zaterdag 7 oktober 2023

Het Grote Racistische Schandaal


     Ik had mij nog zo voorgenomen om mijn grote mond te houden over Conner Rousseau en het Groot Racistisch Schandaal, maar nu schrijft zelfs de voortreffelijke Vekeman er iets over. Dan kan ik Niet Langer Zwijgen.
      Goed dan. Die Conner Rousseau met zijn matekes en zijn turnpantoffels kan ik onmogelijk ernstig nemen – of hij nu in nuchtere toestand iets zegt op televisie of in dronken toestand op café. Ik kan het met hem eens zijn of niet, maar nooit vindt hij de woorden en de zegging die mij ervan overtuigen dat ik met een verstandig man te maken heb. Hij is een ‘factor van betekenis in het politieke landschap,’ maar gelukkig heb ik met dat politieke landschap weinig te maken. Ik moet mij altijd voorhouden dat hij waarschijnlijk veel slimmer is dan hij eruitziet en dat zijn simpele uitspraken niet tot mij gericht zijn, maar tot die twee of drie procent van de kiezers die nog niet beslist hebben of ze bij de volgende verkiezingen op de Vooruit-lijst zullen stemmen of niet, die twee of drie procent dus die het verschil kunnen maken tussen een gewonnen en een verloren kiesslag.
      Het Schandaal zelf heb ik niet op de voet gevolgd. Toen ik uit een tweet van Philip Roose vernam wat Rousseau in een Sint-Niklaas café gezegd had, schrok ik even en dacht bij mijzelf: zoiets – over die ‘bruin mannen’ en die ‘matrak’ – zou ik nooit zeggen. Dat zit er bij mij gewoon niet in en de volkswijsheid wil dat iets er eerst nuchter moet inzitten voor het er dronken uitkomt. Ik ben nooit dronken, maar mocht ik het ooit zijn, dan zul je van mij niks over ‘bruin mannen’ horen. Maar nu ik erover nadenk: misschien komt er wel iets anders uit. Misschien zeg ik iets over de ‘wijven die moeilijk kunnen doen’ of over ‘de pannenkoeken’ die orthodoxe Joden op hun hoofd dragen, of over de ‘losbandige’ toestanden in homobars. Misschien zit er in mij wel een heel klein vrouwenhatertje, een heel klein antisemietje of een heel klein homofoobje, zoals er in Rousseau een heel klein racistje zit. Maar veel meer dan één procent zal het wel niet zijn, en van dat ene procentje lig ik niet wakker. Er zijn grotere procenten waar ik mij zorgen over maak, bij mijzelf en bij Rousseau.
     Mijn eerste reactie in nuchtere toestand – dus altijd – bij een grove racistische, seksistische of homofobe opmerking van anderen, is er een van ontgoocheling en verdriet, zelden van verontwaardiging. Ik weet wel dat racisme enzovoort slecht is, maar zelf vind ik het vooral dom. Het heeft zijn wortels in een veralgemening – dat is niet erg – die zichzelf niet in vraag stelt – dat is wél erg. Laatst kreeg ik op mijn FB zelfs een onbeschaamd antisemitische reactie. Ik ben dan niet geneigd om te gaan preken, maar om het hoofd te schudden. Hoe kun je nu alle vrouwen, homo’s, Joden, Marokkanen, Turken, Afrikanen als één homogene groep bekijken, beoordelen en veroordelen? Of alle Roma?
     Nu moet ik bekennen dat ik als brave kleinburger soms een vleug bewondering voel voor de anarchistische Roma-cultuur die zich van de staatsmacht niets aantrekt. Ik ken die van boeken en films: De bende van Jan de Lichte, Snatch, Peaky Blinders en vooral Kusturica’s betoverende Time of the Gypsies*. Ik vind het allemaal even prachtig. Maar in het echte leven is het natuurlijk wel even anders als die Roma bijvoorbeeld hun honden op je loslaten of binnenbreken bij je grootmoeder om haar familiejuwelen te stelen. Of laat ik het anders stellen, voor ik begin met anekdotes te veralgemenen: je kunt moeilijk ontkennen dat de Roma zich niet altijd even makkelijk integreren in de landen waar ze zich vestigen. Ik heb daar ooit enkele artikels van Eddy Daniëls over gelezen, en Eddy vindt altijd de woorden om mij te overtuigen dat hij wél een verstandig man is. Dat is al één verschil tussen hem en Rousseau.
     Als ik herlees wat ik hierboven geschreven heb, dan valt mij op dat ik mijn eigen mogelijke café-praat samenvat: ‘die Rousseau is een onnozelaar;’ ‘ik zou zelf zoiets nooit zeggen’, en ‘die Roma, dat zijn nogal kastaars.’ Misschien zou ik er nog een reactie van leedvermaak aan toevoegen: ‘wie zijn gluteus maximus verbrandt, moet op de blaren zitten.’ Dat laatste zou ik nog schijnheilig kunnen inkleden door iets te zeggen over de voorbeeldfunctie van politici, al is dat mijn stijl niet.
     Maar ik zit nu niet op café. Ik heb tijd om even rustig na te denken over wat mij echt zal bijblijven van het Schandaal. In de eerste plaats natuurlijk het grappige filmpje van Katrien van de PR over de onhandige operatie-Doofpot die Rousseau op gang probeerde te krijgen. Erg verbaasd over die operatie ben ik niet. Zon reactie verwacht ik nu eenmaal van een politicus, net zoals ik de driftige reacties van de pers daarop verwacht. Maar veel scherper dan dat komt de kwestie van de privacy bovendrijven. Rousseau heeft iets gezegd op café en daar is door de politie een proces-verbaal van opgemaakt, waarna hij over die kwestie zes uur lang ondervraagd is geweest. In een fatsoenlijke maatschappij zou zoiets niet kunnen.
    Unia gaat nu onderzoeken of Rousseau vervolgd kan worden op grond van de wet tegen racisme. Ik denk het niet, maar die wet is hier in elk geval de boosdoener. Het is omdat die wet bestaat, dat een plichtbewuste politie een proces-verbaal moest opstellen. ‘Iedereen gelijk voor de wet,’ lees ik hier en daar. Mij goed, maar wat voor een wet! De eerste conclusie die ik uit het Schandaal trek, is dat die wet best kan worden afgeschaft.
      Rousseau zal die conclusie vrees ik niet trekken wanneer hij de volgende keer op televisie komt. Waarschijnlijker is het dat hij zal uitleggen hoe hij er eigenhandig voor zal zorgen dat de lonen, de uitkeringen, de interesten op spaarboekjes en de sociale uitgaven gaan stijgen, en dat de prijzen, de belastingen en de staatsschuld gaan dalen**. En dat een kassierster binnenkort evenveel zal verdienen als een partijvoorzitter. Met een Eerlijke Fiscaliteit moet dat een makkie zijn. 

* Ik zou daar graag The Virgin and the Gypsy (1970) aan toevoegen, een film die ik graag gezien heb, maar waar ik mij helaas niets van herinner.

** Die hogere lonen en lagere prijzen zijn overigens precies wat ikzelf ook wil. Alleen begrijp ik niet wat de politici daar mee te maken hebben. Neem die lagere prijzen. Televisies kosten nu minder dan vroeger. Dat zal wel niet door de politiek komen, denk ik dan.

14 opmerkingen:

  1. Wat Rousseau zegt - privaat of als partijvoorzitter - is in de eerste plaats aan de kiezers om daar over te oordelen. Ook privaat wanneer het in het openbaar gebeurt, want je kan niet de ene dag de bekende Vlaming zijn, en de andere dag wanneer er iets minder fraais gebeurt, verwachten dat niemand zich daar in interesseert. Er zijn al meerdere gevallen geweest van BV's die zich beklagen over gebrek aan privacy, maar als het goed gaat voortdurend de schijnwerpers opzoeken - ook privaat!

    Het ergste is dat Rousseau blijkbaar de burgemeester en politie-oversten contacteert met ogenschijnlijk 'onschuldige vragen' over die zaak. Neen, dat gelooft niemand, dat dit in alle onschuld was, het ondermijnt de democratische rechtsstaat. Stel je voor een conflict te hebben met zo iemand, en die gebruikt dan zijn politieke positie om 'eens te polsen'. Dat Rousseau niet meer weet wat hij gezegd heeft, misschien niet letterlijk, OK, dat is ongeloofwaardig, anders zou hij de zaak niet natrekken - hij weet goed dat hij iets niet kosher heeft gezegd.

    Of de wet tegen racisme moet afgeschaft worden, wel, niet helemaal. Oproepen tot geweld moet kunnen gestopt worden, en technisch gezien heeft Rousseau dat gedaan (gebruik de matrakken tegen dat bruin volk).
    Wij hebben ook een wet tegen laster.
    Een betere tuning van die wetten is nodig, zodanig dat nooit de vrije uiting van mening in het gedrang komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is waar dat BV's en politici de publiciteit van de pers opzoeken, en dat heeft de pers het recht om hen in hun publieke optreden te beoordelen. Maar dat slaat niet op het privé-leven. Het is niet omdat een BV in een interview vragen beantwoordt over zijn huwelijk, dat de pers uitgebreid moet berichten over een latere scheiding.
      Een oproep tot geweld kan op van alles slaan, zoals blijkt uit uw interpretatie van Rousseaus woorden. Ik vind dus niet dat dat wettelijk moet worden verboden. Een concrete opdracht tot geweld, al was het maar in suggestieve woorden, tegenover een welbepaalde persoon, is natuurlijk wel strafbaar, maar daar is geen racisme-wet voor nodig.

      Verwijderen
    2. Citaat: "Het is niet omdat een BV in een interview vragen beantwoordt over zijn huwelijk, dat de pers uitgebreid moet berichten over een latere scheiding. "

      Hoe gaat u dat verhinderen? Een wet maken die verbiedt interesse te hebben in het reilen en zeilen van BV's, die zelf altijd de publiciteit opzoeken?
      Dat zou pas echt censuur zijn. Hopelijk meent u dat zo niet, indien zo, het is niet zo eenvoudig dit te implementeren. Er wordt te veel en te vaak de privacy ingeroepen voor dingen die in de openbare ruimte gebeuren, of misdadigers die gefilmd worden en dan inroepen dat dit niet mag openbaat gemaakt worden.

      Iets om toch wat meer over na te denken, dan enkel vlug het pistool te trekken, eerst schieten en dan vragen. Nee....

      Verwijderen
    3. 'Hoe gaat u dat verhinderen?' ... ik wil dat zeker niet wettelijk verbieden. Ik pleit alleen voor een deontologische traditie van terughoudendheid. Op dezelfde manier zou ik de berichtgeving over Rousseaus uitspraken niet wettelijk willen verbieden.

      Verwijderen
  2. Het hele gedoe rond de voorzitter van Vooruit bewijst volgens mij alleen maar hoe kinderachtig deze maatschappij geworden is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom is het kinderachtig te weten wat een zeer bekend politicus in het openbaar, publiekelijk zegt? Dit hoeft geen rechtszaak etc te worden, maar dat er aandacht voor is heel normaal. U gaat dat toch niet willen verbieden, dat zou nog erger zijn, dan zijn we op weg naar censuur, machtsmisbruik en uiteindelijk dictatuur. Het gaat hier niet over iets dat louter privaat plaats vond.
      Dat je thuis niet gefilmd wordt, of op je vakantie, natuurlijk, maar als je ergens inbreekt en je wordt gefilmd, waarom zou die informatie niet publiekelijk mogen gemaakt worden om de dader te vatten en als afschrikking.

      Verwijderen
  3. Wat als de 'zatteklap' van Conner wel authentieker was dan hij achteraf - natuurlijk - ontkent. Hij verwoordde eigenlijk een standpunt/attitude tov vreemde bevolkingsgroepen die gedeeld worden met een groot gedeelte van de bevolking. (acersie tegen mensen die stelselmatig en apert weigeren om zich aan te passen aan onze normen en waarden..Deze stellingname - sentiment?- vindt je niet alleen bij radicaal-rechtse groeperingen, maar blijkbaar ook daarbuiten, en dus ook bij de voorzitter van een linkse partij. Zat of niet ... m.i. zei hij de waarheid, maar dat druist natuurlijk regelrecht in tegen zijn eigen ideologie en de referentiegroep waartoe hij zich rekent. Afdoen als een bezopen slippertje van de tong? Alcoholgebruik heft mentale remmingsmechanismen op waardoor de ware aard makkelijker naar buiten komt. Het zal Conner nog jaren achtervolgen, als het hem al niet fataal wordt. Maar in dit land is alles mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is oorlog in de periferie van de EU waarbij al een half miljoen militairen van beide kanten omgekomen of zwaargekwetst zijn, talloze burgerslachtoffers gevallen zijn en een groot gedeelte van de Oekraïners ergens anders zijn heil gezocht heeft. Ook in het Midden-Oosten is het oorlog en zijn reeds honderden doden te betreuren. In Afrika zijn voortdurend allerlei plaatselijke conflicten en gewelddadigheden aan de gang, waar we zelfs niet over horen. De EU wordt overstroomd door vluchtelingen, wat economisch en sociaal een nefaste uitwerking zal hebben op de betrokken landen. Daarnaast dienen zich in dit land een reeks financiële problemen aan waarvoor de regering blijkbaar geen uitkomst ziet…Enzovoorts, enzovoorts.
    Maar! Dit zijn geen echt grote problemen vergeleken met De Misdaad van de Eeuw, gepleegd door C.R. te Sint-Niklaas. Wat is er gebeurd? Hij heeft zich een stuk in zijn voeten gedronken en, vertoevend in de wijngaard des Heren, iets heel lelijks gezegd over de Roma in zijn stad tegen een paar flikken, die dat allemaal met hun cameraatjes opgenomen hebben.
    Nu zijn er twee mogelijkheden.
    Ofwel heeft hij geprobeerd die flikken te provoceren en is hem dat gelukt, maar meende hij niet wat hij zegt. Tja, dat gebeurt als we gedronken hebben, we rijden te hard, verklaren onze liefde aan de dame achter de toog, schelden onze baas uit enzovoorts. Erg, maar niet echt erg.
    `Ofwel heeft hij gezegd wat hij meende. Ik persoonlijk zou dan zeggen: goed zo jongen, eindelijk zeg je eens wat je er echt over denkt. Altijd doen! Eerlijkheid eerst! En, bovendien, die Gedanken sind frei. Maar als grote baas van een linkse partij bega je hier natuurlijk een fout tegen de etiquette, die voorschrijft dat je allochtonen alleen maar positief mag behandelen en alleen maar positieve dingen over hen zeggen. Anders stemmen ze niet meer voor je. Tactische fout dus.
    Wat is de misdaad, Iemand heeft met zijn zatte botten iets gezegd dat voor een gedeelte van de bevolking niet oorbaar is. Het allerergste is gebeurd: Mijnheer Pastoor heeft een scheet gelaten in de kerk, nu gaat hij zeker naar de hel. Toch een beetje belachelijk, vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hou van je benadering om méér van jezelf te verlangen dan de spontane oprisping. Ik zou een gedachtenexperiment willen toevoegen: hoe verandert onze houding tegenover de kwestie als we telkens één aspect veranderen?

    1. Niet Conner Rousseau maar Tom Van Grieken belandt in dit lastig parket. Ik vermoed dat dit veel minder stof zou doen opwaaien omdat een racistische opmerking in de lijn der verwachtingen ligt. Anderzijds zou er vanuit de politieke tegenstand en de media harder geprobeerd worden dit incident te gebruiken om het juridisch net verder te sluiten rond hem en zijn partij.
    2. De uitspraak zou niet racistisch geweest zijn maar aanzetten tot haat of geweld jegens een andere bevolkingsgroep. Stel dat Conner in een zatte bui tegen de agenten had geroepen dat ze hun matrakken beter zouden loslaten op dat katholiek gespuis, "met die kinderverkrachters en al". Dat zou evenmin fair zijn jegens het deel van de Kerk dat zich niet aan kinderen heeft vergrepen, maar in het licht van de volkswoede zou een dergelijke uitval vermoedelijk op meer begrip kunnen rekenen.
    3. Conner zou te zijner verdediging inroepen dat hij dat niet meende, "maar ik had een paar joints gerookt en ik was high in de sky". Ik heb tot mijn voldoening kritische stemmen gelezen die dat zat zijn eigenlijk minstens zo erg vonden als het vermeende racisme, en vermoed dat vrijmoedig bekennen van druggebruik hem nog sterker zou zijn aangerekend. Anderzijds hebben we gewoon geen traditie van dergelijk excuus, dus het is een wat bizarre constructie.

    Van de drie levert #2 het meeste op. Racisme, het pejoratief veralgemenen op basis van huidskleur of etnie, wordt - althans in de media - veel sterker veroordeeld dan het pejoratief veralgemenen op een andere manier. Ik verklaar die overgevoeligheid nog altijd door ons holocausttrauma, maar dat is een discussie op zich. De andere twee verdraaiingen leveren eerder verwarring op.

    Als ik jouw stuk mag samenvatten in twee stellingen: #1 het recht op privacy is geschonden #2 de wet op racisme zou veel zwakker moeten zijn of zelfs onbestaande; de gedachten en de meningsuiting zijn vrij, ... dan is mijn reactie op die stellingen.

    #1 Neen. Een politicus is een publieke persoon, wiens beroep het is onze maatschappij te sturen. Wat die uitvreet in zijn privéleven is relevant voor het publiek, zéker als het uitgevretene sterk raakt aan de maatschappelijke sturing. Iedere burger heeft daarin een andere gevoeligheid. Een politicus die in een parenclub de meervoudige liefde bedrijft met wederzijdse toestemming, kan voor mij nog altijd een goede begroting opstellen. Iemand die dronken achter het stuur zit, acht ik onverantwoordelijk. Het tweede is een delict, maar daar gaat het even niet over.

    #2 Ja. Ik zet mij aan de kant van de vrije meningsuiting, of die mening nu in dronken of nuchtere toestand is geuit. Van mij mag een VB'er de holocaust ontkennen. Ik vind dat niet erger dan een PVDA'er die vindt dat de massamoorden van Mao of Stalin nog wel meevielen. Het is even verwerpelijk, moreel en intellectueel. Alleen ligt de holocaust gevoeliger en bijgevolg ook racisme of discriminatie tegen etnieën. Haatpraat volgens sociaal-economische breuklijnen lijkt meer aanvaard te zijn, hoewel ze in de Sowjetunie en China tot meer slachtoffers hebben geleid dan de entlösung. Een politicus moet zich daarvan bewust zijn, meer uit tactische overwegingen dan morele. Hetzelfde geldt voor dronkemanspraat. Mocht ik politicus zijn, ik zou er wel voor opletten publiekelijk dronken te zijn.

    Dieter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met #2 ben ik het uiteraard eens.
      Wat #1 betreft. Ik zou niet zeggen dat het 'recht' op privacy geschonden is, maar de privacy zelf. Iedereen mag mij openlijk aanvallen op wat ik op FB schrijf. Ik vind het al onfatsoenlijk als men mij zou aanvallen op een 'like'. Ik zou het nog onfatsoenlijker vinden als men mij zou aanvallen. op iets wat ik op café vertel. Ik zou willen dat een politicus op ongeveer dezelfde manier behandeld wordt. Wie Rousseau wil aanvallen kan best zijn openbare uitspraken nemen.
      Mijn punt was overigens een ander. Normaal zou de pers daar niet over berichten of daar zelfs geen weet van hebben. De zaak is aan het rollen gebracht door een PV, en dat PV moest worden opgesteld door de wet. Dat de pers bericht over dat PV lijkt mij min of meer normaal.

      Verwijderen
  6. Rousseau eiste nog niet zo lang geleden zelf het ontslag van een politieagent die zich in een privé-groep op whatsapp racistisch uitliet. Hetzelfde gebeurde (weliswaar niet door Rousseau) met professoren die gefilmd werden tijdens hun gesprek. En hetzelfde zou gebeuren als Deborah aan de kassa zou betrapt worden op zo'n uitspraken. Dan lijkt het me niet onlogisch dat minstens hetzelfde wordt geëist van een politicus die veel meer macht heeft en uitoefent dan een politie-agent.
    Maar Quod licet iovi, non licet bovi natuurlijk. Dit is pure machtspolitiek (wat ook bewezen wordt door zijn privé-berichten aan de corpschef van de politie en de rechter die éénzijdig verbood aan de pers om over de zaak te berichten).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou het omdraaien. De zaak Rousseau laat voor mij zien dat het absurd is om mensen lastig te vallen met hun privé-uitspraken. Dat geldt ook voor politie-agenten in een privé whatsapp groep en professoren die onder elkaar babbelen en toevallig gefilmd worden.

      Verwijderen
    2. Ik vind toch niet dat een confrontatie met de politie tot de privé-sfeer behoort en al zeker niet voor een politicus. Het is natuurlijk iets anders als de politie éérst is ingeroepen om zijn vermeend racisme te komen verbaliseren. Maar ik meen dat de politie eerst een andere interventie deed, waarop Rousseau zei dat ze beter hun matrakken tegen de Roma zouden gebruiken. Dat is toch iets anders dan Rousseau filmen terwijl hij in zijn woonkamer een aangebrande mop vertelt na zijn derde whisky.

      Nee, ik vind het helemaal geen privé-kwestie dat een politicus in dronken toestand de confrontatie met de politie zoekt. --D

      Verwijderen
    3. Privé-sfeer ... Je hebt gelijk. Het is geen duidelijk voorbeeld van privésfeer. Het zou dat zeker niet geweest zijn als het een duidelijk voorbeeld was van het hinderen van de politie bij het uitoefenen van hun ambt. Maar een opmerking maken als omstander? Maar uiteindelijk is het een PV over een racistische opmerking geworden. Ik weet niet of dat de bedoeling was, en ik heb misschien wat voorbarig geschreven dat het PV geïnspireerd was door de wet op het racisme.

      Verwijderen