vrijdag 19 november 2021

Voor vaccinatie, tegen vaccinatieverplichting*


1.  Ik ben voor vaccins op ongeveer dezelfde manier als ik voor kernenergie ben. Ik ben tegen vaccinatieverplichting op ongeveer dezelfde manier als ik tegen fietshelmverplichting ben.

2.  Als ik, zonder de precieze cijfers te kennen, moet oordelen over werking en bijwerking van vaccins, zou ik zeggen dat er voor vaccinatie van bejaarden per definitie veel sterkere argumenten zijn dan voor die van kinderen. Alleen al de mogelijke bijwerkingen op lange termijn zijn een kwestie die voor kinderen a priori zwaarder doorweegt.

3.  Ondanks alle stemmen die nu pleiten voor verplichte vaccinatie, vertrouw ik erop dat die verplichting er niet komt vanwege ‘wetten die in de weg staan, en praktische bezwaren’.  Dat is voor mij een troostvolle gedachte. Maar ik heb mij de laatste twee jaar al een paar keer ten onrechte getroost.

4.   Politici die voor een verplichting pleiten, vertrouwen er blijkbaar op dat ze zo tegemoet komen aan de wens van de gevaccineerde meerderheid. Maar er moeten toch ook gematigde gevaccineerden bestaan, zoals er gematigde niet-rokers bestaan. Of ben ik nu alweer te optimistisch?

5.   Sinds ik dit schreef, heeft Ipsos België een enquête uitgevoerd bij 1.441 Belgen van 18 jaar of ouder. Daaruit blijkt dat 67 procent voorstander is van verplichte vaccinatie, terwijl we weten dat 87 procent van de +18-jarigen gevaccineerd is. Ik behoor dus tot de twintig procent die wel gevaccineerd is, maar geen voorstander vaccinatieverplichting. Daar kan ik mee leven. Ik heb al tot kleinere minderheden behoord.

6.   De Ipsos-cijfers stijven mij ook in de overtuiging dat vaccinatieverplichting politiek niet haalbaar is.  Bij de jongere bevolking (onder de 35 jaar) is er slechts een minderheid voorstander van verplichting. Ook niet onbelangrijk in ons bestel: onder de Walen is 28 procent uitgesproken tegen verplichting. Partijen die zich profileren op vaccinatieverplichting riskeren daar wellicht stemmen mee te verliezen, en het blijft voor hen een gok of ze dat stemmenverlies aan de andere kant kunnen goedmaken.

7.   Veel vaccinweigeraars worden gedreven door verkeerde inschattingen. Maar dat geldt ook voor veel vaccinverplichters. Velen van hen denken ongetwijfeld dat een grote meerderheid van gevaccineerden ziek dreigt te worden door de schuld van een kleine minderheid ongevaccineerden. Het is natuurlijk juist omgekeerd. In een simulatie van de universiteit van Delft (zie hier) waarin een meerderheid gevaccineerden en een minderheid ongevaccineerden samenkomen op eenzelfde event, zijn het vooral de ongevaccineerden die ziek worden door de aanwezigheid van besmette gevaccineerden. 

8.  Men verwijt vaccinweigeraars dat ze egoïstisch zijn. Alsof mensen die zich wel laten inenten – zoals ik – geen egoïstische motieven heeft. Mijn gezondheid is een héél egoïstisch motief. Nee, als je vaccinweigeraars iets wil verwijten, dan is het hun eigengereide koppigheid. En in een maatschappij waar helemààl geen plaats is voor een beetje eigengereide koppigheid zou ik niet graag leven.

9.   Naast Peter Mijlemans (zie hier) heeft ook Bultinck van Knack zich voor verplichte vaccinatie uitgesproken. Die twee opiniemakers dienen voor mij wel vaker als omgekeerd kompas. Bultinck schrijft dat we kunnen kiezen tussen een vaccinatieverplichting en een totale lockdown. Ik denk eerder dat de winst van vaccinatieverplichting in Vlaanderen vergelijkbaar zou zijn met die van een half uur vervroegde sluitingstijd in de horeca 

10.  Covid heeft voor heel wat paradoxen gezorgd. Maarten Boudry wees erop dat sombere voorspellingen leiden tot strenge maatregelen en strenge maatregelen zorgen ervoor dat de sombere voorspellingen niet uitkomen. Maar er zijn er andere. Zoals de statistische paradox: hoe meer mensen gevaccineerd zijn, hoe groter hun aandeel wordt in de gehospitaliseerden, waardoor vaccinatie hoe langer hoe minder lijkt te werken. Verder heb ik al gewezen op de verplichtingsparadox: hoe groter de vrijwillige vaccinatie, hoe groter de roep om verplichting, terwijl die verplichting juist minder dringend is geworden. 

11.  Zo kan je ook spreken van de boosterparadox. Het pragmatisch argument tegen verplichting is dat vaccinatie niet erg werkzaam (meer) is tegen besmetting of zelfs tegen hospitalisatie en erger. Maar met boosters wordt die werkzaamheid weer groter, en vervalt dat argument tegen verplichting. Maar, omgekeerd, door die grotere werkzaamheid verbeteren de cijfers en vervalt het argument voor de verplichting.

12.  Petra De Sutter (Groen) wil vaccinatie voor iedereen verplichten zodat de voormalige weigeraars niet meer gediscrimineerd zouden worden omdat ze geen pasje hebben. Paul Magnette (PS) wil vaccinatie voor iedereen verplichen zodat zorgverleners niet zouden kunnen worden afgedankt als zij een vaccin weigeren. Die obsessie voor discriminatie (Groen) en vuurvaste benoemingen (PS) is voor mij zo irrationeel en immoreel dat ik niet zou weten hoe ze te weerleggen. Voor mij is dat alsof je eenbenigen wil helpen, bij Petra, door hen hun tweede been af te zagen, en bij Paul, door alle tweebenigen ook een been af te zagen. Hopelijk staat nu niemand op om te zeggen dat vaccineren niet hetzelfde is als een been afzagen.

* Zie ook mijn vorige stukjes daarover hierhier en hier.

8 opmerkingen:

  1. k heb honderden vaccins tegen griep gegeven. Geen belangrijke bijwerkingen en zeker geen overlijden. Dat kan men niet beweren van de mRNA vaccins. 10 225 ernstige bijwerkingen 247 meldingen van overlijden na vaccinatie en 4 overlijdens waarschijnlijk door het vaccin in belgie (FAGG 18 nov 2021). Ik ben gevaccineerd tegen tetanos, difterie, polio, hepatitis B, gele koorts en laatste 10 jaar tegen griep. Mijn familielleden zijn gevaccineerd door de sociale druk van vriendenkring. Ik wacht reeds maanden op het klassieke vaccin van Novavax waarvan europa miljoenen doses heeft besteld en die hopelijk nog dit jaar worden geleverd. Ik weiger geen vaccinatie maar heb wel het mRNA geweigerd. Misschien is dit een doorbraak in de geneeskunde maar het zou ook een herhaling van Softenon (Thalidomide) kunnen zijn..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Proportionaliteit.
    Dat is een sleutelwoord.
    Compleet nieuwe vaccins, sommige met geheel nieuwe technieken, die kan je niet verplichten om zomaar in te laten spuiten, behalve in een noodsituatie. De situatie is niet zo erg dat we in noodmodus moeten geraken, en in de huidige situatie zijn er alternatieve minder ingrijpende manieren om beetje bij beetje met covid te leren leven.

    Niettegenstaande dat ik zelf wel gevaccineerd ben, moet ik toegeven dat het een leap-of-faith is, die ik niet rationeel kan uitleggen. 't Zal wel goed gaan, maar de realiteit is dat er geen historische ervaring is met deze vaccins, en de ziekte is voor gezonde jongere mensen ook niet zo erg.
    Conclusie is dat er geen argumenten zijn voor een verregaande ingreep zoals een verplicht spuitje. Het is veel minder ingrijpend om de mobiliteit van niet-gevaccineerden te beperken, geen ideaal scenario, maar veel minder ingrijpend dan een spuitje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoals Chris VDA juist aantoont, betekent de vrijheid die sommigen nemen om zich niet te vaccineren, de gewisse dood van anderen die nu niet gehospitaliseerd en/of geopereerd kunnen worden. De non-believers en anti-vaxxers verdedigen enkel hun egoïstisch eigenbelang. Door het feit dat ze momenteel oververtegenwoordigd zijn in de ziekenhuizen en de intensieve zorgen, ontnemen ze de reguliere patiënten de kans om zich te laten opereren.
    Dit is een onweerlegbaar gegeven en een sterk argument pro verplichte vaccinatie, pro de corona-pas, pro het beperken van de bewegingsvrijheid van de niet-gevaccineerden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vlaanderen heeft 93% vaccinatie. Reken zelf uit wat die resterende 7% uitmaakt voor de opnames in IC. Bovendien is een gedeelte van die 7% niet susceptible voor zware covid. Er is niet zoveel winst te halen.
      Er is winst te halen door te concentreren op hoog-risico mensen, en blijf die andere dingen doen (mobiliteit niet gevaccineerden, etc...).

      Misschien is een derde prik wel effectief om het vaccin beter te laten werken. Hier zou winst te halen kunnen zijn, als de gevaccineerden, 93%, effectief niet meer in het ziekenhuis zouden belanden.

      Waarom is er zo vlug en zoveel hysterie in onze moderne samenleving? De aarde vergaat, door ziekte, of door droogte, of door regen, of door PFOS, of door...als kippen zonder kop.
      Een beetje meer rust, reinheid en regelmaat, en laat die paniek achterwege, is de weg vooruit.

      Verwijderen
    2. 1) De oververtegenwoordiging van niet gevaccineerden op IC is een onweerlegbaar gegeven en een geldig argument. Maar ik zou wel graag weten hoe groot die oververtegenwoordiging is. Als die klein is, blijft maar een zwak argument over om de héél kleine minderheid niet-gevaccineerden verplicht te vaccineren.
      2) Naar mijn inschatting had men veel meer mensenlevens kunnen redden en IC-bedden kunnen vrijhouden door 2 maanden vroeger de boostercampagne voor te bereiden. (Goed ja, het ene sluit het andere niet uit).
      3) Met draconische maatregelen ga je altijd IC-bedden uitsparen: verplichte vaccinatie, algemene lockdown. Er moet echter altijd een afweging worden gemaakt.

      Verwijderen
    3. 1) Klopt. Maar er is inderdaad een verschil tussen absolute getallen en percentages. Hoe groot is het probleem van de 7% ongevaccineerden in Vlaanderen, niet in percentages, maar absoluut? (ik veronderstel dat bij die 7% veel laag-risico mensen zijn).
      2) Achteraf bekeken...
      Andere vraag: Hoeveel covid-gevallen heeft de expert die beweerde dat mondkapjes niet werkten op zijn geweten? Ervan uitgaande dat er een hoog positief effect van gebruik van mondkapjes uitgaat, zoals nu algemeen wordt aangenomen.
      3) Draconische maatregelen. Tja, dat is nu dat absolutisme in corona, klimaat, ... Als we ervan uitgaan dat geen enkele 'vermijdbaar' mens mag sterven*, de aarde niet mag veranderen door menselijk toedoen, tja, schaf die mensheid dan maar af. Als je toch de mensheid wil behouden - ik ben daar voor - dan ook in welvaart en geluk, weinig ziekte, weinig lijden, aangenaam, geen dictatuur of vervolging... Tja, dan zal de rauwe aarde veranderen, en kan geen corona- of klimaatdictatuur gevestigd worden.

      *een goed streefdoel, maar je moet dat uitdrukken in gelukkige levensjaren. Een zwaar lijdende kankerpatiënt kan je lang in het leven houden, een snelle dood is vermijdbaar, maar neen...

      Verwijderen
    4. Aangaande 2), de boost. Dat had men redelijkerwijze kunnen weten als een waarschijnlijk scenario, gebaseerd op ervaringen met gelijkaardige virussen en vaccins. Bijvb het griepvaccin werkt ook maar een seizoen (einde herfst-winter), daarna verdwijnt het besmettingsgevaar en moet men herbeginnen voor volgend seizoen. Ook is het griepvaccin niet zo bijzonder effectief, maar beschermt de zwaksten tegen zware ziekte.

      Correctie: vermijdbaar sterven

      Verwijderen
    5. Sorry voor nog een posting, maar zie hierna (bron: HLN):
      "Thomas Gevaert, voorzitter van artsenvakbond ASGB, vroeg vorig jaar al een duidelijk plan. “Ik zie echter ook tijdens deze vierde golf opnieuw veel paniek en weinig visie. Niemand lijkt te weten wat het doel is.” Gevaert bepleit een nieuwe strategie. “Want corona is een blijver. Het wordt tijd dat we daarmee leren leven.”

      Hij oppert ook het idee van de nieuwe expertengroep. Tja, de huidige experten hebben matig werk verricht... Misschien kan het niet beter (?)... maar veel hebben we daar niet aan.

      Verwijderen