maandag 12 april 2021

Gewezen minnaars

     Ongeveer 40 jaar geleden zag ik in een compilatiefilm het mooie einde van ‘Love in the Afternoon’. Ik heb sindsdien ongeveer alle films van Billy Wilder gezien, behalve die. Nu heb ik de film op Youtube gezien, in een veel te lage resolutie, waardoor het meestal leek of Audrey Hepburn lelijke ogen had.
     Ariane (Audrey Hepburn) is in de film een jong, onschuldig, romantisch, maar ondernemend meisje, dat haar zinnen heeft gezet op de veel oudere,  onverbeterlijke rokkenjager meneer Flannagan (Gary Cooper). In de hoop hem jaloers te maken, en om nog andere redenen, spreekt ze in een dictafoon een memorandum in met de lijst in van haar ‘gewezen minnaars’. Ik heb vroeger al mijn zwak voor opsommingen toegegeven (zie hier en hier). Hier volgt het memorandum:

      “Beste meneer Flannagan, als antwoord op uw verzoek betreffende de mannen in mijn leven volgt hier een lijst van de verschillende componenten, voor zover ik mij die kan herinneren:
     1. een roodharige wiskundeleraar
     2. een erg aardige jongen die nu missionaris is in Equatoriaal Afrika
     3. een paardrij-instructeur, voorheen kozak
     4 tot en met 9 betreffen een fietstocht die ik ondernam met een groep
        uitwisselingsstudenten – in de Pyreneeën
     10 de reeds vermelde Hertog
     11 de reeds vermelde Alpen-man
     12 een bankier uit Brussel
     13 de chauffeur van een bankier uit Brussel
     14 de reeds vermelde import-export man
     15 de reeds vermelde stierenvechter
     Correctie: tussen 14 en 15, voeg toe: de reeds vermelde Canadese hockey-speler
     17 een Joegoslavische beeldhouwer
     18 een Italiaanse viceconsul
     19 een Hollandse alcoholist
Meer volgt later.”

      Zoals te verwachten is, doet Billy Wilder allerlei leuke dingen met die lijst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten