Om de vredesbesprekingen in Egypte niet in de weg te lopen, zal ik ook nu weer proberen mijn toon te matigen, zelf al gaat het over Israël-Palestina.
Ramsey Nasr en het vrije woord.
Ramsey Nasr ontving op 4 oktober de Arkprijs voor het Vrije Woord. Daar hoort een dankwoord bij. Het was voorspelbaar dat de Palestijnse auteur zijn roots zou eren en zijn haat voor de staat Israël zou uitspreken. Dat laatste brengt ons misschien niet dichter bij een oplossing, maar wie kan het hem kwalijk nemen? Wel werd ik onaangenaam getroffen door een citaat dat ik telkens weer tegenkwam op de sociale media: ‘Als het vrije woord genocide goedpraat, ben ik tegen het vrije woord.’
Pleitte Nasr nu voor wettelijke censuur? Ik heb ondertussen het hele dankwoord gelezen, en ik weet het nog altijd niet. Nasr geeft een fragmentarisch overzicht van het Israël-Palestina conflict in het verleden en nu. Hij doet dat naar mijn smaak op een eenzijdige manier, maar daar wil ik dit keer niets over zeggen, al was het maar omdat hij de situatie veel beter kent dan ik, die nog nooit in Gaza of op de Westbank geweest ben, en die op een kaart moet zoeken waar Hebron ligt, en Akka, Jenin, Massafer Yatta en al die andere plaatsen die hij in zijn toespraak vermeldt.
Maar ik heb een probleem met Nasrs retoriek. De prijs die hij kreeg, beloont het ‘Vrije Woord’, en nu wou de auteur denkelijk, als dank aan de inrichters van de prijs, de kwestie van het ‘vrije woord’ als motief in zijn toespraak weven. Hij verwijt de Israëlische regering dat ze zich bezondigt aan leugens, framing, propaganda en cultuurvernieting, en dat ze dat alles doet onder het voorwendsel van het ‘vrije woord’. Maar hier worden twee verschillende zaken met elkaar verward. Leugens, framing, propaganda … enzovoort hebben natuurlijk met woorden en taal te maken. En het is gebruikelijk dat politieke vijanden elkaar verwijten dat ze woorden en taal te misbruiken. Maar het ‘vrije woord’ is iets helemaal anders.
De verwarring begint al bij de tweede zin van de toespraak.
Wat is het vrije woord precies? We hebben er allemaal wel een beeld bij: iets met vrijheid van meningsuiting en typisch westerse waarden, het klinkt ook een tikkeltje heldhaftig. Maar wat betekent het?
Voor Nasr zelf is het echte vrije woord niets anders dan de taal van het ‘verzet tegen het kolonialisme.’ Maar dat is een partijdige definitie. De correcte definitie is degene waar Nasr zo licht over heen gaat – ‘iets met vrijheid van meningsuiting.’ En die definitie is bovendien veel preciezer is dan Nasr door zijn formulering laat uitschijnen. Het is het recht om élke mening te uiten – tegen het kolonialisme, vóór het kolonialisme – ook als Nasr of ik die mening verachtelijk vinden. Of nog preciezer: de overheid (en sommige andere autoriteiten) mogen meningen niet verbieden. Interdit d’interdire. Zo mag de overheid Nasr niet verbieden om de Israëlische bombardementen en beschietingen ‘genocide’ te noemen, mag dezelfde overheid mij niet verbieden om die bombardementen en beschietingen géén genocide te noemen, en mag alweer dezelfde overheid Nasr niet verbieden om mij daarom medeplichtig aan genocide te verklaren. Enzovoort.
We moeten in onze eigen landen vasthouden aan het vrije woord, zodat Nasr en ik kunnen zeggen wat we willen. Het zou een goede zaak zou zijn als het principe ook in Israël behouden blijft. En mocht er een Palestijnse staat komen, dan moeten we hopen dat er ook daar plaats voor is.

Om vrede te krijgen, zal eerst het narratief van 'joods kolionalisme' op de schop moeten. En Hamas dient te worden uitgeschakeld, dat spreekt vanzelf.
BeantwoordenVerwijderen👏
VerwijderenVeel woorden nidig bkijkbaar. En cirkelredenering en sofismen. Feit is dat Israël een bezetter is, la g voor de vreselijke aanval van Hamas reeds lang idem deedt en doet en meer gijzelaars waaronder ook kinderen opsluit en ondertussen Gaza kapot bombardeert.
BeantwoordenVerwijderenVeel woorden wijzen vaak - maar niet altijd, ik herinner me Mein Kampf - op nuance. Wie weinig woorden nodig heeft, kan het ofwel zeer helder uitleggen, ofwel houdt ie het graag simpel. Hoe dan ook, wie weinig woorden nodig heeft, kan ze maar beter deftig spellen.
VerwijderenD.
Zelfs al heb ik medelijden met het Palestijnse volk en de Gazanen die fel worden belaagd door Israël, is het moeilijk om zomaar mee te huppelen met de westerse scharen pro-Palestijnse activisten. Tenzij je jezelf een zuiver geweten wilt aanmatigen, en - vooral -anderen een geweten wilt schoppen. Dat R. Nasr het ' Vrije Woord ' enkel toelaat als het in zijn ideologie past, zegt veel over zijn politiek activisme. Zijn éénzijdig geweeklaag polariseert het discours door zijn anti-semitische (anti-zionistische) ondertoon. Ik ben dat gecultiveerd gevoel van opgeklopte verontwaardiging tav van de Joodse kwestie zo beu als koude pap. Het brengt ons ook geen millimeter dichter bij een oplossing in die regio. Net als de ascapade van de Thunberg - vloot : een maat voor niets. Tenzij globale publiciteit voor hun verwaande zelfbeeld. Hun acties zijn naiëf en contra-productief. Het is tegelijk grappig en tragisch dat uitgerekend de zo verguisde Trump de juiste stappen zet naar een mogelijke vrede aldaar.
BeantwoordenVerwijderenTja, als de trump-deal pakt op één of andere manier, wat gaat dan de volgende wokething of the day moete worden. Waar gaan dan al die hamaslovers hun haatpijlen moeten op richten? Eens zien of ze blijven zeuren of israël al dan niet aan het belachelijke songfestival mag meedoen.
VerwijderenWat maakt het nu eigenlijk uit, een anti-semiet of een anti-zionist. Voor Israël alleszins niets. Beiden willen de ondergang van deze staat.
BeantwoordenVerwijderenWat dit Palestijns scribentje betreft: het koloniaal tijdperk kwam ten einde in 1974.
Ha, Ludo Dewitte, nadat hij ettelijke boeken schreef om Lumumba heilig te verklaren, buigt zich nu ook over de Palestijnse kwestie. Het ziet er niet goed uit voor de Zionistische staat.
Niet alle anti-zionisten willen het einde van de Israelische staat. Nogal wat onder hen willen het einde van de uitbreiding van de Israelische staat. En ik vermoed dat er antisemieten bestaan die al blij zijn als de Joden allemaal naar Israel verhuizen, of dat nu uitbreidt of niet.
VerwijderenWat Philippe goed doet, is nuance brengen. Koester dat.
Wie alleen tegen de bezettingspolitiek en de uitbreiding van de Israëlische staat is, is in de klassieke betekenis van het woord geen anti-zionist. Men is dan alleen anti een radicale strekking binnen het zionisme.
Verwijderen