zondag 5 mei 2024

Alcohol ontraden, en andere kortjes


Alcohol ontraden
     Minister Vandenbroucke zint op middelen om het gebruik van alcohol te ontraden, onder andere door in cafés anti-alcohol boodschappen verplicht te maken. Zoiets past een beetje bij zijn zure ... imago – zijn inborst ken ik niet. Maar dat mag me niet beletten om een mogelijke ontradingscampagne op haar merites te beoordelen.
     Het drinken van alcohol heeft voor- en nadelen. Politici bijvoorbeeld kunnen er een gedeukte reputatie aan overhouden. Meer algemeen schijnt het goedje slecht te zijn voor de gezondheid. Daar staat tegenover dat het lekker is en voor een vrolijke stemming kan zorgen. Je zou denken dat iedereen maar voor zichzelf moet uitmaken of hij liever enkele maanden langer leeft, of dagelijks enkele glaasjes drinkt.
      Een belangrijk minpunt van alcohol is de kans op verslaving. Tomeloze verslaving brengt tomeloos leed met zich mee, en ook een milde verslaving kan leed veroorzaken – al kan het bij bejaarden bijvoorbeeld ook leed verzachten. Maar slechts een beperkt deel van de aloholdrinkers wordt verslaafd. Mocht de totaalsom van het leed van de verslaafden zwaarder wegen dan de totaalsom van het plezier dat de gewone drinkers beleven, dan zou daar zelfs argument voor een alcoholverbod uit kunnen worden – welja – gedistilleerd. Maar zo’n verbod lijkt niet te werken. Men heeft dat in de Verenigde Staten ooit geprobeerd, en sindsdien is er in de vrije wereld niemand meer die zoiets te overweegt.
     Maar ontraden is niet verbieden. Bestaan er eigenlijk redelijke bezwaren tegen ontraden? Ik heb er verschillende overwogen* en er uiteindelijk maar één overgehouden: het kan voor de alcholdrinker niet leuk zijn om bij elk glas bier of glas wijn aan de grijns van Frank Vandenbroucke** te moeten denken. Ook dat moet een totaalsom aan leed opleveren.

Opiniestukken
     Veel opiniestukken die in krant en weekblad verschijnen zijn van het soort: ‘C’est mon opinion et je la partage’, overgoten met een saus van gekleurd taalgebruik, synonieme herhaling en een opsomming van voorbeelden. Die saus moet als ersatz dienen voor een redenering. 

Vrijheid
     Vrijheid – zonder anderen te schaden – moet onbeperkt zijn (norm), maar ze is maar mogelijk (feit) als de burgers zichzelf vrijwillig beperkingen opleggen vanuit andere waarden dan die van de vrijheid zelf. 

Luiheid
     Ik heb zojuist een atelier bezocht van een schilder. Hij legde mij zijn werkwijze uit. Eerst maakt hij een schets in potlood. Als hij dan begint te schilderen is hij zo lui dat hij sterk gaat vereenvoudigen. Het resultaat is dan veel soberder én mooier dan de schets.
     Zelf was ik een leraar van het hardwerkende type, maar ik heb collega's gekend die helemaal niet hard werkten en uitstekende leraren waren, en collega's die keihard werkten en veel minder goede leraren waren.

Paul en Paulo
     Er moet een groot verschil bestaan tussen de boeken van Paul Auster en die van Paulo Coelho, en tussen de mensen die de boeken van Paul Auster dan wel die van Paulo Coelho lezen, maar zelf kan ik de auteurs niet zo goed uit elkaar houden. Van de eerste heb ik iets gelezen, over een detective die ‘Blue’ heette. En verder ging het over de heren Brown, Black en White. Ik vond het minder spannend dan Reservoir Dogs waar de mannen ook een kleurennaam hadden.
 
     Om de verwarring tussen Paul en Paulo in het vervolg niet meer te maken, heb ik de foto’s van beide heren eens goed bekeken. Paul gelijkt op een filmster en Paulo gelijkt op een pater jezuïet. 

Ergernis
     Wie zich met alle geweld aan iets wil ergeren, kan die ergernis het beste formuleren in een aforisme,   in plaats van in een column. Zoals Steven Wright: ‘The hardness of the butter is proportional to the softness of the bread.’

* Er zijn enkele argumenten van het hellend-vlak type tegen alcohol-ontrading te bedenken.

** Het gaat mij natuurlijk niet om Frank zelf, maar ik kon moeilijk schrijven: de grijnslach van het opgestoken vingertje.


8 opmerkingen:

  1. Als FVDB mij iets ontraad, heb ik de neiging om op baldadige wijze het tegenovergestelde te doen. Zo in de trant van: "Geef die jongens allemaal iets!" Groetjes, Marcus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ...ontraadt...natuurlijk.

      Verwijderen
    2. Zelfs als je iets tegen de boodschapper hebt zou de boodschap wel eens waardevol kunnen zijn. Er wordt te lichtzinnig omgegaan met de overvloed aan negatieve berichten over alcoholgebruik. Badinerend spreken over alcohol gebeurt al te dikwijls door diegenen die een alcoholprobleem hebben maar dit ontkennen.

      Verwijderen
    3. Ik heb eigenlijk niets tegen de boodschapper, maar ik doel op de ergernis die een opgestoken vingertje kan veroorzaken. Zelf spreek ik zeker niet badinerend over alcohol: 'Tomeloze verslaving brengt tomeloos leed met zich mee ...' Zelf drink ik nooit, maar dat belet mij niet van toe te geven dat veel andere mensen daar plezier uit halen.

      Verwijderen
    4. Waarschuwingen tegen alcohol in de cafés wegens alcoholverslavingsgevaar. Dus ook in plaatsen waar gokproducten verkocht worden, want gokverslaving leidt tot verschrikkelijke problemen. Niet vergeten: waarschuwen voor suiker in snoepwinkels en dergelijke, want obesitas wordt probleem nummer een en is verbonden met allerlei andere ziekten. Vergeet hierbij de ijstentjes niet, want ijs bevat naast suiker ook veel vet en hart- en vaatziekten zijn een veel voorkomende aandoening. Hetzelfde geldt ook voor frituren, waar naast vettige frieten en snacks ook veel frisdrank (suiker!) en ijsjes verkocht worden. Daarnaast is er zout, een gevaarlijk goedje want slecht voor de bloeddruk. Het is overvloedig aanwezig in chips en … brood. Dus de bakkerijen hebben ook recht op een vermaninkje. Ze verkopen bovendien croissants en dingen uit bladerdeeg zoals koninginnenhapjes. Tot slot: de plaatsen waar ze Luikse wafels verkopen, kebab-, donut- en hotdogtenten… allemaal gerechten die gezondheidsrisico’s meebrengen als je er te veel van eet en waar veel mensen niet goed buiten kunnen.
      En dat is nog maar een begin, want het gaat alleen maar over voeding en drank die kan leiden tot slechte eetgewoonten en gezondheidsrisico’s. Er kunnen ook nog waarschuwingen en aanmaningen bijkomen die wijzen op risico’s in verband met Het Klimaat, Dierenleed, Gelijke Rechten voor Iedereen, Fairtrade enzovoorts enzovoort. Er is nog werk aan de moraliseerwinkel. Groetjes, Marcus.

      Verwijderen
    5. Een mooi voorbeeld van wat men noemt: 'De vis verdrinken'.

      Verwijderen
  2. Ik ben een regelmatige drinker, en overschrijd daarbij soms het welvoegelijke. Volgens de huidige medische normering val ik onder de categorie 'alcoholist'. Dus een perfect doelwit voor FVDB. Dat is zowat iedereen in mijn vrienden- en kennissenkring. Ik hou van een lekker wijntje, en drink daarvan voldoende om in de stemming te komen. Wie wilt ons dat plezier afnemen? En wat met de schade voor horeca, handelaren in alcoholische waren, accijnzen? Van een betuttelende droogstoppel als VDB neem ik geen lessen. Ontradingscampagnes zullen afglijden als water op een eend. Hersatzbier (0,0), water, sapjes, melk en theetjes allerhande : niets daarvan is vergelijkbaar met een goed glas wijn.
    Het probleem zit hem misschien wel bij de jeugd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind dat een overheid in zulke preventiecampagnes vooral oog moet hebben voor de maatschappelijke schade die individuen toebrengen aan anderen. Bij alcohol is dat: rijden onder invloed, de mogelijke toename van agressie en de probelemen die een gezinslid de rest van het gezin bezorgt door de verslavingsproblematiek.

    De schade die men zichzelf toebrengt, vind ik minder een zaak van de overheid. Er wordt vaak geschermd met de kosten voor de gezondheidszorg van deze of gene slechte gewoonte (obesitas, roken, ...) maar we zien wat er gebeurt als mensen lang en gezond leven: dan wordt de vergrijzing onbetaalbaar. Ik zou er dus niet mee inzitten om een deel van de bevolking korter en ietwat beneveld te laten leven. Hetzelfde dus met suiker en andere dingen die ongezond zijn. Je hoort mensen in te lichten over de gevolgen van slechte voeding of andere kwalijke gewoonten, en je hoort gezond leven te faciliteren.

    Gokken vind ik iets anders omdat het kwalijk effect op de omgeving onmiskenbaar is. Gokken moet je niet aanmoedigen en mag van mij wel in het verdomhoekje. Een goed begin zou zijn de nationale loterij op te doeken. Minimaal zou je familieleden moeten vrijwaren van schulden gemaakt door gokken.

    Het rookverbod in horeca en publieke ruimtes vind ik een goeie zaak omdat niet-rokers dan niet meer gedwongen worden passief te roken en omdat het ook zo verschrikkelijk stinkt. Dat je ooit op restaurant je culineaire ervaring vermengd kreeg met rook aan de aanpalende tafel, het blijft ongelooflijk vandaag.

    Tot slot: ook op schade aan zichzelf ken ik een goeie uitzondering. De gordel dragen. Die verplichting is een heel kleine kost voor het onnoemelijk leed dat er al mee vermeden is.

    D.

    BeantwoordenVerwijderen