dinsdag 2 april 2024

Woke, Vlaams Belang, Lieven De Cauter

 


      Laten we even aannemen dat ‘woke’ een verzamelnaam is voor kwalijke extremistische ideeën en praktijken aangaande gezonde progressieve idealen: rassengelijkheid, dekolonisatie, vrouwenemancipatie, vrijheid om te kiezen hoe je je seksualiteit beleeft. Dan is het een uitstekend idee om iets tegen woke te ondernemen. Als iets kwalijk is, moet het worden bestreden. Dan rijst de vraag: hoe moet woke worden bestreden? In elk geval, denk ik dan, niet door zelf in kwalijke praktijken te vervallen, of in ronde woorden: niet op de manier die Vlaams Belang voorstelt.
 
     Vlaams Belang wil dat er een wetenschappelijke commissie komt die ‘de aanwezigheid van de woke ideologie in het hele Vlaamse onderwijs in kaart brengt’, een tuchtcommissie die kan optreden in gevallen van 
censuur, machtsmisbruik en discriminatie vanuit woke-hoek, en een regeringscommissaris waar studenten hun beklag kunnen doen over de invloed van woke. ‘In een links-dominante omgeving zoals sommige universitaire groepen, zegt Vlaams Belang, is het voor studenten niet altijd vanzelfsprekend om vrij van dogma’s hun mening te uiten.’
      Misschien kan ik Vlaams Belangers laten aanvoelen wat er fout is aan die aanpak met een klein gedachte-experiment. Veronderstel dat Vooruit of Groen zou voorstellen dat er een wetenschappelijke commissie komt die de aanwezigheid van racisme in het onderwijs in kaart brengt, een tuchtcommissie die optreedt in gevallen van raciale discriminatie bij examens, en een regeringscommissaris waar studenten van minderheden hun beklag kunnen doen – wat zouden die Vlaams Belangers daarvan zeggen? Zelf vind ik zulke anti-woke commissies en anti-racisme commissies in ieder geval een slecht idee.
     De problemen bij zo’n aanpak beginnen al bij de omschrijving van het begrip. Wat is racisme? Wat is woke? Ik heb hierboven voor woke een summiere definitie gebruikt, maar een ‘wetenschappelijke commissie’ zou daar niet ver meer komen. Bij de tegenstanders van woke heb je mensen van centrumrechts en centrumlinks, van radicaalrechts en radicaallinks, en die zullen het nooit eens worden over de afbakening van het begrip. Radicaalrechts bijvoorbeeld zal nogal gemakkelijk, vrees ik, de door haar betreurde – en reëel bestaande – ‘links-dominante omgeving van sommige universitaire groepen’ in zijn geheel als een ‘woke’ verschijnsel beschouwen.
     En wat zou een wetenschappelijke anti-woke commissie moeten opnemen in haar rapport? Dat de rector van de universiteit van Antwerpen zijn brieven ondertekent met zijn naam gevolgd door hij/hem? Dat er hogescholen zijn waar de WC-bordjes ‘heren’ en ‘dames’ vervangen zijn door een gestileerde pissijn en een toiletpot? Dat twee docenten die vergeten waren de microfoon uit te zetten toen ze iets onvriendelijks zeiden over de islam, daarvoor een heropvoedingsparcours moesten volgen? En moet dat laatste incident dan twee maal gemeld worden: een keer aan de anti-woke commissie en een keer aan de anti-racisme commissie?
     Politiek links zal de VB-voorstellen afdoen als een poging om censuur en verklikkerij te installeren in het onderwijs. Dat is geen gek argument als je denkt aan het voorstel van VB-jongeren indertijd om ‘linkse taal in het klaslokaal’ te melden via een formulier op hun website.VB antwoordt daarop dat het niet gaat om censuur te installeren, maar om censuur te bestrijden. ‘Studenten,’ schrijft VB, staan in een zwakke positie ten opzichte van mensen met autoriteit, zoals leerkrachten, docenten en professoren.’ Dat is zeker waar. Maar bijlange na niet alle leerkrachten en docenten die dominant links vertegenwoordigen, maken misbruik van de macht die bij hun positie hoort. Mijn zoon heeft les gehad van Marc Van Ranst – veel linkser vind je ze niet in Leuven – en heeft hem nochtans geen enkele keer linkse taal in zijn colleges weten gebruiken.
    En wat is machtsmisbruik? Ik heb als toenmalige linkse student les gehad van Lode Wils die luide donderpreken hield tegen het marxisme. Had ik dan naar een commissie moeten stappen om Wils aan te klagen voor indoctrinatie? Ik vind van niet. Ik had mijn hand kunnen opsteken, en het marxisme in de aula kunnen verdedigen, maar de studenten waren gekomen om Wils te horen, en niet om mij te horen. Op het examen kreeg ik, geloof het of niet, een vraag over het marxisme en ik repliceerde netjes de versie van Wils, uit angst om anders minder goede punten te krijgen. Maar ik weet niet of ik ook echt minder goede punten zou hebben gekregen als ik mijn eigen versie had verwoord. En zou twee punten minder zo’n drama geweest zijn? Bovendien vond ik het wel cool om de ‘versie van de vijand’ grondig te kennen. Misschien had ik een anoniem artikel moeten schrijven voor het studentenblad waarin ik de donderpreken van Wils probeerde te weerleggen. Dat is geloof ik het beste wat anti-woke studenten vandaag kunnen doen als ze het niet eens zijn met wat een professor vertelt.
     Er is nog een probleem met de aanpak die VB voorstelt. De partij schrijft over ‘studenten die het slachtoffer worden van woke denken of daaraan gekoppeld machtsmisbruik, discriminatie en intimidatie.’ Maar dat miskent de typische mechanismen van woke, waarin de intimidatie vaak komt van de studenten zelf, of van collega’s en gelijken, die daarbij de steun krijgen van laffe autoriteiten. We kennen die toestanden van Amerikaanse universiteiten. Het zijn studenten, soms gesteund door een minderheid van professoren, die als rechts bekend staande sprekers van de campus verjagen. Het zijn studenten die aandringen op het ontslag van professoren die politiek incorrecte uitspraken hebben gedaan. Het zijn studenten die uitstel van examens vragen om te kunnen deelnemen aan BLM-betogingen. Het zijn studenten die onlangs de NSV uit de Leuvense studentenkoepel LOKO hebben gezet. En wat doe je dáár tegen?
     Ik heb onlangs de film American Fiction gezien. Een zwarte schrijver-professor Thelonius ‘Monk’ Ellison geeft les over het verhaal van Flannery O’Conner ‘The Artificial Nigger’. Studenten protesteren omdat de professer het het n-woord van de titel ook uitspreekt. De professor houdt voet bij stuk, weigert zich te verontschuldigen, en moet, nadat de studenten bij de rector hun beklag hebben gedaan, tijdelijk verlof nemen. Ik vraag mij bij zo’n scène af, of ikzelf ook de moed zou hebben om tegen de studenten in te gaan. Ik heb het nooit moeilijk gevonden om tegen machtshebbers in te gaan. Ik had desnoods ook Lode Wils van weerwoord gediend. Ik was als leerling niet erg bang van leraren en als leraar niet erg bang van directies. Maar ik voelde mij gemakkelijk geïntimideerd door gelijken – collega’s – of door ondergeschikten – leerlingen. Een conflict met ‘het gezag’ gaat over machtsverhoudingen. Dan ben ik een rebel. Maar een conflict met gelijken of ondergeschikten krijgt snel een morele kleur. Je bent een individualist, je wil niet samenwerken, je bent niet democratisch, of je bent, zoals Thelonius ‘Monk’ Ellison, een racist.
     Bestaat dat eigenlijk écht, professoren die aangeklaagd worden omdat ze in een les over Huckleberry Finn het woord nigger gebruiken, of in een les over Chaucer het woord niggardly – wat gierig betekent? Je ziet het in films, je leest erover in romans van Philip Roth, en vindt er lemma’s over op Wikipedia. Maar het blijft moeilijk te geloven. Toch overkwam het onlangs filosoof Lieven De Cauter die les geeft aan de KULeuven en aan het RITCS. Ik had bijna geschreven: het overkwam niemand minder dan filosoof Lieven De Cauter. Hij had in een klasdiscussie de filmtitel I Am Not Your Negro aangehaald, meer nog, hij had met filosofische redenen het principiële recht verdedigd om bij het spreken over die film het woord negro uit te spreken. Ik citeer uit de getuigenis van Lieven in De Standaard: 

‘De klasdiscussie … liep volledig uit de hand. Daarna merkte ik dat studenten zich achter mijn rug en met medeweten van mijn vakhoofd en opleidingshoofd hadden uitgeschreven. Op een evaluatiegesprek kreeg ik een uitbrander van jewelste, nog nooit in mijn hele carrière was ik zo op het matje geroepen, zo vernederd. Er kon geen sprake zijn van een verzoeningsgesprek met de studenten – ik kreeg zelfs een contactverbod opgelegd. Ik mocht hen niet aanspreken in de wandelgangen …   Het echte trauma moest nog komen. Wellicht voortbouwend op het incident kreeg ik korte tijd erna op Instagram een ware lastercampagne te verwerken vanuit de account van Headquarters of the Movement (HOTM) … Er zou een dossier in de maak zijn aan mijn onderwijsintelling om mij te ontslaan. Dat kwam aan. Ik heb er een advocaat bij gehaald …[Een goed gesprek met een van mijn studenten] gaf mij eindelijk de kracht om dit te schrijven. Wat ongetwijfeld ook meespeelde, is dat ik al die tijd mijzelf heb gecensureerd om Vlaams Belang – of Bart De Wever – niet in de kaart te spelen …’ 

    Nu wil ik heel graag aannemen dat Lieven wat naïef is, en een neiging heeft tot dramatiseren en overdrijven, maar hij is bij mijn weten geen leugenaar. Wat hij hier vertelt is een sterk staaltje woke-intimidatie, terwijl Lieven zelf radicaal-links is, en volgens sommigen zelf met een voet of met een been in het woke-kamp staat. Het zijn niet alleen de revoluties, maar ook de pseudorevoluties die hun kinderen opeten.
     Ik bewonder Lieven voor de standvastigheid waarmee hij tegenover een vijandige klas de elementaire redelijkheid over woordgebruik bleef verdedigen. Misschien zou ik er mij wel met een kwinkslag vanaf hebben gemaakt, als zoiets tenminste zou kunnen, want woke mensen zijn geloof ik niet erg van de humor. Maar de gewetensnood van Lieven en van mij zou verschillend zijn geweest. Lieven weet van zichzelf dat hij een actieve antiracist is. Zijn enige morele probleem is dat hij niet in de kaart wil spelen van Vlaams Belang. Mijn morele probleem zou geweest zijn dat ik niet vereenzelvigd wil worden met Vlaams Belang, en aangezien ik sommige standpunten met Vlaams Belang deel, is dat een delicate kwestie*.
     Voor mij illustreert het geval Lieven De Cauter dat de woke-kwestie niet kan worden opgelost met wetenschappelijke commissies, tuchtcommissies, regeringscommissarissen en meldpunten. Wie zou bijvoorbeeld voor zo’n tuchtcommissie moeten verschijnen? De studenten omdat ze hun docent brutaal tegenspraken? Het vakhoofd die de studenten toeliet zich voor de cursus uit te schrijven? De evaluator omdat hij vond dat Lieven de zaak verkeerd had aangepakt? En wat zou in het rapport van de wetenschappelijke commissie moeten staan? Dat Lieven linkse of woke taal in zijn colleges gebruikte, dan wel dat zijn studenten die taal niet links of woke genoeg vonden?
     De strijd tegen woke zal anders moeten worden gevoerd. Verkeerde ideeën moeten met feiten, logica, spot, en alternatieve ideeën worden bestreden. Intimidatie moet met persoonlijke moed worden beantwoord. De overheid moet activistisch geweld beteugelen, en op sommige vlakken de neutraliteit bewaken. Politieke partijen kunnen een beperkte rol in spelen met publicaties, met berichten op de sociale media, met parlementaire tussenkomsten, of door hun invloed in bestuursraden**. Maar veel verder mag dat niet gaan. Je moet niet elk politiek idee in een beleidsvoorstel gieten. Als het gaat om woke in de aula, hoofddoeken op straat, radicalisme in de moskee, gebrek aan pluralisme in de pers***, politieke vooroordelen bij aanstelling van professoren, of racisme bij woningverhuur 
 in al zulke gevallen verwacht ik van wetgeving en overheidsinitiatieven meer kwaad dan goed. 


* Of om een extremer voorbeeld te geven. Ik zal niet snel toegeven aan de informele druk om ‘blank’ te vervangen door ‘wit’. Maar op een moment dat alleen radicale racisten nog ‘blank’ gebruiken, zal ik toch twee keer nadenken.

**Vlaams Belang heeft daar een aantal voorstellen rond. ’t Is een materie die ik niet goed ken of aanvoel. 

*** De overheid kan in sommige gevallen neutraliteit bewaken; pluralisme bewaken zal meestal onbegonnen werk zijn. 

    

11 opmerkingen:

  1. Ik vraag me af in welke mate de woke-beweging iets te betekenen heeft in de algemene maatschappelijk context. Studenten die een professor Wijsbegeerte een loer draaien omdat hij een lelijk woord gebruikt heeft… het lijkt wel de teletijdmachine van Professor Barabas: terug naar de negentiende eeuw. Ik ben zelfs geneigd om te denken dat woke een zeer handig instrument is bij afrekeningen in het milieu. Enfin, er zijn strijders die op de barricaden staan voor de Nieuwe Zedelijkheid.
    Ik kom nog uit een tijd toen er op de toonbank bij de bakker en op de lessenaar van zuster Veronica een plaasteren negerke stond dat beleefd met zijn kopje knikte als we er een kwartje of een halvefrank van ons zondagsgeld instopten. In onze onschuld dachten we een goede daad te doen, terwijl we in werkelijkheid een racistische, paternalistische en kolonialistische wandaad verrichtten. Het kan verkeren.
    Want het verkeert altijd. De woke-beweging sijpelt inderdaad door in het maatschappelijk leven. Op de lessenaar van Zuster Veronica stond “een beeldje dat een persoon van kleur afbeeldde dat aangeduid wordt met het diminutief van het n-woord. “Yeah! Ik ben ervan overtuigd dat de meeste “wokers” van nu in een later stadium van hun leven tussen waken en slapen terugdenken aan deze fase van hun leven en dan met een beschaamd gevoeld opstaan. Zoals de meeste oud-hippies, oud-Amadezen, oud-punks en vele anderen die ingezien hebben dat ze in hun jeugdig enthousiasme vooral zichzelf belachelijk gemaakt hebben. Er gaan natuurlijk wel een bepaald gedeelte onder hen de woke-beweging gebruiken om carrière te maken en concurrenten uit de weg te ruimen. Nihil novi sub sole.
    Vraag: kan je er iets tegen doen? U heeft honderd procent gelijk als u zegt dat de “juridisch-wetenschappelijke” aanpak voorgesteld door VB niets gaat uithalen. Daarvoor is het verschijnsel veel te flou. Beter zou zijn te kijken naar de lobbyisten die achter die beweging staan. De V-partijen hebben veel geld, want ze krijgen veel stemmen. Ze zouden moeten op zoek gaan naar de grote opiniemakers die de eigenlijke bazen zijn van de mensen die zelf denken dat ze het voor het zeggen hebben: politici, academici, media-figuren en zelfs rechters. De algemene opinie is gestructureerd als een matroesjka-pop.


    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb niet het hele artikel gelezen vanwege de "Laten we even aannemen dat woke....".
    Dat is een zeer selectieve aanname. Een aantal basisideeën van woke zijn zeer terecht. Maar ze worden gebruikt, misbruikt, bewust of onbewust, uit domheid of rancune, etc tot in het absurde. Die uitwassen van woke kan je terecht aanklagen, de terechte ideeën blijven.

    Dat is net zoals die extremisten van AMADA indertijd, die - zoals velen - wel terechte overwegingen hadden, maar dan volledig uit de bol gingen in pseudo-rationeel gespin (ze noemde dat zelfs "wetenschap" - Joost mag weten hoe ze er in vol bewustzijn bij kwamen). Zelfs nu zetten PvdA (Belgische), Groen!, en ook Woke zo'n koers verder uit.

    Maar ook aan de rechtse kant van het spectrum is er veel geblaat, dat kan dan passend beginnen met: "Laten we aannemen dat...". En wij zijn vertrokken.
    Al dat extreem-linkse en -rechtse geblaat deert eigenlijk niet, behalve indien ze onze liberale democratie op de helling zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met 'laten we aannemen dat' geef ik gewoon weer in welke betekenis ik het woord 'woke' hier gebruik. En met de formulen 'laten we aannemen' geef ik aan dat men aan het woord gerust een andere betekenis kan geven, en dan wordt woke een positiever verhaal. Als u schrijft dat een aantal basisideeën van woke terecht zijn maar misbruikt worden zegt u over de feiten precies hetzelfde als ik, maar we gebruiken het woord anders. Ook links gebruikt het woord 'woke' vaak in de betekenis die ik er hier aan geef, bijv. Susan Neiman.

      Verwijderen
  3. Dat "laten we even aannemen dat ... XXX een verzamelnaam is voor kwalijke extremistische ideeën en praktijken", is een kwalijke, gevaarlijke en - als het in alle eerlijkheid wordt gedaan - in academische zin een domme manier van ideeën ontwikkelen (zoek zelf onder fallacies en hun oorzaken).

    Op die manier kan je dan een lang verhaal ontwikkelen van hoe slecht en verwerpelijk, ja hoe kwalijk, bijvb de Joden zijn (gedaan door de nazisten), het kapitalisme (gedaan door de politieke marxisten), homo's, zwarten, zelfs Vlamingen (een redenering nogal eens benut door Belgische francofonen), wokisten, ...
    Niemand herinnert nadien nog dat het allemaal gebaseerd was op EVEN een aanname. De conclusies blijven hangen, niet even, maar permanent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga daar niet mee akkoord.
      1) Je kunt zo'n aanname-definitie inderdaad niet gebruiken als over het Joden, homo's zwarten of Vlamingen gaat - wel bijvoorbeeld als het over kapitalisme, communisme, liberalisme enzovoort gaat. "Laten we even aannemen dat de essentie van het kapitalisme bestaat uit de extreme uitbuiting van arbeiders". Of "laten we even aannemen dat het communisme in de eerste plaats een politieke dictatuur is". Of: "Laten we even aannemen dat liberalisme erin bestaat dat de staat geen enkele beperking mag opleggen aan de ondernemers." Ik zeg niet dat die aannames juist zijn, maar ze kunnen het kader schetsen van een discussie tussen mensen die het met die aanname eens zijn.
      2) Het zou inderdaad oneerlijk of dom zijn om een negatieve definitie van woke te gebruiken en dat dan als argument tegen woke in te zetten. Maar dat is niet wat ik in mijn stuk doe. Ik schets een kader dat er iets moet gedaan worden tegen bepaalde praktijken en meningen (die ik woke noem) - en stel dan de vraag hoe dat moet gebeuren. Niemand moet akkoord gaan met mijn gebruik van het woord 'woke' maar aangezien u zelf verwijst naar 'misbruik, rancune en domheid' bent u het vermoedelijk wel eens dat daar iets tegen moet gebeuren - en dus is mijn vraag 'hoe' ook voor u relevant. Iemand die niet akkoord gaat met mijn opvatting dat die de progressieve idealen door sommigen tot in het absurde worden gedreven, moet mijn aanname natuurlijk niet aanvaarden. Met zo iemand zou ik een andere discussie moeten voeren dan over het 'hoe'.

      Verwijderen
    2. U gaat niet akkoord. Prima.
      U spreekt over hypotheses. Ook prima. Dat kan. Dat is een erkende wetenschappelijke methodiek. Maar de manier waarop u het voorstelt is niet waarden-neutraal, het insinueert met als eindresultaat een boodschap over te brengen.

      Verwijderen
    3. Ik veronderstel dat in uw AMADA tijd het niet nodig was te zeggen: "Laat ons een gedachtenexperiment doen, en even aannemen dat kapitalisten verfoeilijk zijn, dan...".
      Ik veronderstel - even - dat jullie er altijd van uitgingen dat kapitalisten en kapitalisme slecht waren. Eens men dat als geloofselement aanvaard heeft moet dat.niet meer herhaald worden, het is een vaste premise.
      U denkt nu nog steeds volgens hetzelfde patroon, maar bent van kamp veranderd. Met gevaar dat u opnieuw doolt.

      Verwijderen
  4. Ik proef een zeker begrijpelijk leedvermaak wanneer een professor die zichzelf links noemt, door doorgeslagen linkse studenten "gecanceld" wordt. Ik vond zijn getuigenis moedig, omdat hij in zekere zin uit zijn kamp treedt en ingaat tegen een deel van de tijdsgeest, die verkrampt op de letter.

    Helemaal met je eens ben ik dat we de inquisitie niet met inquisitie moeten bestrijden. Ook al dat je pluralisme moeilijk kan kweken, wel er een voedingsbodem voor creëren.

    Ik zou graag eens in discussie gaan met een "woke" persoon - ik mik op een dochter van een vriendin - waarom je niet "neger" mag zeggen als je het wil hebben over het woord (en niet over een persoon) en wel "het n-woord". Ik vermoed dat het laatste impliciet afkeurend is. Maar behalve "het f-woord" is er geen dergelijke manier om foute woorden te verhullen. We zeggen niet "s-woord" als we het over sexslavinnen in de oorlog hebben, niet het "k-woord" als we de kick bij een heroïne-shot bedoelen of "het p-woord" als we het hebben over pedoseksuelen. Het is alsof iedereen op elk moment opnieuw moet bewijzen dat hij/zij met het woord "neger" niet neerkijkt op mensen met een donkere huidskleur, wanneer hij het gebruikt in een beschrijvende vorm, zoals ik net deed. Waarop wijst die continue bewijsplicht? Ofwel moeten de gebruikers van "het n-woord" zichzelf nog overtuigen van hun rechte denkbeeld. Ofwel wil men zich constant onderscheiden van mensen met een fout denkbeeld. Die motieven lijken niet te bestaan bij oorlogsmisdaden, kinderporno of druggebruik.

    D.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal niet zeggen dat ik nooit leedvermaak voel, maar het overkomt mij zelden, en zeker niet in onderhavig geval. Het wezen van een taboe, zoals het n-woord, is dat het zich onttrekt aan een rationele discussie. Maar als mensen van kleur zich door dat woord beledigd voelen, dan ben ik bereid om het niet meer te gebruiken. Als ze zich echter beledigd voelen omdat ik mijzelf 'blank' noem, is dat hun zaak.

      Verwijderen
    2. Ja maar ik vind dat er een groot verschil is tussen "Jij bent een neger zeker hé" waarbij je iemand bestempelt met een term die zij niet leuk vinden, en "De negerhut van Oom Tom" is compleet gedateerd, waarbij je dezelfde term gebruikt omdat iemand anders die in illo tempore heeft gebruikt in wat nu een staande uitdrukking geworden is. Je kan het immers niet hebben over "de woning van oom Tom, die een mens van kleur was", tenzij je het doet om de zaak in het belachelijke te trekken.

      Vermoedelijk zijn we nu op een punt beland waarbij het woord "neger" enkel nog voorkomt in discussies over het woord "neger".

      D.

      Verwijderen
  5. Wanneer zijn we uitgezeverd over woke? Anti-woke is nog onnozeler en trapt daarmee in de val van de activisten die ons westers denken en handelen naar de verdoemenis willen helpen. Een ideologie zonder grond, tenzij afgunst- en slachtoffercultuur. Ik ben ook gewoon te oud om mij nog conform aan woke-voorschriften te houden. Dat narcistisch LGBTQ-alfabet laat mij berekoud. Het moderne leven is al lastig genoeg. Voor mij is een vrouw een vrouw en een man gewoon een man, hoe trans en fluide ze zich ook mogen voelen/noemen. Een zwarte is een neger. Een bruine is een noord-afrikaan of een toerist die net is teruggekeerd van een zonvakantie. Een gele is een chinees en een rode een socialist. Activisten-groupuscules à la Cavaria en MeToo beginnen te vermoeien en zichzelf over hun hoogtepunt getild. De anti-woke voorstellen van VB zijn futiel. Mijn devies : doe gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen