woensdag 10 juli 2024

De biecht van Raoul


     Een markant stukje in Het Conclaaf vond ik de ‘biecht’ van PVDA-leider Raoul Hedebouw. Erik Goens interviewde hem in de kapel van dat kasteel waar de partijvoorzitters vóór de verkiezingen waren samengekomen. Ik citeer even:

  •  Uw ouders waren ACV’ers?
  • Ja.
  • Waar is het fout gegaan?
  • Nee, waar is het goed gegaan? Juist ook met de basisprincipes van gelijkheid. De familie is eerder CD&V-gezind, West-Vlaanderen en Limburg. En dan is het op een bepaald moment de vakbond eigenlijk, daar heb je … de strijd voor een andere maatschappij zowat, en zo is dat binnengeraakt
.     Ik vrees dat Eric Goens zich de zaken nu zo voorstelt. Een braaf gezin van christelijke werkmensen. Vader werkt in de staalindustrie, moeder in een scheikundefabriek. Door hun roots komen zij bij de vakbond terecht, uiteraard het ACV, waar ze opkomen voor rechtvaardigheid en meer gelijkheid. De jonge Raoul gaat nog een stap verder en kiest voor het communisme. Voor hem is dat geen breuk met zijn ouders, maar een engagement dat in het verlengde ligt van hun sociaal-christelijke inspiratie.
     De biecht had ook anders kunnen verlopen. 

  • Uw ouders waren ACV’ers?
  • Ja. 
  • Waar is het fout gegaan?
  • Just niks fout gegaan. Hahaha. Mijn papa en mama waren communisten van het eerste uur, hahaha. Mijn papa zat op school met Ludo Martens en samen hebben ze als studenten in Leuven de communistisch-maoïstische beweging opgericht. Dat waren tijden. Hahaha.
  • Wie is Ludo Martens?
  • Allez, ken je de niet? Hahaha. Dat was een überstalinist. Mijn papa was dat ook in die tijd. Hahaha. Vandaag kunnen we dat niet meer begrijpen.
  • En het ACV?
  • Ja, wel, papa werd door Ludo na een ruzie uit de leiding gezet en moest van de partij gaan werken in de fabriek. En verhuizen naar Luik. Maar die deed dat met volle goesting, hé. Zo ging dat toen. Dat kunnen we nu niet meer begrijpen. Hahaha. En dan moest je infiltreren om zo te zeggen in de vakbond. Om het even dewelke, hahaha. Pas op, dat was niet gemakkelijk in die tijd. De vakbondsleiders maakten jacht op communisten. Hahaha.
  • Was jij ook een stalinist?
  • Hahaha. Toen wel. Hahaha.

       Kort na het zien van Raouls biecht op televisie vernam ik dat zijn vader overleden is. Berten Hedebouw is een naam die deel uitmaakte van mijn jeugd. Ik heb hem geloof ik nooit gesproken, maar als zeventienjarigen kenden we de namen van een handvol leidende ‘kaders’. Er bestonden geen prentjes van, zoals van renners, voetballers of baseballspelers. Hadden die bestaan, ik had ze ongetwijfeld verzameld.
     Als jonge maoisten dachten we dat we binnen tien, vijftien, twintig jaar de macht zouden grijpen. Iedereen buiten de partij dacht dat we gek waren. Maar dat het doorzettingsvermogen en het ijzeren idealisme van Berten Hedebouw en een handvol anderen vijftig jaar later zouden uitmonden in een partij die 10 procent van de stemmen haalt en in Antwerpen de tweede grootste is, dat is bijna even ongelooflijk, en wat mij betreft betreurenswaardig. 


11 opmerkingen:

  1. Vader Hedebouw komt aan het woord in de Canvas-documentaire 'Kameraden", uit 2002. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=Duqnhl_V9MM

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Citaat: " een partij die 10 procent van de stemmen haalt en in Antwerpen de tweede grootste is, dat is bijna even ongelooflijk."

    Helemaal ongelooflijk is dat niet. PvdA is enorm populistisch geworden, niettegenstaande ze nog steeds marxistisch zijn, communistisch, maar ze gebruiken dat laatste woord niet meer in hun externe communicatie. Intern houden ze vast aan de doctrine.

    Dit is niet ongelooflijk omdat het kiezerspubliek minder een 'vaste' partij heeft i.v.m. vroeger. Je ziet overal in Europa en Amerika snelle wisselingen van de ene partij naar de andere.
    Zie Nederland, maar ook Trump is daardoor populair geworden in de VS. Ook het concept van illiberalisme slaat aan.
    Verhoudingsgewijs is PvdA niet bijzonder succesvol, kleine verkiezingsopstootjes.
    Het diepere probleem is een te beperkte appreciatie van de vrije democratie. In de vorige eeuw hing de dreiging van de Sovjet Unie nog over ons en dat remde het idee van communisme, behalve bij zwakzinnigen die dachten de enige waarheid te bezitten.
    Het is een probleem in het westen is dat de appreciatie voor de vrije democratie tanend is, ook grote delen van de pers werken daar aan mee. Dit kan uit de hand lopen, vrije democratie is niet automatisch zelfconsoliderend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Akkoord hoor. Je kunt PVDA vergelijken met buitenlandse partijen met vergelijkbare scores. Maar het is wel een heel apart parcours die de partij heeft gevolgd. Het is best indrukwekkend dat een partij die gedurende 25 jaar een volstrekt marginale sekte was, zich heeft kunnen omvormen tot een succesvolle links-populistische partij. Of anders gesteld, dat een succesvolle links-populistische partij in ons land de verderzetting is van een volstrekt marginale sekte.

      Verwijderen
    2. Is 8,5 procent een succes volle populistische partij? Lijkt mij nog altijd marginaal. Marine met 37 % die mag van succes spreken, ook al kreeg ze maar 22% van de zetels in het franse kutsysteem van zetelverdeling.

      Verwijderen
    3. Ik ben het me u eens, 8,5% is geen teken van succesvol. Ik zelf schreef in mijn original post "niet bijzonder succesvol,...". In Wallonië ging PTB/PvdA zelfs achteruit.

      Het enige wat je wel kan zeggen, en wat Philippe Clerick als succesvol beschouwt, is dat de sekte Amada een volwaardige politieke partij is geworden. Veel leden zijn echter nog steeds sektarisch, in hun lokalen hangen nog steeds de oude communistische posters.
      Het is de enige partij die ik ken hier te lande die expliciet de vrije democratie wil afschaffen.

      Verwijderen
    4. PVDA ... is dat niet voor de Kamer 9,86 procent? Over het Franse 'kutsysteem' zeg ik iets in mijn volgende stukje.

      Verwijderen
  3. Uiteraard is het onmogelijk om in een korte reactie dit onderwerp uit te diepen. Maar een ding moet me toch van het hart. In een geseculariseerde wereld zoeken heel wat mensen naar een nieuwe godheid en voor sommigen is dat dan de Almachtige Staat die alle mensen gelijk maakt, opvoedt, een zinvol leven schenkt en zelfs gelukkig maakt. Ik ben zo vrij om daar heel erg aan te twijfelen. Ik ben zeker geen “libertarian” in de Amerikaanse betekenis die alle vormen van staatsinmenging op het privéleven uitsluit, maar het ideaal van een soort Big Brother die alles aanstuurt jaagt me ook angst aan. In medio virtus. De staat heeft zijn functie in de maatschappij, maar ik vind dat er tegenwoordig veel te veel staat en regelgeving is, we stikken erin.
    Tenslotte voor wat betreft het “voorlichten” van de massa. Dat is een taak die de media, en DS niet in het minst, likkebaardend op zich genomen hebben. Iemand zou eens moeten turven hoeveel gezondheids- en welzijnsadviezen er wekelijks in de kranten en de boekskes verschijnen. Van aambeien tot zeeziekte over verliefd-op-mijn-schoonbroer en smartphoneverslaving, het komt allemaal aan bod. Goedkope kopij, de krant moet nu eenmaal elke dag gevuld geraken.
    Groeten, Marcus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Big Brother ... Als Michael Oakeshot - ook geen Libertariër - het politieke denken overschouwt van de laatste 25 eeuwen is hij vooral onder de indruk van de almacht van de moderne staat, vergeleken met vroegere periodes.
      Het voorlichten van de massa ... Blijkbaar bestaat daar een markt voor. Misschien is ook hier het wegvallen van de religie een gedeeltelijke verklaring.

      Verwijderen
    2. Het voorlichten van de massa via de pers biedt enorm veel kansen aan de lobbyisten. Heel dikwijls vraag ik me af, na het lezen van een of ander artikel: "Voor wie rijdt die eigenlijk?" Het is zo iets als het influencer fenomeen, maar dan veel meer verdoken. Ik denk dat daar veel - zwart - geld in omgaat. Groeten, Marcus.

      Verwijderen
  4. Gelijkheidsapostelen hebben meestal niet veel kaas gegeten van fysica. Anders zouden ze weten dat dynamische processen enkel op gang kunnen komen als er potentiaalverschillen aanwezig zijn zoals hoogte- of spanningsgradiënten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Mijn papa zat op school met Ludo Martens " Louter toeval. Ludo
    Martens werd na het vierde jaar s.o. weggestuurd van ons college (Torhout) omdat hij revolteerde tegen een pedofiele subregent en hierover sprak met medeleerlingen. Hij belandde in het college in Tielt bij de vader van R. En in 1967 werd Martens weggestuurd van de KULeuven omwille van een artikel over pedofiele priesters in Ons Leven, februari 1967- uitgerekend door vice-rector Guido Maertens, oud-leraar college Torhout.


    BeantwoordenVerwijderen