zaterdag 29 mei 2021

Peter Mijlemans bewijst


      Peter Mijlemans van Het Nieuwsblad is blij met de nieuwe coronacijfers. ‘De magische kaap van 500 coronapatiëntien op intensieve zorg is gehaald. Dat hebben we aan ons allemaal te danken …. Het bewijst het ongelijk van de stokende criticasters in de marge, à la Siegfried Bracke …’ (Zie hier)
     Voor mij is het makkelijk om Peter Mijlemans hier streng terecht te wijzen. Natuurlijk bewijst die magische kaap niet wat hij beweert, namelijk dat Siegfried Bracke ongelijk heeft. Ik ken, zoals elke landgenoot, min of meer de context. Ik weet wat corona is, wat intensieve zorg is, waar het cijfer 500 vandaan komt, waarom we onszelf mogen bedanken, en wie Siegfried Bracke is. Ik heb zelfs enkele coronastukken van Bracke gelezen. Nergens schrijft die dat de kaap van 500 patiënten níet zal worden gehaald, want had hij dát geschreven, ja dan was zijn ongelijk bewezen. Mocht Bracke verder iets geschreven hebben tegen de vaccinatie, waar we de gehaalde kaap aan te danken hebben, dan zou ik zeggen: vooruit, Mijlemans krijgt een half punt. Maar Bracke hééft niets tegen de vaccinatie geschreven.
    Mijn vraag is nu de volgende. Zou een lezer zonder voorkennis over corona, over bedden op intensieve zorg of over de stukken van Siegfried Bracke, zonder voorkennis zelf over Peter Mijlemans, zou zo’n lezer ook kunnen ruiken dat het bewijs van Mijlemans verdacht is? Ik geloof bijna van wel.

7 opmerkingen:

  1. Ten gronde verwijs je naar de geloofwaardigheid van onze gazetten en zenders op politiek vlak. Die is voldoende om de V-partijen te blijven fnuiken, twijfel daar maar niet aan, en ook om de grenzen feitelijk open te houden voor verdere immigratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat Mijlemans eerder verwijst naar die Grootviroloog-obsessie van Bracke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk verwijst hij daarnaar. Maar de logica van Mijlemans zijn zin ontgaat mij nog altijd. Ik zie geen mogelijkheid om die tot een redelijke argumentatie uit te werken.

      Verwijderen
  3. Betreffende de vaccinatie herinner ik mij vooral de S.Bracke die zich ergerde aan de bureaucratische, tijdverspilling aanpak. Ik begrijp de uitspraak van P.Mijlemans niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vermoed dat Mijlemans veel van zijn zinnen op automatische piloot schrijft, zonder erbij na te denken.

      Verwijderen
  4. "Dat hebben we aan ons allemaal te danken …. "
    Wat een gratuite stelling.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Dat hebben we aan ons allemaal te danken …. "
    Wat een gratuite stelling.

    BeantwoordenVerwijderen