donderdag 25 december 2025

Joël De Ceulaer, en andere kortjes


JDC en BDW
      Joël De Ceulaer en BDW zijn geen vrienden, dat is bekend. Ik geloof dat de animositeit van de twee kanten komt. Laatst heb ik een aantal tweets zien passeren van Joël over de sarcastische Politico-opmerkingen van onze premier. ‘Journalisten of anderen die dat grappig vonden: delete your account. Het was beschamend.’
       Ik behoor tot die ‘anderen die dat grappig vonden
 – vooral de eerste uitval, en het is juist dié uitval waar Joël het zo moeilijk mee heeft. ‘Anger … vengeance … even violence … totaal ongehoord.’
     Joël en ik hebben, geloof ik, een ander aanvoelen van wat grappig is. Het begint al bij zijn eigen column die hij de waarschuwing meegeeft ‘Kan sporen van satire bevatten.’ Dat is, nou ja, grappig, want het is een parodie op de waarschuwingen die we op voedselverpakkingen aantreffen. Maar je ontkomt niet aan de indruk dat de auteur zelf het wat moeilijk heeft om satire en ernst te onderscheiden.
     De stukken die Joël zelf schrijft zijn grappig, tot op zekere hoogte. Ze zijn goed geschreven, wat een eerste vereiste is. En ze bevatten wel eens een treffende karakterisering. Laatst ging hij een duel aan met Christophe Bush. Hij vergeleek hem met professor Carl Devos. Bush wou te veel nuanceren, en Devos verkondigde te veel evidenties. Mijn vrouw had op voorhand gezegd dat het een grappig stuk was, en dat vond ik eigenlijk ook. Ik had het nóg grappiger gevonden als het ook een argumentatie had ontwikkeld, want humor ontstaat voor mij als er meerdere zaken samen komen en in de plooi vallen.
     Neem de uitval van Blackadder the Third tegen Mrs. M. die een drankgelegenheid uitbaat in de buurt van 18-de eeuwse theaterzaal.

 They do say, Mrs. M, that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong as you’ll soon discover when I stick this toasting fork in your head.

     Dat is grappig om zoveel redenen: het gezicht, de toon, het cynisch goedpraten van geweld, het verbinden van een algemene wijsheid met een concrete situatie, de echte ergernis van Blackadder over de dwaze Mrs. M., en de implicatie dat het dreigement niet ernstig moet worden genomen. Als Blackadder echt de vork in het hoofd van Mrs. M. had gestoken, zouden we met een heel ander soort van humor te maken hebben gehad.
     Nemen we nu de uitval van De Wever:

 Ha Politico! You published some very nice articles with some very nice titles, claiming that I was … Russia’s most valuable asset? I like that one a lot. I will remember that one. But go ahead with your question anyway, because as I said, a real politician lets go of his emotions, even if these emotions are pure anger, vengeance, and maybe even violence.

     We hebben om te beginnen échte ergernis. Als Bart De Wever zich werkelijk als een bondgenoot van Oekraïne beschouwt, wat ik wel geloof, móest hij verontwaardigd zijn over de beschuldiging. Anders zou men hem terecht beschouwen als iemand ‘zonder emoties’. Maar voor de rest hebben we de bekende technieken van de humor: de sarcastische antifrase, de overdrijving, de verbinding van een algemene wijsheid met een concrete situatie … Bijzonder gelukkig vond ik de dat pseudo-plechtige ‘maybe even violence’, misschien omdat ze mij aan Joseph K. doet denken met zijn ‘vielleicht sogar Henkern - ich scheue vor dem Wort nicht zurück.’
     Dit allemaal zou ik kunnen uitleggen aan Joël. Hij zou mij begrijpen, want het is een verstandige jongen. Ik zou ook kunnen uitleggen dat politici de persvrijheid moeten respecteren, maar daarom nog niet de pers, en zeker niet elke journalist. Zo moet ook een opiniërend journalist niet elke politicus respecteren, zolang hij in zijn berichtgeving maar evenwichtig blijft. Maar er is iets dat ik Joël niet zal kunnen bijbrengen, geloof ik. De uitspraak van De Wever bevat, voor wie zulke zaken aanvoelt, flink wat zelfrelativering. Eén laag van de humor is de half-ernstige bekentenis: ‘Ja, ik kan ook rancuneus zijn, ik geef het toe, en ik kan er zelfs om lachen.’
        Maar Joël en zelfrelativering … 


Politico
     En omdat De Ceulaer zo enthousiast was over het fameuze Politico-artikel – ‘Ze steken de meeste Vlaamse journalisten de broek af’ – heb ik het dan maar gelezen. Beter laat dan nooit. Ja, het stuk is goed geschreven. Ja, er is met veel insiders gesproken. Ja, de twee kanten van het verhaal worden belicht. Maar de titel over De Wever als ‘Russische troef’ was ongepast, het hele artikel is in opbouw, woordkeus en klemtonen bewust of onbewust tendentieus, en veel speculaties – zoals die over de Belgische diplomatie – bleken achteraf onjuist.
     Ik hoop dat niemand nu denkt dat ik dergelijke artikels zou willen censureren. Zelfs als een journalist zijn best doet, zal hij wel eens een ongepaste titel kiezen, onbewust tendentieus zijn of zich aan verkeerde speculaties overgeven.


Hendrik Vos.
      Op de Nederlandse televisie werd aan Europa-expert Hendrik Vos gevraagd om commentaar te geven bij de Europese top waar het Euroclear-dossier behandeld werd. Dit is wat hij zei:

De premier heeft de risico’s heel apocalyptisch voorgesteld. Op de duur hier in België was het debat toch wel een beetje van ‘als dit gebeurt, dan gaat het licht uit, de hele economie en het financiële wezen zakt in elkaar.’ Juristen en economen, laat ons zeggen toch maar een meerderheid, zeggen dat Rusland eigenlijk geen poot heeft om op te staan. Maar goed, de Belgische premier is er dan blijkbaar toch in geslaagd om zijn verhaal te laten domineren en dus om de top naar zijn hand te zetten.

     Aangezien de tegenargumentatie hier al te veel voor de hand ligt, rest de vraag die ik in polemiek meestal probeer te vermijden: is dit nu domheid of slechtheid? Ik sta open voor alle andere suggesties.


Palestina en de ‘westerse christenen’
     Op de opiniepagina’s van De Standaard staat op de vooravond van Kerstmis een opvallende, maar ook voorspelbare kop: ‘Kindeke Jezus tussen de puinhopen.’ Die puinhopen zijn natuurlijk die van Gaza. Het is echter de inleiding van het stuk dat mijn aandacht trekt: ‘Was Jezus vandaag geboren,
’ schrijft Lofti Hamidi, dan lijdt het geen twijfel aan welke kant van de muur hij zich zou bevinden. Wrang dat juist westerse christenen zich achter de onderdrukker scharen.’ 
     Wat is er nu weer aan de hand met de westerse christenen?
      Ik lees snel het stuk. ‘Hoe een aanzienlijk deel van de westerse christenen … pal achter Israël staat vanwege een Bijbelse voorspelling over het einde der tijden.’ Het einde der tijden? Ik ken niet veel christenen in mijn onmiddellijke omgeving die dáármee bezig zijn. Ik ken ook niet veel mensen van wie het Israël- of Palestina-standpunt van dat apocalyptisch visioen afhangt. Misschien in Amerika? Je weet maar nooit met die gekke predikanten. Maar wat doet die verwijzing dan plompverloren in de lead van een Vlaams krantenartikel?


Parsen
     Omdat ik soms artikels van Quillette aanklik, kreeg ik in mijn mailbox een kerstboodschap van managing editor Iona Italia. Het begon als volgt:  

Dear Philippe, even though personally I’m a non-believer—and as a Parsi, the god I don’t believe in is the Zoroastrian deity, Ahura Mazda—I’ve never gone a year without celebrating Christmas.   

    Dat bijzinnetje met as a Parsi was fraai gezegd. Onmiddellijk moest ik denken aan het gedicht van J.H. Leopold – eigenlijk een vertaling van Al-Ma’arri (973-1057):

            Christenen, Joden, Parsen, Moslemin
            zij dolen allen; voor wie toe wil zien,
            vervalt de ganse mensheid slechts in tweeën,
            twee soorten enkel worden er ontdekt:
            intelligente mensen zonder vroomheid
            en vrome mensen zonder intellect.


Pierre Plum en kerstmis
     Ik lees alle FB-stukjes van Pierre Plum graag, maar zijn laatste beschouwingen over Kerstmis heb ik met nog meer plezier dan anders gelezen. Plum schrijft onder andere dat hij zich als kind op zijn plaats voelde bij het kerststalletje. ‘meer met de os en de ezel identificeerde dan de rest. ‘Ik identificeerde mij meer met de os en de ezel dan met al de rest. Maar tussen de os en de ezel was het moeilijk kiezen.’ Uiteindelijk koos Plum voor de ezel. 
     Dat van dat identificeren geloof ik niet helemaal. Ik geef toe dat ook ik als kind de os en de ezel de interessantste beeldjes vond, maar ik identificeerde mij er niet mee. Ik voelde er zelfs geen sympathie voor. De eerste ezel waar ik sympathie voor voelde was Eeyore, de depressieve vriend van Winnie the Pooh, en die leerde ik pas kennen toen ik vader was.
     In een meer algemeen stukje schildert Plum in heel brede stroken vele eeuwen beschavingsgeschiedenis.

Na het Griekse begin, waar rede en inventiviteit hand in hand, de weg banen naar de wereld van de ideeën, wiskunde, astronomie, logica, filosofie, dan ineensdie regressie naar een sprookje [van het christendom].

     De gedachte wordt verder subtiel uitgewerkt. Hoe academici later ‘alle mogelijke kennis en geraffineerde techniek van Plato en Artistoteles bij elkaar sprokkelden’ om voor de kar van het sprookje te spannen, dat de ultieme waarheid zich misschien moet laten vertellen als een verhaal, dat de gedachte dat God zichzelf voor de mensheid opoffert getuigt van een weinig christelijke nederigheid. Dat zijn allemaal gedachten en formuleringen waar ik zelf niet zou opkomen.
     Alleen een kleine bedenking. Het zou mij erg verwonderen dat er voor de meeste mensen een regressie naar het sprookje heeft plaatsgevonden. De Grieken en Romeinen die geen wiskundigen, astronomen, logici en filosofen waren zullen al die tijd evengoed in sprookjes hebben geloofd. Ik gaf daar les over in het vierde middelbaar: mythen, sagen, legenden, fabels, parabels, sprookjes. Ik had daar zelf in het vierde middelbaar les over gekregen.


Moderne woorden als narratief en iconisch
      Van sommige moderne woorden die uit het Amerikaans komen overgewaaid weet ik dat ik ze nooit zal gebruiken. Maar er zijn twijfelgevallen. ‘Iconisch’ zou ik niet gebruiken als synoniem van ‘belangrijk’, maar van Diane Keaton of Vivian Leigh zou ik wel durven schrijven dat hun naam vastgeklonken is aan een ‘iconische’ film. De betekenis is dan ‘belangrijk voor een vorige generatie.’ Binnen dertig jaar zou men de Harry Potter-boeken en films van mij ‘iconisch’ mogen noemen.
     ‘Narratief’ is ook zo’n twijfelgeval. Ik zou het gebruiken in de betekenis van ‘framing’, maar zonder negatieve bijbetekenis. Iets als: ‘een bepaalde versie van de feiten.’ Maar ik zou vermijden om, zoals Heleen Debruyne (DS – Terugblik 2025), te spreken van een ‘neoliberaal narratief’. De journaliste die het interview van Debruyne afneemt gebruikt het woord ook zo. Ze spreekt van de ‘narratieven van de goede moeder’. Ik zou in die gevallen spreken van ‘ideologie’, al is dat ook geen mooi woord. 


18 opmerkingen:

  1. Ik denk dat zowel 'iconisch' als 'narratief' een soort anglicismen of amerikanismen zijn die elke goede schrijver zal mijden ...omdat hij betere woorden kent om zijn gedachten uit te drukken. Beide termen zijn tekenen van taalarmoede.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. J.H. Leopold heeft hetzelfde probleem als de schrijver van "de blinden en de olifant": hij beweert met zijn schrijfsel dat hij niet doolt en wel de waarheid ziet, dat hij een "view from nowhere" heeft. En dat heeft hij natuurlijk niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 'domheid of slechtheid'?
    Komaan, " kerstmis is de dag dat ze niet schieten", toch?
    Vos, De Ceulaer, DS, de "usual suspects" mogen toch één dagje zonder? Vrede op aarde aan alle mensen van goede wil.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. 'Slechtheid' veronderstel ik niet bij Vos: https://victacausa.blogspot.com/2010/01/een-lichtzinnige-professor-caput-ii.html

      Verwijderen
    3. Wereldvreemdheid, vooringenomenheid, domheid en slechtheid liggen in elkaars verlengde. Slechtheid dekt een breed spectrum, kan gaan van zeer mild, tegendraads, tot 'bad' en verder 'evil'.
      Vos combineert een aantal van die kenmerken, niet dat hij een evil karakter heeft, maar hij zit in een zelf-gekozen hoekje en klauwt wat.
      Vos is ook de politicoloog die enkele dagen vóór de inval van Rusland op TV verklaarde dat zoiets niet meer kon gebeuren in het huidige Europa. De man weet waarschijnlijk wel hoe de EU instituties werken, en kent enkele insiderverhalen, maar gebaseerd op zijn reputatie gaat z'n vermogen niet veel verder.

      Verwijderen
  4. JDC over BDW, the gift that keeps on giving…

    Je zou van zo’n slimme kerel toch denken dat hij zijn eigen hyperobsessie eindelijk zou onderkennen, maar nee, het is en blijft sterker dan hemzelf.

    En als je hem daar dan op wijst, dan is het zelfs zo sterk dat je op X even wordt « ontdempt » om je duidelijk te maken dat hij zéker geen obsessie heeft mbt ene BDW. Heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Citaat: "is dit nu domheid of slechtheid? Ik sta open voor alle andere suggesties."

    Wereldvreemde vooringenomenheid gecombineerd met domheid om dat te onderkennen, leidt uiteindelijk tot slechtheid.
    Zoals de communisten (Amadezen) ooit deden, maar niet lukten om uit te voeren. Hun voorgangers is dat tot scha en schande en veel leed wel gelukt.

    Ook enig met de persvrijheid respecteren, maar individuele publicaties, artikels en journalisten staan niet boven kritiek. Politici mogen en moeten kritisch beschouwd worden, maar ook rechterlijke uitspraken en de pers.
    De vrije democratie moet behouden blijven, de essentie is dat elke deelnemer onderhevig moet blijven aan kritische analyse. Anders houdt het op.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook dit stuk is duidelijk grappig bedoeld, maar het komt er niet echt uit, waarschijnlijk omdat de auteur te hardnekkig de opinie wil doordrukken dat Bart De Wever "een karakterloze schijtbak" is. Domheid of slechtheid?
    https://www.volkskrant.nl/columns-van-de-dag/toen-ik-las-over-bart-de-wever-en-de-russische-tegoeden-moest-ik-aan-een-belgenmop-denken~bbb09f17/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas alleen leesbaar met een abonnement op de Volkskrant. Max Pam is wel een goede schaakcommentator.

      Verwijderen
    2. Toen ik las over Bart De Wever en de Russische tegoeden moest ik aan een Belgenmop denken
      Max Pam

      Kent u die mop over Bart De Wever, de premier van Vlaanderen, Brussel en Wallonië, die bij elkaar opgeteld België heten?

      Samen met een vriend was hij op patrijzenjacht. Het water liep hun door de mond bij de gedachte aan het patrijsje met cantharellen en knolselderijpuree, dat zij straks bij een pintje zouden verorberen. Maar opeens zakte zijn vriend in elkaar en bleef op de grond liggen. De Wever pakte zijn telefoon en belde naar de alarmcentrale van de politie. ‘Mijn vriend is dood! Wat moet ik doen?’, riep hij, waarop hij onmiddellijk werd doorverbonden naar een verpleegkundige medewerker, die antwoordde: ‘Rustig blijven, meneer De Wever, ik ga u helpen, maar eerst wil ik zeker weten of uw vriend dood is.’ Daarop volgde een stilte. Toen hoorde de verpleegkundige een schot, waarop De Wever terugkeerde aan het toestel en zei: ‘Oké, wat nu?’

      Columnisten hebben de vrijheid hun mening te geven en hoeven zich niet te houden aan de journalistieke regels voor objectiviteit. Lees hier onze richtlijnen.

      Aan die Belgenmop moest ik denken, toen ik las dat De Wever het voorstel van de Europese Unie had geblokkeerd om steun aan Oekraïne te financieren met de Russische tegoeden, die in Brussel liggen te wachten bij de depositobank Euroclear. Het gaat om zo’n slordige 200 miljard euro die de EU wilde aanwenden voor de verdediging van Oekraïne en die na een eventueel bestand ook gebruikt kunnen worden voor de wederopbouw van het land dat geheel moedwillig in puin wordt geschoten.

      Uit angst voor represailles door het Kremlin heeft De Wever dit voornemen evenwel getorpedeerd, zodat de EU nu tientallen miljarden moet lenen om de misdadige Russische agressie het hoofd te bieden. Bij onze zuiderburen wordt het standvastige optreden van hun premier met lof overgoten – ‘één tegen allen’– maar als je verder kijkt dan de straal van Manneke Pis, moet je wel constateren dat de houding van De Wever niet alleen bijzonder dom is geweest – een Belgenmop waardig – maar ook tamelijk laf.

      Verwijderen
    3. In de eerste plaats is het natuurlijk een kwestie van eenvoudig fatsoen dat Rusland opdraait voor de schade die het in Oekraïne aanricht. Als iemand bij zijn buren de gordijnen naar beneden trekt, de juwelen uit het kluisje weghaalt en een drol in de wc achterlaat, zal iedereen het normaal vinden dat hij daarvoor wordt veroordeeld en de boel moet vergoeden. Er zullen ongetwijfeld juridische haken en ogen zitten aan het toe-eigenen van die tegoeden, maar uiteindelijk heeft ook Zwitserland onder politieke druk het bankgeheim opgegeven en daar was het doel heel wat minder nobel.

      In feite is Bart De Wever voor het eerste het beste dreigement vanuit het Kremlin gezwicht en dat maakt hem niet tot de held, waarvoor veel Belgen hem kennelijk houden, maar tot een karakterloze schijtbak. U weet waarom een Belgische soldaat altijd een witte vlag in zijn ransel meedraagt? Voor het geval een andere soldaat die nodig zou hebben.

      Laat ik vooropstellen dat ik België altijd een geweldig land heb gevonden. Je kunt daar veel beter eten dan bij ons, de kuststrook is oneindig veel mooier, Jan Mulder speelde bij Anderlecht en je hebt daar prachtnamen als Zutendaal en Moortgat. Dat er Nederlanders waren die een tunnel onder of een brug over België wilden bouwen, heb ik altijd verachtelijk gevonden. Enige tijd heb ik zelfs de gedachte aangehangen dat de Nederlandstaligen moesten samensmelten, maar dan zo dat Nederland in Vlaanderen zou opgaan met een centrale regering in Antwerpen, waar je zo heerlijk kunt flaneren over de Keyserlei.

      Dat idee heb ik door Bart De Wever voorgoed verworpen. Zoals de vervuiler dient te betalen voor het vuil dat hij achterlaat, zo zou ook Rusland moeten betalen voor de aangerichte schade en het verdriet dat het aanricht. Dat Rusland ooit aan herstellingen zal doen, is een volstrekte illusie. Liegen is daar een gouvernementele traditie en verschroeide aarde is core business. Bovendien zal het land na een bestand zelf de nodige moeite hebben overeind te komen.

      Als de Russische tegoeden ongemoeid blijven, lacht Poetin in zijn vuistje en moet een verdeeld Europa zelf voor een lening van tenminste 90 miljard opdraaien. Naar ruwe schatting zal dat een inwoner van de EU ongeveer 1 euro per maand kosten, de Nederlander zelfs nog wat minder. Dat valt mee, ik zou het dubbele of het driedubbele er ongezien voor over hebben, maar het gaat hier om het principe dat een oorlogsmisdadiger als Poetin niet fluitend mag wegkomen met zijn barbaarse politiek. Want Poetin gaat gewoon door. In Finland en in de Baltische staten hebben ze directe ervaring met Russische despoten.

      In een interview met La Libre zei De Wever onlangs dat hij ook persoonlijk vanuit Moskou is bedreigd. Intimidaties werken dus. In België ben je een held als je daarvoor door de knieën gaat. Dat is de mop voorbij.

      Verwijderen
    4. Voorwaar vertroosting nu eindelijk strategisch inzicht wordt vertoond en duidelijk wordt dat met slechts 3 euro per maand Poetin op de knieën kan worden gedwongen.

      Verwijderen
  7. Citaat: "Binnen dertig jaar zou men de Harry Potter-boeken en films van mij ‘iconisch’ mogen noemen."

    Als het dan toch over taal gaat, u bedoelt waarschijnlijk 'Over dertig jaar...'.
    'Binnen' is hier vrijwel betekenisloos, maar alles kan gewrongen en verwrongen worden natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn zo nog enkele weinig flaterende fouten die veel Vlamingen maken,
      - u noemt Philippe. Ai, ai. Natuurlijk heet u Philippe, en noemt u uw kat misschien Minoes.
      - auto's zijn zeer kostelijk geworden. Tja, semantisch kan je dat inderdaad zo menen. Ze zijn vooral kostbaar zijn geworden.
      - dagdagelijks. Tja, en misschien ook weekwekelijks en jaarjaarlijks... Dagelijks doet het.
      -...

      Verwijderen
  8. Wie enkel de kop van het stuk in De Morgen leest, zal het ontgaan dat Joël De Ceulaer het niet enkel over BDW heeft, maar minstens even scherp is, zo mogelijk scherper, voor de kleinhartige gezagsgetrouwheid van de wetstraatjournalistiek.

    BeantwoordenVerwijderen