woensdag 11 oktober 2023

Bij enkele uitspraken van Abou Jahjah


      Van waar ik sta, is Abou Jahjah de laatste jaren gunstig geëvolueerd: minder radicaal, minder links, anti-woke. Maar hij heeft altijd aangegeven dat zijn standpunt rond de kwestie Israël-Palestina onveranderd gebleven is. Dat heeft hij onlangs herhaald na het beestachtige optreden van de Hamas-milities. Ik heb daar geen probleem mee. Mijn standpunt is ook niet veranderd.
      ‘Wij zijn,’ schrijft Abou Jahjah, ‘in het westen verdeeld over wat er in Palestina/Israël gebeurt. Laten we dit aanvaarden als een onderdeel van de vrijheid van mening en meningsuiting. Laten we het gesprek hier beschaafd en vreedzaam houden. Laten we elkaar beschermen ondanks de verschillen. Wij allemaal, Joden, Moslims, Christenen, Agnosten, Atheïsten, pro-Palestina, pro-Israël of neutraal.’
     Mee eens.
     Hij schrijft ook nog, in antwoord op een tweet van Geert Noels: ‘Ik ben tegen Hamas. Ik weiger echter om het verzet van een bezet en verpletterd volk te veroordelen.’ En daarvoor heeft hij een oude formulering heropgediept: ‘Free Palestine by any means necessary.’
     By any means necessary … wat hoort daar precies bij? Meestal bedoelt men militaire acties waarbij ook veel onschuldige burgerslachtoffers vallen. Dat is vreselijk, maar zo gaat dat in oorlogen. War is hell.  En tegelijk zijn er zelfs bij oorlogsvoeren bepaalde grenzen. Ik stel de vraag aan Abou Jahjah: een terroristische raid, met geen enkel militair doel, waarbij honderden burgers worden vermoord, vrouwen worden verkracht, en gijzelaars worden ontvoerd, hoort dat bij de ‘necessary means’? En hoort het triomfantelijk ten toon spreiden van die wreedheid op de sociale media daar ook bij?
     Zelf vind ik dat Israël zich best mag verdedigen ‘by any means necessary’, maar als Israëlische soldaten morgen een raid uitvoeren op de Gaza, kinderen en bejaarden vermoorden, vrouwen verkrachten, burgers als gijzelaars ontvoeren, en dat alles met hun mobieltjes filmen en op de sociale media plaatsen, dan zal ik dat niet goedpraten. Ik praat zelfs, als voorstander van een twee-staten-oplossing, het Israëlische nederzettingsbeleid op de Westbank niet goed.
     En dan, free Palestine? Is dat vandaag de dag geen gevaarlijke utopie? Je kon je veertig jaar geleden nog een liberaal-democratische staat Palestina inbeelden, met gelijke rechten voor joden en moslims? Maar vandaag? Eén Palestijnse staat, van de Jordaan tot aan de zee, zal in de praktijk een Hamas-staat zijn. Wat er ‘vrij’ is aan zo’n staat, is mij niet duidelijk. Joden-vrij misschien?
     ‘De emoties zullen oplaaien,’ schrijft Abou Jahjah nog, ‘met de beelden die uit Palestina komen en nog zullen komen.’ Ik geef toe dat mijn reactie bij de filmjes van de Hamas-milities nogal emotioneel van aard was. Ik haal hieronder drie stukjes aan die ik geschreven hebben in een meer serene gemoedsgesteldheid.

https://philippeclerick.blogspot.com/2021/05/israel-en-palestina-partij-kiezen.html

https://philippeclerick.blogspot.com/2021/05/ik-ben-opgegroeid-als-een-pro.html

https://philippeclerick.blogspot.com/2021/05/israel-palestina-10-principes.html

4 opmerkingen:

  1. Een triest verhaal, en als je teruggaat in de geschiedenis, tot de exodus, invasie van het beloofde land, diaspora etc er is geen lijn in trekken ten voordele van de ene of andere partij.
    Vreedzaam samenleven in dat gebied is niet meer mogelijk.
    Hoe gaat het verder? De confrontatie is onafwendbaar en één kant zal winnen, nl. Israel. Niet iets om trots op te zijn, op het hele verloop, wel de realiteit. Spijtig voor de Palestijnen, en ook spijtig voor Israel, want het land zal eeuwig op z'n hoede moeten zijn, het zal geen innerlijke vrede kennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar hij staat nog steeds achter deze oproep: https://antisemitism-europe.blogspot.com/2016/05/belgium-flemish-weekly-knack-publishes.html etnische zuivering van 6 M Joden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amada en Jajah : CIA-Mossad
    1970 : SVB moet teksten van nonkel Yasser Arrafat vertalen en memoriseren. Daarna wordt Yasser verketterd . Ludo Martens legt de koers op van mao-Palestijnen, die onder mekaar vechten in Palestina...
    mei 2001 : klacht tegen Sharon in Brussel door nuttige idioten zoals Amada advokaat Walleyn, Vanquickenborn (Spiritist) en onbekend...JahJah !
    ....kleine zetjes voor het doel : Israel (ZION) alleenheerser.
    Verder werden Arabische buuurlanden overhoop gehaald en de islam gedemoniseerd door gebruik van bodemloze drugkikkers als look-alike terroristen.
    alzo...2023 : moeiteloze uitroeing van "beesten"

    BeantwoordenVerwijderen
  4. en...
    ondertussen zijn onze maoisten verpopt tot giechelende Minderbroeders
    en
    scoort JahJah als de enige super Humanist .

    BeantwoordenVerwijderen