donderdag 27 juni 2024

Anouk Aimée, en andere kortjes


Een held.
    
Vorige week is filmactrice Anouk Aimée overleden en twee dagen later overleed filmacteur Donald Sutherland. Anouk had een van die gezichten die ik nooit herkende. Als ik de naam niet had gelezen op de reclame-affiche of tijdens de opening credits, dan wist ik niet dat ze meespeelde. Bij Donald was het omgekeerd. Ik zou hem herkend hebben, ook met een valse neus en een pruik op zijn hoofd. Ik kende zijn naam nadat ik hem gezien had in Klute (1971). Zijn gezicht kende ik al langer. Het was dat van de gek in The Dirty Dozen (1967) en Kelly’s Hero’s (1970). De acteur had met Sean Connery gemeen dat hij door het verouderen een overweldigende présence kreeg, waarmee hij zelfs een flutfilm naar een hoger en waardiger niveau tilde. 
 
     Maar nu een andere vraag: hebben die twee, Anouk en Donald, nog samen in een film gespeeld? Van één film weet ik het zeker omdat ik die gezien heb: Bethune –  The Making of a Hero (1990). De film gaat over de excentrieke Canadese arts Norman Bethune (1890-1939), die vond dat er veel fout liep in de maatschappij. Naar aanleiding van een medisch congres bezocht hij Moskou, en hij stelde vast dat alles daar anders verliep dan hij gewoon was. Dan moest het wel goed zijn. Hij werd dus communist, en trok in 1937 naar China om als arts het Rode Leger – allez, het Achtste Routeleger – van Mao te ondersteunen. Hij overleed twee jaar later, en Mao hield toen een korte lofrede over het internationalisme en de ‘totale toewijding’ en ‘volkomen onbaatzuchtigheid van dokter Bethune. ‘Iedere communist moet van hem leren,’ zei Mao.
     Mao’s lofrede werd een van de ‘drie meest gelezen artikels’. ‘Leve de drie meest gelezen artikels!’ kon je tijdens de Culturele Revolutie lezen op Chinese muurkranten en spandoeken. Honderden miljoenen Chinezen hebben die drie korte teksten honderden keren moeten lezen, citeren, en gebruiken voor kritiek en zelfkritiek. Zelf herinner ik mij ook nog redelijk goed wat in die drie teksten staat. Communisten moeten hun stinkende best doen voor de revolutie, nooit opgeven, er nooit de kantjes vanaf lopen, en nooit klagen. Van de film herinner ik mij alleen de scène waarin Bethune les moet geven over de voortplanting – aan toekomstige verpleegsters geloof ik   en zijn broek uittrekt om zijn genitaliën te tonen. 

Fonds de commerce
          Ik schreef laatst een stukje over de fonds-de-commerce redenering die je wel eens aantreft bij geleerde politicologen. Ik heb het woord toen verkeerd gespeld, met het Nederlandse ‘fonds’ voor ogen. Maar voor de redenering zelf blijft mij intrigeren: de gedachte dat een politieke partij een kernthema heeft, dat ze zich daaraan moet houden, en dat ze over de kernthema’s van andere partijen beter kan zwijgen.
      Een van de moeilijkheden lijkt mij dat een kernthema altijd kan worden gekaapt door een extreme partij. Toen N-VA de regering verliet in verband met een migratie-kwestie werd het thema gekaapt door Vlaams Belang. Toen CD&V moeilijk ging doen rond stikstof, werd het thema gekaapt, alweer door Vlaams Belang. Nog een voorbeeld. Caroline Genez heeft herhaaldelijk haar steun betuigd aan de Palestijnse zaak. Dat thema heeft in Antwerpen niet haar partij, maar de PVDA veel stemmen opgeleverd. Hadden N-VA, CD&V en Caroline
Gennez zich koest moeten houden aangaande migratie, boeren en Gaza om de extremisten geen munitie te verschaffen? Ik weet het oprecht niet. Maar zouden de politicologen het wel weten?

Snel
     ‘Ha,’ zei mijn broer laatst tegen mijn vader (102), ‘dag van de ouderenmishandeling. Ik zal je vandaag maar niet slaan zeker.’ ‘Zeg dat tegen je moeder,’ antwoordde mijn vader, met de snelheid van iemand die met Howard Hawks-komedies is opgevoed.  

Fietshelmen
  
      Als ik op straat die jongeren zie met hun fietshelmen, zucht ik wel eens:  ‘Wat een geluk dat ik in mijn jeugd zo’n helm niet heb moeten dragen.’ Een rare gedachte eigenlijk, want toen ik opgroeide bestonden er geen fietshelmen. Dat ik iets niet moest dragen dat niet bestond, kon dus onmogelijk bijdragen tot mijn geluk. Ik wist niet beter. En dat ik nú geen fietshelm draag, is dat alweer weer iets waar ik niet speciaal gelukkig van word. Ik vergelijk mij als vrije bejaarde niet met die jongeren die naar hun ouders moeten luisteren.
     Het enige waar ik eigenlijk gelukkig van word is dat ik nu af ten toe kan zuchten: ‘Wat een geluk dat ik in mijn jeugd zo’n helm niet heb moeten dragen.’

AI
     Ik zou liegen als ik beweerde dat het doemdenken rond AI mij uit mijn slaap houdt. Maar ik word toch een beetje onrustig als ik lees wat Arthur Goemans schrijft in De Standaard. ‘De architecten van de AI-revolutie … stellen dat het naïef is om te denken dat we als mens in staat zijn om superintelligentie te controleren … Intussen slagen de AI-systemen er volgens verschillende studies wel steeds beter in hun makers te begrijpen en te misleiden.’
     Zal de mensheid verdrongen worden door de Machines? Bij films als The Matrix en The Terminator supporter ik, zonder al te veel fanatisme, voor de wat wilde, chaotische, onvoorspelbare mensheid, maar dat die mensheid aan het einde van die films de bovenhand haalt, vind ik altijd ongeloofwaardig.
       De idee dat de Machines het binnenkort zouden overnemen, vind ik griezelig, maar dat de mensheid op heel, heel lange termijn zou vervangen worden door een ‘hypercomplex en multidimensionaal neuraal net’ lijkt mij een onvermijdelijke en niet eens zo kwalijke evolutie. Bewustzijn is bewustzijn, of het nu van mensen of machines is. Beter bewustzijn van machines dan niets.
      Toen ik een jaar of zestien was heb ik het Asimov-verhaal ‘De laatste vraag’ gelezen. De mensheid stelt daarin tienduizenden jaren lang de vraag aan een steeds krachtiger wordende computer hoe de wet van de entropie kan worden omgekeerd. Uiteindelijk gaat de mensheid op in de megacomputer, en nadat ruimte en tijd opgehouden zijn te bestaan, wordt de vraag door de computer correct beantwoord.
     Misschien heeft Asimov mijn kijk op de wereld wel meer beïnvloed dan Lenin, Popper, Schopenhauer, Hayek en Nozick. 

Toxisch leiderschap
     Op dat Standaard-artikel over het psychologisch geweld dat Anne Teresa De Keersmaeker in haar dansgezelschap zou uitoefenen, reageerden mijn vrouw en ik heel verschillend.
     ‘Toxisch leiderschap, toxisch leiderschap …’ zei mijn vrouw, ‘dat is gemakkelijk gezegd. Uit ervaring weet ik één ding: het zijn nooit gemakkelijke mensen die in hun domein te top bereiken.’
      ‘Heb je erop gelet,’ zei ik, ‘dat ze op de foto geweldig lijkt op een elf uit Lord of the Rings?’




    

3 opmerkingen:

  1. Ik ken u natuurlijk niet persoonlijk, maar ik denk dat het Ministerie voor Landsverdediging indertijd geen slechte beslissing getroffen heeft, toen u de cursus in springstoffengebruik onthouden werd. Groetjes, Marcus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. reactie van chatGPT over humanoïde robots:
    Er zijn al veel humanoïde robots beschikbaar die even vlot kunnen bewegen als de mens. Gekoppeld aan een AI- systeem zou men met hen kunnen praten. Kan je een prognose maken - gezien de snelheid waarmee AI zich ontwikkelt - wanneer dergelijke robots zouden kunnen helpen in huishoudelijke taken?
    ChatGPT
    De vooruitgang in zowel AI als robotica verloopt inderdaad snel, en het is waarschijnlijk dat we binnen de komende jaren aanzienlijke verbeteringen zullen zien in de capaciteiten van humanoïde robots. Hier zijn enkele overwegingen en een mogelijke prognose voor wanneer dergelijke robots huishoudelijke taken zouden kunnen uitvoeren:

    Huidige Stand van Zaken
    Bewegingsvaardigheden: Er zijn al humanoïde robots zoals Boston Dynamics' Atlas en Honda's ASIMO die indrukwekkende bewegingsvaardigheden hebben. Ze kunnen rennen, springen, en zelfs gymnastische bewegingen uitvoeren.
    AI-Integratie: AI-systemen zoals die in virtuele assistenten (bijv. Siri, Alexa) zijn goed in het begrijpen en genereren van menselijke taal, en ze kunnen eenvoudige taken uitvoeren zoals het zetten van een timer of het geven van weersinformatie.
    Basis Huishoudelijke Robots: Er zijn al robots op de markt, zoals robotstofzuigers en grasmaaiers, die eenvoudige huishoudelijke taken uitvoeren.
    Voortgang en Verwachtingen
    Verbeterde Mobiliteit en Manipulatie: De komende 5-10 jaar zullen we waarschijnlijk zien dat robots steeds beter worden in fijne motoriek en complexere bewegingen, wat essentieel is voor het uitvoeren van huishoudelijke taken zoals schoonmaken, koken, en opruimen.
    Geavanceerdere AI: De integratie van meer geavanceerde AI voor contextbegrip, objectherkenning en besluitvorming zal ook verbeteren. Dit is cruciaal voor robots om te begrijpen wat ze moeten doen in dynamische en ongestructureerde omgevingen zoals een huis.
    Energie-efficiëntie en Autonomie: Batterijtechnologie en energie-efficiëntie zullen waarschijnlijk verbeteren, wat betekent dat robots langer kunnen werken zonder opgeladen te hoeven worden.
    Prognose
    Binnen 5 Jaar (2024-2029): We kunnen verwachten dat robots eenvoudige huishoudelijke taken kunnen uitvoeren onder menselijke supervisie. Dit zou kunnen omvatten stofzuigen, eenvoudige opruimtaken, en misschien helpen met koken onder begeleiding.
    Binnen 10 Jaar (2029-2034): Robots zullen waarschijnlijk meer autonome huishoudelijke taken kunnen uitvoeren. Ze kunnen zelfstandig schoonmaken, koken, en mogelijk zelfs eenvoudige reparaties uitvoeren. De interactie met mensen zal vloeiender zijn, met een beter begrip van complexe instructies en context.
    Binnen 15 Jaar en Verder (2034 en verder): Volledig autonome robots die een breed scala aan huishoudelijke taken kunnen uitvoeren zonder menselijke supervisie zijn mogelijk. Deze robots zouden in staat moeten zijn om complexe taken zoals volledige maaltijdbereiding, was doen, en zelfs tuinieren te beheren.
    Uitdagingen en Overwegingen
    Veiligheid en Betrouwbaarheid: Het is cruciaal dat robots veilig zijn om te gebruiken in huishoudelijke omgevingen en betrouwbaar genoeg zijn om taken zonder incidenten uit te voeren.
    Kosten: De kosten van dergelijke geavanceerde robots moeten dalen tot een niveau dat betaalbaar is voor de gemiddelde consument.
    Ethiek en Sociale Impact: De integratie van robots in huishoudens roept ook ethische en sociale vragen op, zoals de impact op banen en privacy.
    Conclusie
    Hoewel het moeilijk is om een exacte tijdlijn te voorspellen, is het redelijk om te verwachten dat binnen 10-15 jaar humanoïde robots significant zullen bijdragen aan huishoudelijke taken, dankzij de voortdurende vooruitgang in AI en robotica.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Donald Sutherland heeft ooit, in één van de vele afleveringen van The Saint, met Roger Moore, een klein bijrolletje gespeeld. Als junkie, trillend en met bezweet gelaat.

    BeantwoordenVerwijderen