maandag 19 augustus 2024

Alain Delon


      Alain Delon, het perfecte mannelijke tegenbeeld van de femme fatale, kende ik al als kind, van de kostuumfilm Il Gattopardo (1963) – er werd hem vanuit het raam een rolletje goudstukken toegeworpen – en van de actiefilm La tulipe noire (1964).  Ik hérkende hem al in Paris brule-t-il? (1966), waarin hij een bijrol speelt, die van een verzetsleider – Chaban-Delmas weet ik nu, omdat ik het heb opgezocht*.
      Zijn beeld werd in mijn geheugen voorgoed vastgelegd door Le Samouraï (1967), een film waarvan mijn moeder had gezegd dat hij ‘nogal speciaal’ was. ‘Er wordt niet in gesproken,’ zei ze,  ‘en er gebeurt ook niets.’ Dat was inderdaad zo, ongeveer. Delon had een regenjas aan, keek ernstig, liep door de straten, nam de roltrap naar een metrohalte, en stal een Citroën DS, zoals mijn vader er een had. Hij had daarvoor een enorme sleutelbos met wel 50 contactsleuteltjes. Zouden er voor een Citroën DS maar 50 verschillende contactsleuteltjes bestaan hebben?
    Als acteur heeft Delon heel verschillende rollen gespeeld, van Zorro tot baron de Charlus. Grote indruk maakte hij op mij in de film Le professeur (1972)  waarin hij de rol van een leraar speelt die een relatie begint met een leerlinge. In het klaslokaal is hij geen uitslover. Hij is het soort leraar dat de leerlingen een opdracht geeft, een sigaret opsteekt, en dan de krant leest. Als de leerlingen vragen of ze ook mogen roken, zegt hij alleen: ‘Bien sûr’. De directeur – of de directrice, dat weet ik niet meer – wordt van dat laatste op de hoogte gebracht. Ze gaat naar de klas van Delon en vertelt hem dat leerlingen in de klas niet mogen roken. Delon antwoordt iets van ‘Ah, compris.’ Als de directeur of de directrice weer weg is, vragen de leerlingen opnieuw of ze mogen roken. ‘Bien sûr,’ zegt Delon.
     In de meeste krantenstukken die ik las, werd verwezen naar die keer dat Delon zijn persoonlijke sympathie had uitgedrukt voor de extreemrechtse Jean-Marie Le Pen. Alleen bij Marc Vanfraechem las ik wat ik nog niet wist: dat Delon ook verklaard had niet voor Le Pen te stemmen, vanwege politiek meningsverschillen, en dat hij bij de burgermeesterverkiezingen in Parijs de PS-kandidate Anne Hidalgo, met wie hij óók bevriend was, had gesteund.

* Mijn moeder zei van die film dat Kirk Douglas, die de rol van Patton speelde, er precies uitzag zoals zij zich de onstuimige generaal voorstelde. Ik van mijn kant kan mij de generaal alleen voorstellen als George C. Scott.


6 opmerkingen:

  1. Citaat: "De Pro-Palestijnen beweren dat het Israëlisch leger doelbewust scholen en ziekenhuizen bombardeert om zoveel mogelijk burgerslachtoffers maakt, en de pro-Israëli’s beweren dat Hamas-strijders zich doelbewust in scholen en ziekenhuizen installeren ..."

    Beide standpunten kunnen waar zijn en zijn hoogst-waarschijnlijk waar. De huidige israëlische regering is waarschijnlijk 'blij' dat ze Gaza en de nog overblijvende Palestijnen - in wat iets meer dan 50 jaar geleden nog Palestina was, nu Israel en Palestijnse restgebieden - een finale ontheemdingssteek kunnen geven. Een grotere regionale oorlog is daarbij een ingekalkuleerd risico. De huidige Israëlische regering is bereid daarbij ook eventueel de Israëlische gegijzelden op offeren aan het grotere belang. Het beperkt aantal gegijzelden, dat nog moeilijk kan gered worden, is vanuit hun perspectief een kleine prijs om het hele vroegere Palestina onder controle te krijgen.
    Hamas rekent ook op een grotere regionale oorlog om het tij te kunnen keren, en offert de Gaza Palestijnen daar ook voor op.

    Wie wint hier? De sterkste. De anderen worden uitgemoord of verdreven of gereduceerd tot 2de rangs burger.

    Als je het op afstand bekijkt, daar is niets fair aan, het is wel de manier waarop de mensheid zich al duizenden jaren heeft ontwikkeld en verspreid. Onze hedendaagse Westerse na-oorlogse (WWO2) opvatting van 'nooit meer oorlog' werkt waarschijnlijk wel in de Europese Unie (EU), de Verenigde Staten (VS), en tussen de meeste Westerse en aanverwante landen (zoals Japan), maar niet daarbuiten. Rusland valt ook daarbuiten.




    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. voorgaande van Dirk (vroeger kwam mijn naam er automatisch op, nu moet je telkens weer kiezen).

      Verwijderen
  2. Bedankt Philippe! en datzelfde probleem met links en rechts heb ik ook... ongeneeslijk. "Alleen bij Marc Vanfraechem las ik wat ik nog niet wist: dat Delon ook verklaard had niet voor Le Pen te stemmen, vanwege politiek meningsverschillen, en dat hij bij de burgermeesterverkiezingen in Parijs de PS-kandidate Anne Hidalgo, met wie hij óók bevriend was, had gesteund." Dit is de link naar dat (oude) stukje: https://victacausa.blogspot.com/2019/04/een-gedurfde-lofzang-op-alain-delon.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eerst was Delon nog in een droeve stemming, omdat hij dacht aan de zelfmoord van Dalida, en daarna aan Romy Schneider. Toen Sonia Mabrouk de studio kwam binnengewandeld verdwenen die droeve gedachten op slag:
    Sonia, vous êtes magnifique.
    –Oh, merci
    Je vous le dis.
    –Merci, je vous retourne le compliment.
    Pour moi, vous êtes la femme du vingt et unième siècle.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier is het hele interview nog eens te zien: https://www.cnews.fr/emission/2024-08-18/180-minutes-info-ete-emission-du-18082024-1543409 Voor de tussenkomst van Sonia Mabrouk: vanaf 40'20".

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik herinner me (en heb het nu ook opgezocht) dat het Yul Brynner is.

    BeantwoordenVerwijderen