Sommigen zijn boos geworden om die verwijzing naar ‘natuurlijke selectie’. Dat hoeft niet, want Van Ranst heeft zich geloof ik alleen wat ongelukkig uitgedrukt. Je schrikt natuurlijk even als je die woorden hoort. Je denkt een ogenblik lang dat Van Ranst graag die extreemrechtsen aan corona zou zien overlijden. Maar de context wettigt die lezing niet. Het is waarschijnlijker dat onze viroloog zich bij zijn uitspraak vergist heeft van bioloog. Waarschijnlijk dacht hij niet aan Darwin en zijn Soorten, maar aan Pavlov en zijn Reflex – en het is er verkeerd uitgekomen. De hond hoort een bel en begint te kwijlen. Een extreemrechtse jongen hoort Van Ranst iets zeggen, en roept: ‘Onzin!’ Ik zie een stuk van Peter Mijlemans en denk: ‘Dat moet ik eens lezen om te weten hoe de niet in elkaar zit.’ Velen van ons hebben last van zulke vooroordelen (hier). Of het vooroordeel tegen Van Ranst zo bepalend is als hijzelf zelf denkt, is natuurlijk een andere kwestie.
Er is nog een tweede misverstand
mogelijk. Wat bedoelt Van Ranst hier met ‘extreemrechts’? De viroloog heeft
ooit getwitterd dat CD&V en Open-VLD ‘rechts’ zijn en Vlaams Belang en N-VA ‘extreemrechts’.
’t Is een mening als een andere. Maar bedoelt Van Ranst dan dat ongeveer iedereen
die voor die partijen stemt, zich tegen de coronamaatregelen verzet? Of de
voltallige partijbureaus van voornoemde partijen? Welnee. Hij heeft onlangs
Bart De Wever in verband met corona een ‘wijze burgemeester’ genoemd (hier). Wellicht doelt
Van Ranst dus alleen op die paar honderden, of duizenden rechtsen, die, zoals ik, van zich
laten horen op Facebook en Twitter.
En hierin verschil ik van mening met de viroloog. Op
Facebook is het mij van bij het begin van corona opgevallen dat de meningen over
de maatregelen zich niet in het bekende links-rechts schema laten onderbrengen.
Bij mijn rechtse vrienden, die over andere onderwerpen vaak gelijk denken, heb
je grote meningsverschillen: Van Ranst-bashers en Van Ranst-volgers, mondkapjesadepten
en mondkapjestegenstanders, lockdownenthousiasten en lockdownopposanten, aanhangers
van het Zweedse model en aanhangers van het Thaise model, enzovoort. Hun
houding lijkt mij meer ingegeven door hun aanleg voor angst of activisme (‘we moeten iets dóen’) dan wel voor berusting, voor rationaliteit dan wel voor wishful thinking, voor gehoorzaamheid dan wel voor rebellie. Daarnaast zijn er een aantal
omstandigheden – zoals leeftijd, gezondheidstoestand, behuizing en gewaarborgd
of marktafhankelijk inkomen – allemaal omstandigheden dus die een rol kunnen spelen bij het
bepalen een standpunt. Welnu, zowel die karaktertrekken als die omstandigheden tref
je aan bij mensen van links én van rechts, zij het niet noodzakelijk in
dezelfde mate. Het enig verschil dat ik echt systematisch zie opduiken is dat linkse
voorstanders van de corona-maatregelen spreken van ‘solidariteit’, en de
rechtse van ‘burgerzin’.
Verder spreekt Van Ranst over ‘de’
corona-maatregelen en ook daar laat zich iets over zeggen. Er zijn namelijk
verschillende soorten maatregelen: die die vooral kwalijke gevolgen hebben voor
economie en onderwijs, en die die vooral ingrijpen op de persoonlijke
levenssfeer en de vrije tijd. Uiteraard heeft bij die eerste soort maatregelen de
links-rechtsverdeling een zeker belang. Links grijpt gemakkelijk naar het
adagium ‘gezondheid boven economie’, waar extreemlinks dan ‘gezondheid boven de
winst’ van maakt. Rechts ziet die verhouding anders en beweert dat ‘gezondheid’
niet goed mogelijk is ‘zonder economie’ en dat, als je de scholen sluit, kinderen
wel een diploma, maar geen grondige kennis kunnen krijgen.
En die persoonlijke levenssfeer? Ja, dat is … euh … nogal persoonlijk. Mijn eigen leven gaat, ondanks corona, zijn gewone gangetje. Ik woon in een landhuisje aan de rand van een bos, heb weinig vrienden, zing niet, dans niet, vermijd feesten, ga amper op café of restaurant, en mijn vrouw knipt het weinige haar dat ik nog heb. Veel is er dus niet veranderd. Ik heb een paar maanden mijn ouders niet bezocht, de pianolessen zijn opgeschort, en ik ga niet meer dagelijks naar de winkel, maar probeer mijn aankopen te groeperen. Voor mijn vrouw was het ingrijpender omdat ze vroeger wekelijks haar vader opzocht in het verre West-Vlaanderen, en door de quarantaine in ziekenhuis en revalidatiecentrum werd dat nu onmogelijk. En voor Conner Rousseau ten slotte die wel veel vrienden heeft, wel graag danst, zingt en feest, en die nog al zijn haar heeft, zijn de maatregelen nog veel ingrijpender, en moet hij af en toe stoom kunnen aflaten (hier).
En die persoonlijke levenssfeer? Ja, dat is … euh … nogal persoonlijk. Mijn eigen leven gaat, ondanks corona, zijn gewone gangetje. Ik woon in een landhuisje aan de rand van een bos, heb weinig vrienden, zing niet, dans niet, vermijd feesten, ga amper op café of restaurant, en mijn vrouw knipt het weinige haar dat ik nog heb. Veel is er dus niet veranderd. Ik heb een paar maanden mijn ouders niet bezocht, de pianolessen zijn opgeschort, en ik ga niet meer dagelijks naar de winkel, maar probeer mijn aankopen te groeperen. Voor mijn vrouw was het ingrijpender omdat ze vroeger wekelijks haar vader opzocht in het verre West-Vlaanderen, en door de quarantaine in ziekenhuis en revalidatiecentrum werd dat nu onmogelijk. En voor Conner Rousseau ten slotte die wel veel vrienden heeft, wel graag danst, zingt en feest, en die nog al zijn haar heeft, zijn de maatregelen nog veel ingrijpender, en moet hij af en toe stoom kunnen aflaten (hier).
Ik vermoed dat ook op dat persoonlijke terrein het links-rechtsdispuut een
rol kan spelen. Rechts, in mijn opvatting, zijn zij die persoonlijke vrijheid stellen
boven een door de overheid opgelegde gelijkheid, en links zijn zij die niet
terugschrikken voor een flinke overheidsingreep om de gewenste gelijkheid te
bekomen. Je kunt dus verwachten dat rechts ook op ándere terreinen meer
problemen heeft met overheidsreguleringen dan links. Op de televisie zie je
soms van die rechtse Amerikanen die luid verklaren dat ‘no government is gonna
tell me what to wear on my face’, ‘no government is gonna tell me when and
where and how to sing and dance’ en ‘no government is gonna tell me to stay
home’.
Omgekeerd circuleert er een brief op Facebook om het gebruik van
mondkapjes te promoten. ‘In de auto draag je een autogordel? Op de motor draag
jij je helm? In een boot draag jij je zwemvest? In restaurants rook je nog
steeds niet? In de auto telefoneer je nog steeds handsfree? Dat alles is
verplicht! Maar is dat een dictatuur???’ Nu is die brief niet ‘links’ en zijn de
vermelde verplichtingen en verbodsbepalingen allemaal zinvol, en het zou bij mij niet opkomen om ze
te overtreden. Maar de geestdrift ervoor
die spreekt uit het uitroepteken en de drie vraagtekens, is mij vreemd en ik
vind hem zelfs enigszins gevaarlijk.
No government is gonna tell me … vind ik dan een sympathiekere reflex. We kunnen wel lachen met die domme Amerikanen, maar ik wou dat we er in Europa wat meer van hadden. Een
vrije maatschappij is gedoemd te verdwijnen als niet een behoorlijk percentage van de
bevolking, dom of slim, die no-government-reflex heeft. Hij vormt de kern van mijn libertaire wereldbeeld. Maar
sympathiek of niet, de reflex is nu fout. Het uitgangspunt van de libertair is om
niemand te schaden en niemand in gevaar te brengen. Maar als je als mogelijk
besmette je mondkapje niet draagt – en mogelijk besmet zijn we allemaal –, als je feest, zingt en danst, of als je met
ziektesymptomen niet wilt thuisblijven, dan bréng je anderen in gevaar.
Of misschien in gevaar. Misschien blijkt later dat Koen Tanghe gelijk had (hier en hier), en dat de mondkapjes tot niets dienden, en dat ándere maatregelen nodig waren. Misschien blijkt later dat de Zweedse viroloog Tegnell gelijk had (hier) en dat het voor de langere termijn beter was om het virus wat meer vrijheid te geven. Maar ik doe ondertussen braaf wat mijn regering, gouverneur of burgemeester beslist. Ik ben dan wel een libertair, maar ik ben ook een gehoorzame jongen. Gehoorzaam, zonder enthousiasme.
Of misschien in gevaar. Misschien blijkt later dat Koen Tanghe gelijk had (hier en hier), en dat de mondkapjes tot niets dienden, en dat ándere maatregelen nodig waren. Misschien blijkt later dat de Zweedse viroloog Tegnell gelijk had (hier) en dat het voor de langere termijn beter was om het virus wat meer vrijheid te geven. Maar ik doe ondertussen braaf wat mijn regering, gouverneur of burgemeester beslist. Ik ben dan wel een libertair, maar ik ben ook een gehoorzame jongen. Gehoorzaam, zonder enthousiasme.
Doordacht... zoals altijd. Maar steeds mis ik iets in de redenering, al kan ik er niet de vinger op leggen.
BeantwoordenVerwijderenHoe dan ook... ik lees het graag.
Misschien mis je iets omdat ik zaken heel onvolledig behandel. Hier geef ik bijvoorbeeld een hoogst onvolledige definitie van 'links' en 'rechts'. Of ik behandel de kwestie niet dat 'extreem-rechts' waar Van Ranst van spreekt, in veel gevallen voor strengere maatregelen was. Of dat ik zelf geen standpunt ontwikkel over hoe een efficiënt anti-coronabeleid er uit zou moeten zien. Enzovoort.
VerwijderenVoulez-vous vendre votre rein? ou Cherchez-vous une opportunité de vendre votre rein pour de l'argent en raison d'une panne financière et vous ne savez pas quoi faire, alors contactez-nous aujourd'hui et nous vous offrirons une bonne quantité pour votre rein. Je m'appelle (Docteur Elvis Whyte), je suis un phrénologue dans notre hôpital, je suis spécialisé en chirurgie rénale et nous nous occupons également de l'achat et de la transplantation de reins avec un donneur vivant. Contactez Email: doctorelviswhyte@gmail.com ou Whatsapp nous 2347083629144 pour plus d'informations
BeantwoordenVerwijderen