woensdag 11 september 2024

Klimaatverandering als klassenstrijd, e.a.


Het is de titel van een recent vertaald boek:
Klimaatverandering als klassenoorlog. Je zou het de PVDA-versie kunnen noemen van de groen-linkse slogan ‘klimaatrechtvaardigheid’. Ik citeer even Natalie Eggermont, de West-Vlaamse volksvertegenwoordiger van die partij en oud-leerlinge van mijn school:

 ‘Zo’n twintig jaar geleden begonnen mensen massaal hun persoonlijke voetafdruk te berekenen. Het is weinig geweten maar achter dat idee zaten een reclamebureau en oliereus BP. Het was elke cent waard: oliebedrijven verdwenen in de coulissen, het klimaatprobleem werd gereframed als individuele verantwoordelijkheid. Als je alle verantwoordelijkheid toekent aan wie brandstof verbruikt, leid je de aandacht af van wie die brandstof heeft verkocht en de winst heeft gebruikt om de productie van fossiele brandstoffen verder uit te breiden.’

    Het is kenmerkend voor extremisten dat ze de vraag naar oplossingen vervangen door de vraag naar wie schuld heeft aan een bepaalde toestand; in dit geval: is het degene die brandstof consumeert of degene die de brandstof produceert? Bij zo’n onzin denk ik nogal gauw aan iets van Karel van het Reve. Dit bijvoorbeeld: ‘Het lijkt op een middeleeuwse twist over de vraag of een steekwond nu te wijten is aan de scherpte van het mes of aan de doorsteekbaarheid van het menselijk lichaam.’
     Het citaat bevat anderzijds, naast een parfum van complotdenken*, wel degelijk een hint naar mogelijke oplossingen, en dat door het strategische gebruik van het woord ‘winst’. Als men door klassenstrijd beslag zou kunnen leggen op die winst, kan de staat die gebruiken om fossiele brandstoffen te vervangen door milieuvriendelijke oplossingen. Alle arbeiders zouden zich dan een goede en goedkope elektrische auto kunnen aanschaffen en ze moesten zich van LEZ-boetes en hun persoonlijke voetafdruk niets meer aantrekken.
     Ik vrees echter dat de extreemlinksen zichzelf iets wijsmaken. Die winsten zijn kleiner** en vooral veel precairder dan ze eruit zien. Je kunt die winst niet naar goeddunken in een of ander mooi sociaal of groen project investeren en dan verwachten dat ze er volgend jaar weer zijn.

Bladerend in De Standaard (11/9)

Kinderrechtencommissaris
     Uit een een interview met Kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens (DS 11/9). 

‘Soms krijgen jongeren niet eens de kans om thuis te vertellen wat er is gebeurd, of welke punten ze hebben behaald, omdat de leerkrachten hun ouders al op de hoogte hebben gebracht via Smartschool … Geen enkele volwassene zou het verdragen op die manier te worden gemonitord.’ 

En verder: 

‘We moeten meer naar kinderen en jongeren luisteren en meer rekening houden met hun voorstellen. Jongeren durven ter discussie stellen wat wij evident vinden … In 2021 hebben we een kinderrechtendag gehouden in het Parlement … Iemand kwam op het idee om een klimaatconferentie op hoog niveau te houden, alleen voor kinderen en jongeren. Waar wachten we op?’

     Ik kan mij een rationeel gesprek inbeelden tussen Natalie Eggermont van hierboven en mijzelf. Ik weet ongeveer wat ik zou zeggen. Ik weet ongeveer wat er in het hoofd van Natalie omgaat. Maar ik zou bij God niet weten wat ik tegen Caroline zou zeggen. Ik heb geen idee van wat in haar hoofd omgaat. Ik werd al lichtjes misselijk bij een Nieuws-item onlangs waarin kinderen werden geprezen omdat ze hun ouders op de vingers tikten bij kleine snelheidsovertredingen.

James Earl Jones (1931-2024)
     De gisteren overleden acteur James Earl Jones was de indrukwekkende stem achter Darth Vader in Star Wars. Mij was hij onder andere opgevallen in de Coppola-film Gardens of Stone (1987). Hij was, net als James Caan, een sergeant bij de Marines, en iemand met stevig rechtse opvattingen. ‘Is that what brought you boys together? Right-wing politics?’ vraagt Angelica Huston, James Caans vriendin. Ik herinner mij de scène omdat het zo zelden voorkomt in een Hollywoodfilm dat personages én rechts én sympathiek zijn.

Emily in Paris
 
     Hoe meer slechte kritieken ik lees over Emily in Paris, hoe meer zin ik krijg om eens naar die serie te kijken.

Cold War
     VRT-Canvas zendt vanavond de Poolse film Cold War (2018) uit. Ik zal dit keer niet kijken, maar ik heb de film wel al elf keer gezien.

‘Leer jongens empathisch zijn, in plaats van competitief’
 
      Leer jongens empathisch zijn, schrijft Warre Thevelin, een student in de moraalwetenschappen. Ik sluit niet uit dat ik met die jongen een rationeel gesprek zou kunnen hebben over nature en nurture en dat soort dingen. Maar hoe stelt hij zich dat ‘leren’ voor? Alles waar ik nu aan denk, roept bij mij een hevige weerzin op. 

Hufters en enfants terribles
  
     Filosoof François Levrau wijdt enkele mijmeringen aan de drie jongemannen die een ambulance kaapten om er een enkele honderden meters mee te joy-riden. Veel van wat hij schrijft, is best interessant. ‘Met de teloorgang van externe autoriteit en respect voor hiërarchie, is ook het innerlijke plichtsbesef afgenomen.’ Dat lijkt mij een vanzelfsprekend verband.
      Levrau maakt verder een onderscheid tussen een hufter en een enfant terrible. De hufter erkent de regels, maar overtreedt ze uit eigenbelang. Het enfant terrible overtreedt de normen en verwachtingen moedwillig en, om het zo maar eens te zeggen, uit principe. Dat is geen slecht onderscheid, al vind ik het onhandig om de sympathieke term enfant terrible in zo’n onsympathieke betekenis te gebruiken.
      En dan heb ik nóg twee vragen. Levrau gelooft dat de Antwerpse joy-riders eerder tot de enfant terrible-soort behoren dan tot de hufters. Dat betwijfel ik. Ook gelooft Levrau dat het enfant terrible ‘kwaad is en zich afreageert op al wie hem frustreert’. Maar die jongens in de ambulance leken mij niet ‘kwaad’, ze hadden net ontzettend veel plezier, zoals je van een joy-rider die die naam waardig is mag  verwachten. Moet dat plezier per se wortelen in een of andere ‘kwaadheid’?

‘Overtuigende Harris duwt Trump in de hoek’
     Hoe kan ik nu weten of Donald Trump dan wel Kamala Harris het debat ‘gewonnen’ heeft? Het interesseert mij niet genoeg om het debat zelf te bekijken. De Standaard schrijft dat Harris erin slaagde om Trump in de hoek te duwen. Maar kan ik De Standaard vertrouwen in zulke kwesties? Eigenlijk niet. Eens kijken wat Elon Musk schrijft op X. Hier heb ik het. ‘While I don’t think the debate hosts were fair to Donald Trump, Kamala Harris exceeded most people’s expectations tonight.’ Oké, ik geloof Musk. 

En al die andere mooie artikels?
     En al die andere mooie artikels, over de Vlaamse en de federale formatie, over de Antwerpse burgemeester, over het stemgedrag van de zwevende kiezer, over Wilders en Omtzigt, over Draghi, enzovoort? Die heb ik wel gelezen maar er niets bij gedacht. Het artikel over de lintbebouwing heb ik dan weer niet gelezen. Ik heb daar vroeger al eens in een stukje over geschreven en dat is voor mij genoeg geweest.

* Complotdenken bestaat niet alleen in het verzinnen van bijeenkomsten en afspraken, maar ook in het overdreven belang dat eraan wordt toegekend, en aan de slechte intentie die wordt toegeschreven aan de betrokken partijen. 

** De extreemlinksen hebben een overdreven voorstelling van de winsten omdat ze lijstjes aanleggen van de grootste winsten in absolute cijfers. Dat gaat dan om miljardenbedragen. Belangrijker echter zijn de gemiddelde winsten en de relatieve cijfers, vergeleken met omzet en BBP.

3 opmerkingen:

  1. Citaat: "Hoe kan ik nu weten of Donald Trump dan wel Kamala Harris het debat ‘gewonnen’ heeft? Het interesseert mij niet genoeg om het debat zelf te bekijken."

    Fair.
    Maar eigenlijk wel interessant hoe de meest toonaangevende democratie ter wereld vrije verkiezingen aanpakt. Zowat alles behalve geweld is toegelaten en je wordt daarop natuurlijk afgerekend. Liegen, bedriegen, verdraaien, lompigheid, scheldwoorden, maar ook slimmigheid, scherpheid, sereniteit, waardigheid, etc komen aan bod. De 'mens' zoals die is komt aan bod, de verbale confrontatie als de (enige) weg vooruit. Zo hoort dat in een vrije democratie.

    Als je dit niet volgt wees dan voorzichtig met het overnemen van 'analyses' die je her en der 'opraapt' zonder te checken, zoals bijvb de discussie rond prijzencontrole (dit is trouwens niet aan bod gekomen in het debat, ook niet door Trump, omdat Harris nooit prijzencontrole als zodanig heeft voorgesteld).

    Hierna een link naar de discussies bij een vorig stukje, interessant in het licht van de huidige presidentiële verkiezingsstrijd. Harris heeft zich gevestigd, maar Trump heeft een jarenlange geconsolideerde basis die de debatten ook niet meer volgt, want argumenten (en feiten) tellen niet voor hen... net zoals voor Trump.

    https://philippeclerick.blogspot.com/2024/07/kamala-harris-opwinding-ea.html?showComment=1721730153148#c5770316511934211214

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amadezen geloven net zoveel van klimaatverandering als de chinezen maar ze instrumentaliseren wel handig deze hypotese van mediageile wetenschappers net zoals dictatortjes zoals maduro en Castro vrouwenrechten instrumentaliseren. De chinezen lachen zich een kriek met de westerse klimaathysterie, openen alle weken een kolencenrale en verkopen ondertussen zonnepanelen en EVbatterijen aan de stomme westerlingen. Het lijkt dan ook vanzelfsprekend dat de pvda-maoïsten spinnen er politiek garen uit trachtdn te spinnen, gezien de pvda net zogoed een soort obediëntie is zoals de klimaatkerk met alle ingrediënten vandien zoals een eschatologisch verhaal, zondebesef, boete en een verlossingsverhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Citaat: "Amadezen geloven net zoveel van klimaatverandering als de chinezen maar ze instrumentaliseren... . de pvda-maoïsten spinnen er politiek garen uit tracht..., gezien de pvda net zogoed een soort obediëntie".

      Volledig mee eens. Amada en nu PvdA, waar de meesten nog steeds ouderwetse communisten zijn, waren en zijn kwiebussen. Het doel heiligt de middelen, zij doen alles zowel charity als bedrog om het uiteindelijke doel van invoering van het ene-heersende communistische regime te realiseren. Ze zullen die verhaaltjes vertellen die hen goed uitkomen, en zij hebben daar ingewikkelde theoriën rond om het zuivere gedachtengoed te bewaren.

      Soms is dat verhaaltje zinvol, soms niet , daar gaat het niet om. Af en toe moet het zinvol zijn om de rest toe te dekken. Hele en halve waarheden, hele leugens, misleiding etc als het maar tot hun revolutionaire doel leidt. En nadien meer van dat, zelfkritiek, heropvoeding, werkkamp, onderdrukking... allemaal in naam van het revolutionaire ideaal, dat - volgens hun geloof - wetmatig, noodgedwongen moet komen. Dat staat zo in de geschriften van Marx-Engels-Lenin-Stalin-Mao....

      De huidige PR strategie is om in het openbaar enkel nog van Marx (en F. Engels in hun statuten) te spreken.

      Verwijderen