donderdag 16 maart 2023

Reuzegom en andere kortjes


Reuzegom
Advocaat Sven Mary spreekt over Reuzegom als een ‘elitair clubje met een rechts, racistisch kantje’. Rechts? Is het omdat ik mijzelf eerder aan die kant situeer, dat ik die associatie van het Reuzegom-sadisme met een politieke stroming onfatsoenlijk vind? Ik geloof het niet. Elke vorm van politiek misbruik die men van zo’n verschrikkelijke gebeurtenis maakt, stuit mij tegen de borst. Ik heb in de vijf jaar dat ik op Doorbraak publiceer slechts één keer de hoofdredactie lastiggevallen met een klacht. Dat was toen een artikel over de zaak-Sanda Dia in mijn ogen teveel naar politieke commentaar neigde. Ik vond dat in die dramatische omstandigheden ongepast. Het is best mogelijk dat de Reuzegommers uit een milieu komen van CD&V’ers, Open-Vld’ers, N-VA’ers en VB’ers, maar dat heeft met het – weliswaar ongewild – doodfolteren van een ‘schacht’ weinig te maken. 

Reuzegom (2)
Overgangsrituelen zoals studentendopen hebben mij nooit aangesproken. Toen ik ‘jaarverantwoordelijke’ was in de Romaanse, heb ik een doop georganiseerd die zo braaf was dat we de professoren er op konden uitnodigen. Ik zou geweldig opgezien hebben tegen een Reuzegomformule waarbij je eerst extreme pijn en vernederingen moet ondergaan om die dan het jaar daarna zelf toe te brengen aan anderen. Het ene lijkt mij al even erg als het andere. En dat alles met als doel een ‘broederband’ tot stand te brengen die mij ook al niet veel zegt.
Maar als ik mij nu eens wél aangetrokken had gevoeld tot zo’n broederbandbedoening, hoe zou ik mij dan gedragen hebben bij het sadistische ritueel dat eraan voorafgaat? Als haantje-de-voorste? Dat zou mij verwonderen. Als medeplichtige die de andere richting uitkijkt? Dat kan ik niet uitsluiten.

Populisme
Politici moeten doen wat juist is, en niet wat ‘het volk’ zegt. Maar ze moeten altijd goed nadenken of ‘het volk’ niet ergens toevallig gelijk heeft. En dat is iets helemaal anders dan het hautaine ‘luisteren naar het signaal van de kiezer.

Pilot
Als men een televisieserie maakt, begint men meestal met een pilot, een eerste aflevering om uit te testen hoe alles loopt. Als je achteraf zo’n eerste aflevering bekijkt, sta je er versteld van hoeveel materiaal daar al aanwezig is dat later zal worden uitgewerkt. De eerste aflevering van Allo, Allo bevat geloof ik al alle grappen die in de 84 volgende afleveringen zullen worden herhaald. Soms bevat zo’n aflevering ook materiaal waar later niets mee gebeurt. In de pilot van The Marvelous Mrs. Maisel vernemen we dat Midge aan de universiteit Russische literatuur heeft gestudeerd. Daar horen we nooit meer iets over. En gelukkig maar. Ik moet er niet aan denken dat Midge Tolstoj of Dostojevski zou citeren terwijl ze op straat omkijkt naar het leuke hoedje van een voorbijgangster.

Kijkvoer
Sinds Netflix weten we pas echt wat het betekent om naar series te kijken. Er zijn vandaag méér series, er zijn veel goede bij, en je kunt de afleveringen na elkaar bekijken, zonder telkens een week te moeten wachten. Nu pas merken we ook hoeveel gemakkelijker het is om naar een serie te kijken dan naar een film. Bij een serie moet je weliswaar eerst de pilot door, maar dan ken je de personages, de drijfveren, de settings, het genre, de toon, de sfeer en de algemene richting van het verhaal. Je kunt je laten drijven op de stroom. Bij een film daarentegen moet je telkens vanaf nul beginnen. Je moet heel wat investeren om in het verhaal te komen.
Maar series zijn gemakkelijk kijkvoer.

Leesvoer
Laatst las ik een vergelijkbare opmerking over dikke romans en korte verhalen. Dikke romans zijn als series. Je moet wat investeren in de eerste 20-30 bladzijden, en als je de personages mooi genoteerd hebt op een los blaadje, kun je je verder laten meeslepen door het verhaal en er helemaal ‘in opgaan’. Met korte verhalen is dat anders. Dat is meer zoals bij films. Je moet bij elk verhaal weer helemaal opnieuw beginnen.
Maar dikke 19de
-eeuwse romans, en hun opvolgers, de hedendaagse bestsellers, dat is gemakkelijk leesvoer. Ze zijn ook zo ontstaan, legde ik elk jaar aan mijn leerlingen uit: als periodiek verschijnende feuilletons, met lekkere clifhangers aan het einde van elke aflevering.

The masked singer
Verdraagzaam zijn is gemakkelijk als het niets kost. De televisie mag van mij de grootste onzin uitzenden, ik kan er mij niet in opwinden want ik moet er niet naar kijken. Andere mensen beleven er wel plezier aan, en dat is voor mij genoeg. Ik heb op die regel maar één uitzondering: The Masked Singer. Ik heb mij het concept laten uitleggen. Ik heb foto’s gezien. Echte foto’s, niet gefotoshopt. Als ik eraan denk, gaat mijn bloed koken. Ik moet niet kijken, dat is waar, maar de gedachte dat het programma bestáát, is voor mij onaanvaardbaar. In elke fatsoenlijke dictatuur zou het verboden zijn. Wat waren de laatste woorden van Mr. Kurtz ook weer?

4 opmerkingen:

  1. Relaties maken deel uit van de mentale en psychische rijkdom van een mens..
    De ingebakken behoefte om te behoren tot soortgenoten is daar niet vreemd aan;
    Om een status te verwerven is het individu bereidt om offers te brengen.
    Zonder te beseffen wat de geestelijke en lichamelijke impact kunnen zijn gaan sommigen in groepsverband ver buiten hun limieten.
    Drank is daarbij een drug die de pijn verzacht, en het realistisch besef verdoezelt.

    Ik vraag mij af in hoeverre het bij normale ,en gezonde, intellectuele mensen
    het doel kan zijn om een doopritueel te herleiden tot fysisch afzien van een dermate hoog niveau dat mensen er aan sterven?

    Mijn visie is dat alle organiserende Reuzegommers zichzelf ofwel sadist mogen noemen , ofwel dwaas.









    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb deelgenomen aan verscheidene overgangsrituelen, bij de scouts en aan de universiteit, zowel lijdend als lijding gevend. Ik stond er twee keer bij en keek naar een behandeling die ik mensonterend vond, maar de ene keer had ik niet door wat er aan de hand was, de andere keer zat ik gevangen in die bizarre gevangenis die daar kunstmatig, met een mengeling van traditie en groepsvorming, wordt gecreëerd. In mijn tienerjaren heb ik zelf met veel enthousiasme een ontgroening mee van viezigheid voorzien, gelukkig maakte de leiding snel een einde aan dat waas van macht en plezier.

    Het mooiste overgangsritueel dat ik heb gekend, is de totemraad bij de scouts. Aan de ene kant word je wel een heel klein beetje vernederd, op het moment dat je de totem krijgt. Niks fysieks of pesterig, wel even laten voelen dat de groep sterk is en je niet moet denken dat je daar boven staat. Anderzijds gaan er uren van diepmenselijke aandacht aan vooraf en word je kort na het moment van de waarheid met veel warmte opgenomen (en mag je als laatst toegetreden lid de rest van drank en spijs voorzien).

    Misschien is zelfs dat een brug te ver voor velen, ik vond de hele beleving een mooi geval van samenhorigheid, respect en nederigheid, vriendschap en liefde. Ik heb na zes jaar leiding afscheid genomen van de jeugdbeweging, omdat het tijd was, en heb nog altijd een krop in de keel als ik daaraan denk.

    Dieter (kan niet naamtekenen in deze browser)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vernedering en fysieke pijn kan inderdaad twee min of meer eerbare doelen hebben: de macht van de groep boven het individu bevestigen en het weerstandsvermogen van het nieuwe lid testen. Die doelen kunnen al dan niet samengaan met sadisme. Bij extreme 'proeven' zoals bij Reuzegom moet het derde motief wel meegespeeld hebben.

      Verwijderen
  3. Moeten nu alle (studenten)dopen op de schop? Omdat er enkele ongelukkige voorvallen zijn gebeurd. S.Dia hoefde zeker niet te sterven, wat daar is gebeurd is er ver over, en staat ver van de studentikositeit. Maar hij zocht toch gewillig aansluiting bij dat groepje ranzige parvenu's om zijn latere carrière en netwerk te kunnen uitbouwen. Het proces is gepolitiseerd waardoor er geen plaats meer is voor ongemakkelijke nuances.

    BeantwoordenVerwijderen