vrijdag 30 juli 2021

Een kapitalist betaalt niet graag belastingen


    Een liberaal en een kapitalist zijn twee verschillende dingen, schreef ik gisteren*. Maar misschien is een kapitalist of een ondernemer wel sneller geneigd om het liberale kapitalisme te omarmen in zijn zuivere vorm, zonder veel belastingen – sneller dan een werknemer of een ambtenaar. Dat is best mogelijk en zelfs waarschijnlijk. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn.
     Eén reden waarom zelfstandige ondernemers en werknemers anders tegen belastingen aankijken, is de ‘herverdeling’ die door ‘progressieve’ belastingen wordt bewerkstelligd**. Zó groot is die ‘herverdeling’ niet, vergeleken met de bureaucratische verspilling, de dead weight loss, en de massale broekzak-vestzak operatie, maar dat de ene meer belastingen betaalt dan de anderen, dat staat vast, en dat die ene daar dan zwaarder aan tilt dan die andere, is niet verwonderlijk. En als nu blijkt dat zelfstandige beroepen en ondernemers vaak een hoger inkomen hebben, is het begrijpelijk dat in die middens de afkeer van belastingen groter zou zijn.
     Nogal wat mensen geloven in een tweede reden waarom kapitalisten en zelfstandige ondernemers een zuiver liberaal kapitalisme meer genegen zijn dan werknemers. Kapitalisten en ondernemers, zo gaat de redenering, profitéren van een liberaal kapitalisme, terwijl werknemers profitéren van staatsingrijpen. Bedrijfswinsten worden van staatswege belast en met die belastingen wordt gratis onderwijs en bijna gratis geneeskunde gefinancierd. Zo lijkt het of de bedrijven met hun winsten betalen voor het onderwijs en de geneeskunde van de werknemers.
     Maar zo eenvoudig is het niet. Belastingen zijn een gegeven waar de bedrijven mee omgaan als met gelijk welke andere kost. Er wordt bekeken hoe men die zo laag mogelijk kan houden, en de rest wordt doorgerekend aan de klant, en de uiteindelijke klant is de consument. Zo bekeken ondervindt slechts één partij echt hinder van belastingen: niet het bedrijf, niet de kapitalist, niet de zelfstandige ondernemer, maar ook niet de werknemer: alleen de consument. En consumenten zijn we allemaal.
     De redenen die ik hierboven aangaf, veronderstellen heel wat rekenwerk van de burger, weze hij werknemer, kapitalist of zelfstandig ondernemer. Hij moet de progressieve belastingschalen bestuderen, zicht hebben op de besteding van belastingen en zijn belangen als producent en als consument tegen elkaar afwegen. Ik weet niet of veel burgers daarmee bezig zijn.
     Een veel eenvoudiger reden waarom belastingen verschillend worden beoordeeld is volgens mij de verschillende manier waarop ze worden geïnd. Een goed verdienende werknemer wordt torenhoog belast maar merkt daar niet zoveel van. Hij ontvangt een nettobedrag en met dat nettobedrag in zijn achterhoofd doet hij inkopen in de supermarkt, kiest hij een vakantiebestemming en gaat hij een lening aan om een woning te bouwen. Zijn brutoloon is daarentegen slechts een cijfer op zijn loonbriefje, en zelfs dat cijfer is een onderschatting van zijn echte loonkost. Al dat mooie geld - ongeveer 50 % van wat hij zou kúnnen verdienen – draagt hij af aan belastingen en bijdragen, zonder dat hij daar veel van merkt. Dat geld blijft een abstractie.
     Voor een zelfstandige ondernemer of kapitalist is dat anders. Alle geld dat binnenkomt is bruto, en daar moet hij dan zelf op gezette tijden een groot deel van doorstorten aan de staat. De ondernemer doet dat met pijn in het hart. Met dat geld dat hij moet doorstorten, had hij kunnen investeren, vernieuwen, zijn zaak uitbreiden, een grotere boot kopen. Ook al krijgt hij voor dat geld heus wel iets terug in de vorm van infrastructuur, subsidie, sociale zekerheid, hij blijft treuren om elke euro die hij moet betalen. Mr. Burns in The Simpsons
, betaalt, dankzij fiscale spitstechnologie slechts een paar centen belasting. ‘Een paar centen,’ zegt hij verontwaardigd, ‘elk jaar! Damn you Calvin Coolidge!’***
     Ik ben wel geen kapitalist als Burns, maar toch, ergens, een beetje: I feel his pain. 


 

Zie hier.

** Ik ga hier op die ‘herverdeling’ niet verder in, maar het is een belangrijk gegeven in de discussie, met name waar het de heel lage lonen betreft, die in het progressieve systeem amper belast worden. Ik ga overigens ook niet in op het probleem van de subsidies áán bedrijven.

*** Terwijl Coolidge – de Amerikaanse president van 1923 tot 1929 –  naar huidige normen, toch héél liberaal was.

9 opmerkingen:

  1. Ik ben de helft van mijn werkend leven zelfstandig geweest en de andere helft leerkracht in het middelbaar onderwijs. Als leerkracht had ik de beschikking over een werklokaal (de klassen, de leraarskamer), een parking, een secretariaat dat ik niet hoefde te betalen en ik kreeg zelfs een armoedje om met de fiets naar school te komen. Bovendien moest ik absoluut niet bekommerd zijn om een publiek, dat kwam vanzelf want er is nu eenmaal leerplicht. Als zelfstandige moest ik zorgen voor mijn eigen werkplaats, mijn eigen parking, ik moest uit mijn pijp komen om klanten te zoeken en een dure boekhouder betalen. Ik had ook geen drie maanden betaald verlof per jaar en ik kon me de luxe niet permitteren om ziek te worden. Het pensione dat je later krijgt is een lachtertje, zij het een groen. Je moet het zuurverdiende geld dan ook weer afgeven. Het is een harde wereld, die van de zelfstandige ondernemers, maar er is wel pluspunt. Je bent je eigen baas en hoeft geen rekening te houden met de lastverkopers die de leerkrachten het leven zuur maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De pensioenen voor zelfstandigen worden gelijkgetrokken met die van werknemers. De bijdragen niet. Verhouding zit ergens in de buurt van 60% dacht ik.

      Ik heb wel wat zelfstandigen in de familie, en ik weet dan ook dat er voor de verstandige zelfstandige voldoende (legale) constructies bestaan om die belastingen minimaal te houden.

      Verwijderen
    2. Ik heb ook een gemengde loopbaan: arbeider, bediende, zelfstandige, leraar. Dat mijn pensioen uiteindelijk nog vrij hoog is, komt door dat lerarenstuk. Leraar zijn vond ik het leukste, vanwege het soort werk. De lastverkopers waren voor mij vooral de pedagogische bemoeiallen die vanuit Brussel hun richtlijnen opstuurden.

      Verwijderen
  2. " Een liberaal en een kapitalist zijn twee verschillende dingen, schreef ik gisteren*. Maar misschien is een kapitalist of een ondernemer wel sneller geneigd om het liberale kapitalisme te omarmen in zijn zuivere vorm, zonder veel belastingen – sneller dan een werknemer of een ambtenaar. Dat is best mogelijk en zelfs waarschijnlijk. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn."

    Ik mag hopen dat er verschillende redenen zijn, en ook nog andere dan hier opgesomd worden.
    Een ideologisch systeem omarmen kan ook uitgaan van redenen die niet met de eigen portemonnee te maken hebben.
    Idealisme, moraliteit, betrokkenheid, traditie, emotie,....
    Ik heb eigenlijk in mijn leven altijd al tegen mijn eigen portemonnee gestemd.... gelukkig maar, denk ik dan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Andere redenen" ... daar ben ik grondig mee eens. Ik denk ook niet aan mijn portemonee bij het stemmen.

      Verwijderen
  3. Liberaal en kapitalist.
    Wij leven in een gereguleerde vrije economie.

    Het woord 'vrij' is het liberale element. Liberaal gaat ook over andere dingen dan de economie. Het beste resultaat is vrijheid te laten samengaan met het niet verhinderen van vrijheid voor anderen, met gemeenschapszin, met democratie (in westelijke zijn) en the rule of law.
    Het kapitalistische element is dat je kapitaal kan vergaren en investeren, en dat je op basis van die kapitaal-inbreng een rendement of verlies kan verkrijgen.

    En het gereguleerde gaat over allerlei bijsturingen en beperkingen.

    De bijgestuurde liberale economie is het meest succesvolle van alle uitgeprobeerde economische modellen, in alle opzichten, niet enkel voor welvaartcreatie, ook voor alle bevolkingsgroepen niettegenstaande economische ongelijkheid, ook voor externaliteiten zoals millieu e.d. Het is een permanente oefening, nooit 'af'.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Akkoord met de definitie van 'liberaal' en 'kapitalistisch'.
      De mate van 'bijsturing' is inderdaad een permanente oefening. Voor zover ik het kan beoordelen is die op dit ogenblik veel te groot.

      Verwijderen
    2. De bijsturing is te groot in de zin dat het te prescriptief en inperkend is geworden, te veel planeconomie en te weinig markteconomie. Bijsturing moet een kader zijn, waarbinnen vrij ondernemen maximaal moet werken. De communisten, per definitie, en groenen zijn de doodgravers, maar ook de Belgische liberalen zijn de pedalen kwijt.
      Een goed voorbeeld van bijsturing: de economische macht van digitale platformen, die als het misloopt kan (zal) vertaald worden naar maatschappelijke en politieke macht. Het kader om dit te beheersen is in Europa de GDPR (general data protection regulation).
      Een verkeerde bemoeizucht en excessieve belasting in België zijn nefast voor innovatie en ontwikkeling, waar men in Vlaanderen nog het hoofd boven water houdt, dit in Wallonië total verkeerd loopt. (sorry voor de beeldspraak, maar die is toepasselijk).

      Verwijderen
    3. GDPR enz. Akkoord. Dit zijn eigenlijk geen economische ingrepen, maar politieke ingrepen. Ook die kunnen overdreven of ongepast zijn, maar in principe kunnen ze heilzaam zijn.

      Verwijderen